Hej, vi planerar just nu att genomföra en konvertering. Vårt hus har en nybyggd del (2016) ca 80 kvm med golvvärme som drivs med bergvärme (Nibe 1245). I den gamla delen (70-tal betongplatta) av huset om 100 kvm kommer vi sätta 5 st vattenburna radiatorer TP21 eller TP22. Dragningen kommer ske från tvättstugan i den nya delen där centralen sitter med rör upp till kallvinden och sedan isolerade PEX-rör med tre st. "nedstick". Att dra det inomhus är inget alternativ tyvärr. Vi har fått in en av offerterna hittills, vilken verkar dyr (baseras på 5 radiatorer).
Offert: 85.900 (arb=33.875 kr, radiatorer=20.475 kr, övrigt mat.=31.625 kr).
Radiatorerna kommer vi köpa in själva för att få bästa pris.
Vad är det som driver upp kosten på övrigt material? Isolerad PEX verkar det inte vara. Är det elförzinkade stålrör eller något annat jag inte tänker på?

Några andra tips?

Mvh

Hej! Tycker det låter i minsta laget med fem radiatorer på 100 kvm för att få jämn värme i huset. Har sett prisuppgifter på 7-8000 kr per radiator i snitt vid konvertering, andra har skrivit 5-7000 kr/st. Beror kanske också en del på var man bor i landet.

J Josth skrev:
Hej! Tycker det låter i minsta laget med fem radiatorer på 100 kvm för att få jämn värme i huset. Har sett prisuppgifter på 7-8000 kr per radiator i snitt vid konvertering, andra har skrivit 5-7000 kr/st. Beror kanske också en del på var man bor i landet.
Ok tack - förstår din kommentar. Det kommer bli 500x1300 (ev 1400) element på 4 ställen av typen TP21 eller TP22 samt ett mindre stödelement I en hall. Två av de stora kommer sitta I var sitt sovrum. För övrigt är det öppen planlösning där de övriga kommer sitta och det finns värmegolv i entré och i kök. Jag förstår kostnaden för element och arbete för denna konvertering men övrigt material är ett frågetecken för mig. Mvh G

Det måste ju vara materialkostnaderna för rör, Pex och resor osv. Kopplingarna är långt ifrån gratis heller. Om det är rimligt är omöjligt att svara på utan att veta detaljer om sträckor osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.