2 202 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Elektrisk golvvärme för sommaren.
Sida 1 av 2
Ska gjuta in en liten elektrisk slinga för sommarvärme i badrummet. Tanken är att hålla golvet lite behagligare under tiden den vattenburna är kall.
Är det nåt fabrikat som är bättre eller sämre än andra, vad gäller kvalitet och livslängd? Är Ebeco pålitliga?
Hur bör jag tänka med dimensionering?
Är det nåt fabrikat som är bättre eller sämre än andra, vad gäller kvalitet och livslängd? Är Ebeco pålitliga?
Hur bör jag tänka med dimensionering?
Som alltid, det är behörighetskrävande att lägga och koppla in.
Vi kör med kimas gg10 om det är flytspackel och turquise i betong. Har aldrig haft fel en slinga.
det står i tillverkarens papper hur nära de får ligga och max w/m2. På kima är det minst 7,5cm mellan slagen.
Vi kör med kimas gg10 om det är flytspackel och turquise i betong. Har aldrig haft fel en slinga.
det står i tillverkarens papper hur nära de får ligga och max w/m2. På kima är det minst 7,5cm mellan slagen.
Med dimensionering tänkte jag väl snarare hur mycket effekt per m² man vill ha för sommarvärme. Ska man ha mycket effekt, så plattan kan värmas fortare. eller ska man dimensionera lite klenare, eftersom det trots allt bara är avsett att hålla svag underhållsvärme under årets varmare halva.
Ebeco erbjuder riktigt bra garantier på sin golvvärme, men om nu fel är sällsynt kanske det är ett klenare argument. Varför har er firma valt just Kima?
Ebeco erbjuder riktigt bra garantier på sin golvvärme, men om nu fel är sällsynt kanske det är ett klenare argument. Varför har er firma valt just Kima?
CC 100mm mellan. Serieresistiv kabel, 10W/m. Du kan såklart lägga glesare med risk för ”randigt” golv. Max CC 120mm. Dela rummets yta i kvm med kabelns längd i meter för att få fram CC-avståndet. Rummets yta ska då vara den ytan där kabel ska läggas. Räkna bort t.ex. utan för WC-stol, golvbrunn etc.
tex. 4kvm ska läggas, 50m kabel ger 4/50=0,08m=CC 8cm
tex. 4kvm ska läggas, 50m kabel ger 4/50=0,08m=CC 8cm
Nu har jag handlat. Det blev Ebeco Multiflex20 á 20 W/m, 160 mm c/c ≈ 111 W/m². Tror det ska bli komfortabelt nog, jag har ju ändå ca 50 mm cement ovan slingorna.
Termostaten tänkte jag sätta i elcentralen på DIN-skena, det är ju inget som ska fingras på ändå. Jag tänker att man ställer in termostaten på en behaglig golvtemperatur, sen får den sköta sig själv 4ever. När den vattenburna golvvärmen startar kommer väl termostaten känna av att det blir varmt nog i golvet och stänga av den elektriska slingan. Eller ...?
Eventuell nackdel med upplägget är ju att jag får lite energiläckage från elslingan till den vattenburna när den sistnämnda håller väldigt låg temperatur, exempelvis på sen vår och tidig höst. Marginellt kanske?
Termostaten tänkte jag sätta i elcentralen på DIN-skena, det är ju inget som ska fingras på ändå. Jag tänker att man ställer in termostaten på en behaglig golvtemperatur, sen får den sköta sig själv 4ever. När den vattenburna golvvärmen startar kommer väl termostaten känna av att det blir varmt nog i golvet och stänga av den elektriska slingan. Eller ...?
Eventuell nackdel med upplägget är ju att jag får lite energiläckage från elslingan till den vattenburna när den sistnämnda håller väldigt låg temperatur, exempelvis på sen vår och tidig höst. Marginellt kanske?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Jag har dubbla system i några av mina badrum och det funkar som du tänkt. Dock har jag termostaten i badrummen, på ca 150 höjd. Det blir krångligt att dra extra el för bara golvvärme till badrummen och givaren från badrummet om du sätter termostaten i elcentralen och den inte är i badrummet.
Tänkte skippa rumsgivaren helt, den elektriska värmen är ju inte avsedd att användas alls under uppvärmingssäsongen. Elcentralen kommer sitta i en av badrummets väggar, så kabeldragningen blir både enkel och skarvlös. [Fyll i kommentar om behörighet här]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Elcentral i badrummet? Visst, det finns zoner i badrummet som det är ok att sätta el i, men centralen brukar man undvika att sätta i badrum.
Rumsgivare skall du inte ha, du skall ha en givare i golvet. Det är ju ytan du vill skall vara varm, inte luften.
Rumsgivare skall du inte ha, du skall ha en givare i golvet. Det är ju ytan du vill skall vara varm, inte luften.