Hej!
Jag ska inreda en kallvind till sovrum och behöver dra upp rör till elementen då jag vill koppla in mig på vårat befintliga system!
Vi eldar med pellets, vattenburen värme och 2 rörs system till elementen! Osäker på om det kallas 2
rörs system?

Kan jag koppla in mig via rören vid ett element på entréplan och sen dra upp 2 rör synligt till övervåningen och fördela vidare i bjälklaget där uppe till 4 element?

Eller kommer jag behöva en helt ny krets ända från pannan i källaren?

Mvh

Rören till elementet på entreplan är ju dimensionerade för just ett element. Om nu rören plötsligt ska mata 5 element totalt så kan det ju leda till att flödet i det smala röret inte räcker till.
Du verkar osäker om 1-rörs system eller 2-rörs system. Det ser du inte på elementet som i båda fallen har två rör. Men ibland finns färgmarkeringar, kan vara små tejpremsor på rören vid elementet (röd eller blå) eller färgpluppar på kopplen.
Jag skulle dra en ny krets.

Det borde man kunna räkna på om man är lite luttrad?
Jag inbillar mig att det inte är några jättehöga flöden i ett sånt här system?

Det skall tilläggas att jag ska inte göra något själv av arbetet så jag hoppas rörmokaren har någorlunda koll på vad som fungerar och inte!

Men jag frågar här ändå för det är alltid bra att bilda sig en uppfattning långt i förväg☝️

Staffans2000
Det tror jag går alldeles utmärkt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror jag går alldeles utmärkt.
Jag hoppas det, annars får jag helt enkelt dra en till krets!

Staffans2000
Behövs sannolikt inte.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Det borde man kunna räkna på om man är lite luttrad?
Jag inbillar mig att det inte är några jättehöga flöden i ett sånt här system?

Det skall tilläggas att jag ska inte göra något själv av arbetet så jag hoppas rörmokaren har någorlunda koll på vad som fungerar och inte!

Men jag frågar här ändå för det är alltid bra att bilda sig en uppfattning långt i förväg☝️
Om ni kör höga framledningstemperaturer i och med pellets så kan det rädda dig.
Men jag hade absolut räknat på det.

För att du ska få magkänsla så vill en standard radiator c22 600x900 vid 55/45/21 (~750 W) ha ett flöde på 65 l/h. Gånger 4 så blir det 260 l/h. En egen Cu 18x1 fixar biffen något stressat dock.

Om ni kör typ 80/40/21 (~790W) då blir det ynka 17 l/h per radiator.
Gånger 4 så 68 l/h. Den stammen kan ha en dimension på CU 12x1

Det är inte alls säkert du behöver dra en ny krets, särskillt inte om systemet är lite äldre med större rördimensioner.
Vad har du för dimension på röret där du vill koppla på?
Kan du se hur mycket annat det sitter på den slingan/kretsen?

Jag har själv mitt system uppdelat i flera slingor där samtliga rör är 22mm matat via en tums kopparrör, och då går det att hänga på bra mycket på varje slinga.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Om ni kör höga framledningstemperaturer i och med pellets så kan det rädda dig.
Men jag hade absolut räknat på det.

För att du ska få magkänsla så vill en standard radiator c22 600x900 vid 55/45/21 (~750 W) ha ett flöde på 65 l/h. Gånger 4 så blir det 260 l/h. En egen Cu 18x1 fixar biffen något stressat dock.

Om ni kör typ 80/40/21 (~790W) då blir det ynka 17 l/h per radiator.
Gånger 4 så 68 l/h. Den stammen kan ha en dimension på CU 12x1
Stammen jag har tänkt koppla in mig på är 18.

Staffans2000
Som sagt var.
Jag tror inte att det är ett problem. Dels för att det brukar finnas lite att ta av, samt att du kan höja framledningstemperaturen, samt att det är en övervåning, och värme stiger som bekant uppåt.

• Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
samt att det är en övervåning, och värme stiger som bekant uppåt.
Detta tror jag bidra ingenting här. Att värme stiger uppåt funkar bara när luft eller vatten kan röra sig fritt och ta med sig värme.

Staffans2000
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta tror jag bidra ingenting här. Att värme stiger uppåt funkar bara när luft eller vatten kan röra sig fritt och ta med sig värme.
Samt genom att leda upp värme genom golvet. Dessutom finns det troligtvis en trappa och inte en hiss upp till andra våningen, så visst kommer delar av övervåningen att värmas upp med luft från bottenvåningen.

Varför chansa när det tar ingen tid alls att slå in på miniräknaren för ett snabbt svar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Självdragsventilen sitter i murstocken på övervåningen och tilluftsventiler i källaren och på entréplanet så jag hoppas det är bra rörelse på luften! Nu är frånluften kopplad till murstocken via ventil i taket och det är bra drag som kommer bli ännu bättre med 1 meter högre skorsten!

Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför chansa när det tar ingen tid alls att slå in på miniräknaren för ett snabbt svar.
Jag kan inte formeln?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.