6 074 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Köpråd luft luft värmepump
Sida 1 av 3
Hej
Behöver uppdatera uppvärmningen av huset med en luft luft värmepump och behöver lite köpråd
Lite snabbfakta
1½ plans villa 70 tal
160m2 , ca 110 på bottenplan och 50 på ovanvåningen
Område, mellersta sverige, örebrotrakten
Viktigt att tänka på är att innerdelen skall sitta ovanför ytterdörren i hallen, med trappen precis till höger (stängd trapp till ovanvåning) Ca 30cm utrymme höjdmässigt till förfogande alltså. Inte optimalt kanske men på många andra sätt det mest lämpliga just nu med el etc.
Jag har några alternativ, vissa kommer med div rabatter och kampanjerbjudanden, vilket så klart är trevligt men viktigast i längden är pumpen, livslängd, energiförbrukning etc.
De jag blivit rekommenderade är följande:
https://www.polarpumpen.se/partner/villaagarna/toshiba-luft-luftvarmepumpar/toshiba-supreme-25
https://www.polarpumpen.se/partner/villaagarna/luft-luftvarmepump/kampanj-201609/daikin-siesta-c35
Ovan kommer med följande erbjudande
1 års extra garanti samt en gratis service
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz35
Denna Panasonic blev jag rekomenderad pga liten innerdel
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/samsung/samsung-premium-comfort-35
Sedan hittade jag ovan samsung som var kampanj nu, innerdelen verkar vara relativt liten samt ha en rätt smart triagulär design vilket borde vara bra med tanke på det begränsade utrymmet upp mot tak
Alla tankar, rekommendationer och erfarenheter mottas tacksamt
Finns nån annan jävligt bra pump förutom de jag hittat får ni så klart ta med dem också
Behöver uppdatera uppvärmningen av huset med en luft luft värmepump och behöver lite köpråd
Lite snabbfakta
1½ plans villa 70 tal
Viktigt att tänka på är att innerdelen skall sitta ovanför ytterdörren i hallen, med trappen precis till höger (stängd trapp till ovanvåning) Ca 30cm utrymme höjdmässigt till förfogande alltså. Inte optimalt kanske men på många andra sätt det mest lämpliga just nu med el etc.
Jag har några alternativ, vissa kommer med div rabatter och kampanjerbjudanden, vilket så klart är trevligt men viktigast i längden är pumpen, livslängd, energiförbrukning etc.
https://www.polarpumpen.se/partner/villaagarna/toshiba-luft-luftvarmepumpar/toshiba-supreme-25
https://www.polarpumpen.se/partner/villaagarna/luft-luftvarmepump/kampanj-201609/daikin-siesta-c35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/samsung/samsung-premium-comfort-35
Sedan hittade jag ovan samsung som var kampanj nu, innerdelen verkar vara relativt liten samt ha en rätt smart triagulär design vilket borde vara bra med tanke på det begränsade utrymmet upp mot tak
Alla tankar, rekommendationer och erfarenheter mottas tacksamt
Ingen av de är bra. De är svaga allihopa.F Flaska skrev:Hej
Lite snabbfakta
1½ plans villa 70 tal
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Alla tankar, rekommendationer och erfarenheter mottas tacksamtFinns nån annan jävligt bra pump förutom de jag hittat får ni så klart ta med dem också
Satsa på en pump med hög kapacitet, över 9kw skulle passa bra till 160 kvadrat.
Svaga pumper kommer du att ångra väldigt mycket.
Nu fångade du mitt intresse!L Lars48 skrev:
Tittade på en av dom större återförsäljarna på nätet, deras dyraste pump, Panasonic för 29000kr ligger strax över 9 kw, resten av dom 50 pumparna ligger under 9 kw, men många klarar mer än TS kvm. Så du menar att en pump på 7.5 kw inte räcker för att värma TS hus? Låter helt osannolikt!
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Meningslöst att köpa en stor om man inte har öppen planlösning.
Hur ser planlösningen ut? Jag tror det kan lämpa sig bättre med 2st innedelar
Hur ser planlösningen ut? Jag tror det kan lämpa sig bättre med 2st innedelar
Om pumpen ska vara den enda uppvärmningskälla då räcker det inte med 7,2kw. Det är på gränsen. Då ska den jobba förfullt vilket sliter på pumpen. Då måste man byta ut den i förtid. Man kan inte spara några pengar genom att köpa en under dimensionerad pump.T Thomas' skrev:Nu fångade du mitt intresse!
Tittade på en av dom större återförsäljarna på nätet, deras dyraste pump, Panasonic för 29000kr ligger strax över 9 kw, resten av dom 50 pumparna ligger under 9 kw, men många klarar mer än TS kvm. Så du menar att en pump på 7.5 kw inte räcker för att värma TS hus? Låter helt osannolikt!
Värmer du ditt hus bara med en 5,3kw luft luft ?
Hur stor är huset och var ligger det, om man får fråga?
L Lars48 skrev:Om pumpen ska vara den enda uppvärmningskälla då räcker det inte med 7,2kw. Det är på gränsen. Då ska den jobba förfullt vilket sliter på pumpen. Då måste man byta ut den i förtid. Man kan inte spara några pengar genom att köpa en under dimensionerad pump.
Värmer du ditt hus bara med en 5,3kw luft luft ?
Hur stor är huset och var ligger det, om man får fråga?
Räcker en pump på 9 kw för att värma 2 plan i en villa från -70 talet, utan att denna får jobba på nästintill max nivå utan några andra värmekällor?
Skall TS värma upp hela huset på endast LLV så går detta inte med 1 pump, då behövs en på varje plan, om det skall vara hållbart i längden.
Fattar inte vitsen med att sätta en pump på övervåningen som är bara 50 kvadrat. Om TS inte har FTX. Varmluft stiger ju upp.T Thomas' skrev:
En stark pump, helst med 2st innedelar på nedre våningen skulle passa bäst.
Planlösningen är inte särskilt öppen i dagsläget, det ska öppnas upp mer så luftströmningen blir bättre.
Just nu är det en pump som gäller. Två innedelar ser jag ingen poäng med då de kommer sitta förnära varandra.
Är alla pumpar ovan skit alltså?
Just nu är det en pump som gäller. Två innedelar ser jag ingen poäng med då de kommer sitta förnära varandra.
Är alla pumpar ovan skit alltså?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Pumparna ovan är alla ganska bra. Särskilt panasonic på grund av den lilla innedelen
Röstar också på Panasonic om du ska välja mellan de här fyra. Den är ingen dålig pump. Polarpumpen har jag också anlitat för installation. Har varit i stort sätt nöjd med de. om du anlitar de se till att pumpen är framme först innan du bokar tid med installatören. Eftersom leverans av pumpen har inget med installatören att göra.
Tack, ja, på pappret verkar Panasonic bäst, ville höra några andras erfarenheter bara, nackdelen är väl att det vare sig är kampanj eller andra erbjudanden med den. Men i långa loppet är det ju skit samma då det är pumpen som är intressant. Det lutar nog åt Panasonic. Blir eventuellt att komplettera med en till pump på ovanvåning sedan, om inte annat för att köra ac funktionen på somrarnaL Lars48 skrev:Röstar också på Panasonic om du ska välja mellan de här fyra. Den är ingen dålig pump. Polarpumpen har jag också anlitat för installation. Har varit i stort sätt nöjd med de. om du anlitar de se till att pumpen är framme först innan du bokar tid med installatören. Eftersom leverans av pumpen har inget med installatören att göra.