Hej.
Jag har en "gammal" shuntautomatik som jag funderar på att byta ut.
Den jag funderar på att köpa är ESBE CRB122. Jag är dock inte säker på om jag måste byta ventilen.
Har bifogat en bild på min nuvarande ventil som är tror heter ESBE 3g50...
Någon som vet om dessa är kompatibla elle rmåste jag byta Ventil?
Den jag funderar på att köpa är ESBE CRB122. Jag är dock inte säker på om jag måste byta ventilen.
Det medföljer en passande adapter.
Det är en M5 gänga, om jag minns rätt, mitt på axeln i mässing som hanterar shunten. I den gängan låser man motorn med en skruv så den sitter fast. En av dom fyra befintliga bultarna byts också ut, motor måste ha ett mothåll också för att inte snurra runt med rotationen.
Det är en M5 gänga, om jag minns rätt, mitt på axeln i mässing som hanterar shunten. I den gängan låser man motorn med en skruv så den sitter fast. En av dom fyra befintliga bultarna byts också ut, motor måste ha ett mothåll också för att inte snurra runt med rotationen.
Kolla så att shuntventilen ej läcker igenom för mycket i stängt läge först, finns oftast reservdelar ESBE annars byt till en ny.B Bizmarck skrev:Hej.
Att den är gammal och ålderstigen kan jag kanske hålla med om, då den inte shuntar som den ska, det finns ersättningar som går att sätta på din shunt, men det med att det måste vara en innegivare kan vara tveksamt, mitt förslag är att du endast har en utegivare och ev. förbereder för en innegivare och provar vad som passar dig. Utegivare anpassar värmen til den temp som är på utsidan och fungerar till 100 % bra, att då ha något inne kan störa regleringen mycket, då det kanske finns någon form av extra värmakälla i huset. Då kan man få något konstigt i framledningstemp, den åker jojo och är inte bra.
Klicka här för att svara