Hej!
Vi har köpt en Keddy SK1002 spiskassett. Valde just den dels för att den passade bar i måttet och dels för estetiken. Nu säger vår tilltänkta installatör att den modellen är dålig, och rekommenderar att vi lämnar tillbaka den och köper en annan. han påstår att den är svår att elda i för att hålet för rökkanalen är trång. Det gäller tydligen bara just den här nya 1000-serien.
Jag litar visserligen på den här killens kompetens. Men undrar om det finns någon därute som kan bekräfta/dementera detta? Nån som har en sådan kassett??

Hej, hur gick det?

Hej!
Vi har haft den i två år nu, och är nöjda. Den var lite meckig att få fyr i till en början, men vi lärde oss rätt snabbt knepet att ha luckan lite på glänt tills det har tagit sig. Har även förlängt rökkanalen med ett rör upp ur skorstenen (den var för kort för gällande regler) och det hjälpte också då det blev bättre drag och mindre kallras.

• Gilla
Woodhead
  • Laddar…
Tack, hur upplever du eftervärmen i din installation? Värmer den teglet i eldstaden och behåller värmen ett tag eller blir det kallt relativt snabbt. Man kan nog inte räkna med att en sån liten kamin ska kunna lagra speciellt mkt värme. Men har hört att den blir väldigt varm under tiden den eldas?

Hsr precis fått en offert från eldabutiken på ca 33 000 kr, och då ingår allt utom besiktningen. Behöver få lite input om jag ska satsa på den här installationen.

Rökkanalen är drygt 4 meter.

Njae... Men det beror säkert på storleksförhållandet mellan eldstaden och insatsen samt hur länge man eldar. Vår eldstad är stor i förhållande till insatsen, så själva murstocken hinner inte värmas upp så mycket då vi mest eldar några timmar på kvällen. Det blir snabbt varmt i rummet när vi eldar (och det är ett stort rum) jämfört med en annan insats vi har i gillestugan (inget glas).
Vi använder den inte som primär värmekälla längre då vi har installerat två luftvärmepumpar, utan mest som mysbrasa (och reserv vid elavbrott).
Vi betalade 12000 för kasetten från Eldabutiken och drygt 5000 för installationen (annan installatör), iof 2 år sedan men 33 låter dyrt. Är det SK1001 ni fått offert på?

Offerten är med rökslang eller vad det heter och sidogaller mm. Det är en sk 1002, med 1 stort glas.

Jag har också en Keddy SK, och eftervärmen räcker väl knappt en natt, om man eldar fram till 22-23 kanske. . då är kassetten ljummen i bästa fall på morgonen ... Nu har jag ju iofs inget tegel, utan en gammal Keddy Superfire som "omgivning" till kassetten, och det är ju lättklinker vilket troligen inte har någon värmehållande förmåga alls ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.