Värme allmänt
Rickard_nr1: Gul lampa för indikering av elpatron ska lysa om styren tycker att de behövs vörme, vrid upp alla reglage till max, tänder den sig så byt utegivaren, händer de inget så kolla finsäkring och även kablenanslutningarna till finsäkringshållaren(de går av ibland). Ja sen kan man göra självtest osv. Men börja med att kolla utegivaren
byggarätt: Värmepumpar är i princip som kylskåp fast tvärtom... Pilla så lite som möjligt och håll koll på att det inte läcker! Har du separerade varmvatten o pump är det det bästa! Har du ett bra borrhål det ser du om borrhålets temperatur och till och från temperaturer är ok samt hur djupt borrhålet är.. Byta pump gör du först när den går sönder och kolla att du har elpatroner som
jonaserik: [citat] Varför tidur , den skiftar bara mellan dag och natttempen ( nattsäkning ) som är av ondo då det ska värmas på ordentligt på morgonen innan du vaknar, kör enbart dagtemp/sol så är tempen i huset mycket jämnare och kan hållas lite lägre kurva ut
Huddingebo: Beror lite på var du bor och hur länge du tänkt att bo där. Med tanke på att man kan få riktigt fina pannor nästan gratis på Blocket samt att du redan har brännare och förråd så hade jag kört vidare på pellets. Bor du nära en av de större städerna kan nog bergvärme ändå vara en vettig investering då det höjer värdet och tryggar ev framtida försäljning.
ådal: Hej Janne! Det här är ett vanligt forum med privatpersoner du har hittat till. Såg att många har länkat till digitala bruksanvisningar. Om du nu vill ha en fysisk så kontakta T2 direkt istället. De gångerna jag har varit i kontakt med dem har de varit otroligt hjälpsamma! Här är deras kontaktuppgifter: T2 och nVent RAYCHEM golvvärmesystem. Tel: 031-335 58 00 E-post: SalesSE@nvent.com
Josth: Kontakta TermoGnosjö. Jag fick ersättningstermostat när den första elektroniska dito slutade fungera som jag köpte för ett antal sedan. Viktigt att det är elektroniska termostater och inte de gamla bi-metalltermostaterna. Väldigt stor skillnad i temperaturhållningen så jag uppgraderade ganska snart och när det gick bra att beställa från TermoGnosjö.
Segge: [citat] Nej, vet bara att jordvärmen är grävt ca 2013 men pumpen kan ju vara äldre, ska se vid tillfälle om jag hittar någon datummärkning [bild]
Segge: Kan dela med mig av det färdiga resultatet, nu är det igenfyllt och pannrummet blir nog klart i helgen för gjutning så måndag bokas betongbil. Akta kraftkabeln [bild] [bild] [bild] [bild] 360° bild, får se hur forumet hanterar den [bild] [bild] [bild]
NICHOLAS J: Du har helt rätt. Forskniing inom området inomhusklimat säger däremot att flesta människor tål inte mer än en grads temperaturavvikelse mot sin önskade temperatur innan det upplevs obehagligt. Min uppfattning är därför att man har lika (så nära som möjligt) temperatur i de utrymmen man vistas, annars blir det lätt klagomål från nära och kära. Naturligtvis är detta olika, och
lostinsweden: Utan nån stor erfarenhet byte jag ut alla dåliga termostat ventiler i huset för 4 år sedan. Jag satt på de nya ventiller med gäng tejp. Det blev inte hellre nån läckage vid påfyllning. Tyvärr måste du tömma systemet.
Stegatorparn: Det kan hända att pannan har justerats ner om huset stått obebott. Har du en manual tillhands, annars kan du ladda ner en från Nibe https://proffs.nibe.se/Sok-dokument/. Välj inomhusmoduler, pannor - Pellux 200 - Användar- och installatörshandbok - sök. I pannans statusmeny, den första som visas, notera panntemperatur och utetemperatur. Gå sedan till meny 1.0 sidan 2 och se om pumpen är
Daniel 109: Nej, men det faktum att trycket ligger under förtrycket visar att det är för lite. Trycket beror sannolikt på att luft kommer in i högre liggande delar av systemet så att vattnets tyngd ger ett tryck. Har du en öppen vattenyta 2m upp ger det det 0,2bar.
