Värme allmänt
Lutte: Sänk ner den på en osb skiva sen kapar du med tigersåg, gör en liten holk där du får in kroken så du kan lyfta 1cm o få ut biten sen sänker du ner på skivan och upprepar. Snabbare sättet är att skita i den kontrollerade nersänkningen och bara damma till den kapade biten med en slägga så den far iväg och skorstenen trillar ner på skivan.
Paxman: Precis, det är bara returledningen, med S-böjen som ska bytas...allt annat ska vara intakt. Just det...din metod att köra vattnet "rätt väg" och lossa klämringskopplingen uppe vid taket på returen ser ju till att minimal mängd luft kan smita förbi någonstans. (y) Jag testar den metoden när det blir aktuellt att byta röret. Du får bästa svar av mig! ;) Återkommer med rapport efter
Tommy1312: Hejsan Ska kallställa huset för vintern Men hitta små antydningar om att man kan glykolfylla systemet. Är det någon som har tips på länkar till vart man köper det man behöver å tips på företag som utför. Även tips på länkar till hur man gör är väldigt uppskattat. Tack på förhand Tommy
Said87: [citat] Hej väcker en gammal tråd men hur gick det sen? Har planer på att göra samma ingrepp och är nyfiken på hur du löste det.
GoC: Låt det vara där det är. Inte värt att böka med det. Går röret från toppen på det fortfarande upp och ut genom taket?
hscn: Håller med tidigare, inte gjort av en yrkesman med sinne för detaljer. Golvbrunnen ej enligt monteringsanvisning. https://www.purus.se/fileadmin/user_upload/Documents/PDF/purus_monteringsanvisning_purusplattan_300_multi_22508.pdf
Claes Sörmland: Flytta upp spjället om du vill. Skitigt men inte svårt jobb, särskilt inte om det är en äldre murstock murad i poröst kalkbruk. Tänk bara på avstånden till brännbart material (väggar och tak) för det nya rökröret. (Sen kan denna åtgärd vara anmälningspliktig i och med att ändringen kan ge en ökad risk för brand eller rökgasförgiftning om den utförs fel.)
Stegatorparn: Står det någon märkning på ventilen så det går att få fram ett fabrikat?
Stegatorparn: 1. Det är väl max 1,5 meters höjdskillnad mellan manometer och röret till golvbrunnen vid expansionskärlet, så det är inte säkert att manometern reagerar för så lågt tryck. Kan nog vara lite trög om den stått i bottenläge ett antal år. 2. Du hade ett litet enplanshus och då bör det räcka att ha pumpen i läge 1. Prova med det först. 3. Shunten blandar varmt vatten från pannan
FredrikR: Ny ventil på plats, rörisen kom före frukost i torsdags. [bild] Nu är det både tyst och noll flöde i skvallerröret. Fick golvvärmen bortkopplad och tömd för hallen också så nu är det bara att riva vidare där. (y)
Avemo: Vad ställer du termostaten på då? Har du golvvärme i hela huset? Det finns inge principiella problem med att få golvet så varmt man önskar med bara vattenburen värme. Men det blir varmt i luften när golvet blir varmt. Och då reglerar termostaten ner.
Hudson0804: im about 3 hour north of Stockholm, in Dalarna, This is a new built garage so the retrun on investment is not a major concern, but the fine balance between economy and maintenance costs, Oil heaters buy use and then discard when they stop functioning. Theres regular maintenance of heat pumps. Im open to both ideas as a principle, just want to hopefully make the best fit.
Mekaren: Har lyckats slarva bort ett täcklock på ett element. Det nedre på elementet. Huset byggt 1955. Utvändigt mått 26 mm, inv 20 mm. Har varit hos VVS-butiker men deras har fel gänga. Någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Skall oxå byta ut de gamla kranarna på elementen och ersätta med termostater. Finns det adapter eller något som kan passa emellan? Invändigt mått 24 mm. Utv
leecher: [citat] Är det nån sorts klämringskoppling som sitter direkt på radiatorventilen? Dessa brukar väl ha mm gängor? Vet inte om gunne fortfarande är aktiv men kanske någon annan som vet?