Stegatorparn: Alla ventiler stänger när man vrider medsols och öppnar motsols. Pumpar och fläktar får jobba mer ju större flödet är. Man kan tycka att ju mer man stryper flödet ju mer får pumpen jobba, men det är precis tvärt om.
Ahm.s: Hejsan ! Ser att den e en 11 års gamla tråd men ändå tänkte fråga vad blev som kamin för er ? Funderar montera Sigtuna kaminen och ta lite feedback. Tackar.
Stegatorparn: Luft/vatten kan vara intressant i södra Sverige där vintertemperaturerna ligger runt -5°- 10° normalt. Blir det kallare tappar den snart orken och stödvärmen, i regel elpatron, måste in.
Rulle86: [citat] Har inte hittat någon som säljer enheten direkt till privatperson än. Vet du någon?
klimt: Upprepar kanske delvis men börja med att kontakta ert försäkringsbolag. Det bästa är troligen att en seriös besikningsperson får kontrollera vilka problem som finns och hur de behöver åtgärdas. Försäkringsbolaget kanske kan bidra till en besiktning, det ligger i deras intresse att begränsa problemen. Ni kommer nog att behöva en kompetent person som ser till att installationsfirman
Tapio: [citat] Svarta Stålrör ska det vara såklart..kollade fel..och nu blev allt enklare finns ju bara en tjocklek :D tack för svar. .Beställer på måndag morgon.
exerg: Det kan variera hur mycket som helst. Att räkna på transmissionsförluster genom väggar o tak är oftast en bråkdel av om tex lokalen har en takfläkt för ventilationen gående. Om tex en fläkt suger ut 1000 kubikmeter luft/timme,vilket inte är konstigt i en verkstadslokal, och det är -5 grader ute försvinner drygt 200 Kwh/dygn ut den vägen. och då blir det en stoor luftpump.
Nygge72: Jag har radiatorer i alla rum under fönstrena, men vill optimera hela uppvärmningen för energibesparing, men med förbättrad inomhuskomfort =) Leker då med tanken att mitt "smarta hem" kan hjälpa till med den biten, då jag kan styra bättre. Har idag oljefyllda elradiatorer som har några år på nacken. Så min tanke är ju att med bättre rörelse av luft blir (känns) klimatet skönare
coypu: Tack för svaren, jag tänkte att det skulle vara större då för att få plats med värmeplåtarna, men (vilket jag jag tidigare noterat) att man inte har plåtarna i vändningarna. :)
Huddingebo: Vad jag mins så aktiverade värmeelementet bara runt nollan eller strax över i huset jag växte upp i. Det satt två termostater i serie. Pappa koppla ur det vid ett tillfälle och nåt år eller två senare så insåg vi att det fyllde aggregatet med kondensvatten. 1982 var det från.
useless: Ja, det låter som att det mesta flödet går genom första radiatorn och direkt tillbaks till värmepumpen. Du får nog strypa in radiatorerna så att det blir flödesbalans.
Rörman: Håller fullständigt med föregående. Dagens värmepumpar om det så är berg- eller luft klarar en normalstor villas behov utan problem med möjligtvis lite elspets de få dagar det blir vrålkallt ute. Behöver du extra (mycket) varmvatten kan du installera en spetsberedare utöver värmepumpens integrerade slingberedare.
InsidersUnited: Warum nicht Trebema anrufen und fragen ? http://www.trebema.se/trebema/contact_us.html&menulang=2
Krokben: [citat] LN har också Night Mode som sänker utomhusdelens ljusnivå väldigt mycket vilket är bra om man stör sig på utedelen när man ska sova!