-MH-: (kollade upp mina gamla mail) Beställde två st M21 konor enligt RSK-numret ovan av Frej Jonson i Frölunda, det kostade 116:- för två stycken.
tippz: Hej, köpte nyligen ett begagnat element (tror det är ett Lenhovda) som jag tänkte montera. Det befintliga radiatorkopplet har tydligen M21 på inloppet för Tillopp och Retur och jag hittar inget som passar detta, M22 funkar ej, blir för stort. Tänkte då byta det gamla kopplet till ett nytt, nämligen detta: https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/ men stötte på lite
Phasio: Jag har 3 gamla element. Håller på med ny dragning av radiatorledningar i källaren. Ska jag behålla dom gamla eller köpa nya? Om jag ska behålla dom gamla vilket koppel kan passa? (2 krets). Danfoss har 900mm som längst funkar det på element som är ca 940mm cc mellan anslutningarna? [bild] [bild]
Daniel 109: När du skrev pannrum tolkade jag det som att det skulle finnas en eldad panna där. Är det bara en värmepump så kan det nog behövas.
lostinsweden: [citat] Ibland måste du elda ett par ggr innan punkteringen visa sig.
villasuperstar: Tack för svaren! Har nu köpt in en Woods MRD20 som står och går i tvättstugan. Den tyckte att det var 80% luftfuktighet från början och ställde in att jag önskade 55% - ska bli väldigt spännande att se vilken skillnad det kommer att göra!
jonaserik: [citat] Jag har GV och ingen reglering med elektroniskt lullull som brukar bråka, låt in vattenkokare ( VP ) sköta om regleringen mot utetemp. Öppna alla shuntdon och se vad som kommer i värme, sedan stryps slingorna in till en diff på ca 3-4 C.När det är klart så kan du glömma allt vad reglering och annat heter.Gjorde så för 20 år sen och det fungerar än i dag och inga 5 - 7 tusen
nikoman: [citat] Absolut. I detta fall är mycket riktigt rören i vägen.
Stegatorparn: Verkar vara ett Danfoss 2-rörs koppel. Är kopplet rätt anslutet? Returen närmast radiatorn och tilloppet närmast avstängningspluggen.
Mareng2000: [citat] Okej då har vi nog samma förutsättningar min betongplatta står också ca 15 cm utanför husväggen och ingen altan eller liknande på den sidan. så förhoppningsvis blir det bra. Tack för svaren!
Rabbithole: Färdiga kulvert tror jag redan är PEX. Men det går ju att ta en naken PEX och bygga egen isolering om man tycker det är för dyrt
lostinsweden: [citat] Jag behövde ett element i vindsrummet och fick ut någon. Det är ganska långt tills rummet från närmaste element så rördragning genom par väggar krävdes. De byt ut en till element som var kass och satt in ett nytt expansionskärl och jobbet landade på 30000kr nånting. Som sagt det var stort med material kostnad.
Oldfart: Jag tycker det låter som att med att det inte fins några relevanta nackdelar med att ersätta de gamla rören med nya tunnare rör dragna på annat sätt. Då behöver jag inte eftersträva att bevara det gamla systemet om det blir enklare att dra nya rör om de gamla är ivägen vid t.ex. FTX-installation, tilläggsisolering, flytt av fönster, osv, vad jag nu kan tänkas hitta på för roliga
lostinsweden: Om jag har förstått rätt, de adaptrarna du har linkat är för att sätta en MMA vrid på en Danfoss ventil men du vill göra tvärtom eller? Alltså sätter en vrid som är anpassad till Danfoss på en MMA ventil? Det finns adapter för det https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/termostater/danfoss-termostatadapter-for-mma-ventil-p50097
jonaserik: För att få det att fungera så måste det finns två system, ett GV och ett radiator, VP ska ställas in in för radiator som behöver lite högre temp och på samma matning som går till radiatorerna kopplas GV in med en reglering till lägre temp, du har en stor VP och den måste ha ett minsta flöde annars storkna den, så minst 3 - 4 raddar ska vara helt öppna på en så stor VP