Snabb skissa mitt system. Till min fråga.

Elementen är inställda på max.
Golvvärmens shunt är på automatiskt.
Trådlös givare i varje rum där golvvärmen finns. Men Golvvärmen går också justera max temperatur som just nu är max.
Ska den sänkas till någon speciell temp?

Skiss av värmesystem med panna, pellets, rumstermostat, element och golvvärme kopplade via automatshunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man brukar ställa temperaturbegränsaren på 45 grader.

Jaså.
Då får jag sänka ner rätt ordentlig tror jag.

För du menar väl temperaturbegränsaren som ska skydda övergolven?

Ja. Tror jag menar det.
VVS-installation med rör, ventiler och en rörmärkning som säger "LUFTNING".
Skapa konto

Ser inte riktigt hundra vad det där är. Men jag tror det där är reglerventil för shuntning. Ser inte ut som maxbegränsaren jag nämnde. Osäker på mitt svar.

Värmesystem med flera rör och mätare som visar temperaturer, potentiellt för höga för systemets hållbarhet.
Skapa konto
VVS-installation med mätare och rör, kopplat till en cirkulationspump, relaterat till hög ingångstemperatur.
Skapa konto

Hade problem med mitt system förra året och då sa företaget via mejl kontakt att det såg ut som jag hade för hög ingångstemperatur och det sliter på systemet snabbare.

Vredet nere under pumpen är en termostat för max temp, sen får du sänka framledningens temp, hur det då går med elementen år svårt att säga. då allt från värmekällan regleras på utetemp, du får prova.

Har ingen utomhus termostat. Den sitter i vardagsrummet. Hörde att elementen behöver högre vore än golvvärmen så ändå om det sänka på elementen så kommer golvvärmen alltid räcka till??

Men vilken av reglagen ska jag justera ner?

S
Oj, blir inte systemet väldigt långsamt på att känna av förändringar i temperatursvängnigngar om du inte har någon utegivare?

Inte var jag har märkt. Står på 21 inne. Och jag har i princip alltid 20-22 inne kanske upp till 23 grader någon gång.

Köpte shunten och givaren för några år sedan begagnad. Men verkligen inte märkt något negativt Termostat inställd på cirka 21 grader med indikatorer på vit vägg, bredvid rosa och lila papperspynt.
Skapa konto

J jonaslatt skrev:
[bild][bild]

Hade problem med mitt system förra året och då sa företaget via mejl kontakt att det såg ut som jag hade för hög ingångstemperatur och det sliter på systemet snabbare.
Den som pekar rakt upp i bild den du visade först är temperaturbegränsaren (maxbegränsare).
Den under cirkulationspumpen är en 2 vägs reglerventil för shuntning. Det är den undre som ska justeras om du vill få ner värmen på det som går ut på golvet från primärkällan.

Om du inte har en primärkälla som på något sätt inte har en flytande värmekurva så blir det knas med golvvärmen. Då kan du hänga på en motorventil på den undre ventilen som styr golvvärmen mot utetemp. Tror det ska gå med din grupp.
Med radiatorer så går det ju faktisk köra ut full ös på värmen och låta termostaten styr. Så de fungera i alla fall. Men med golvvärme så blir det inte bra.
Blir jojo på golvtempen.

Nu förstår jag inte.

När det är rätt temperatur i ett rum med golvvärme så stryper den värmen till det rummet. Alltså alla rum har ju rumsgivare.

Alla sovrum har golvvärme och där e alltid perfekt temperatur. Men tyvärr e det aldrig att golvet är varmt och skönt som ett badrum. Antar att det är för att rummet är tätt och behöver inte mata på värme hela tiden. Eller e jag helt ute och cyklar nu?

Om vi backar tillbaka lite. Vad är problemet?

Din maxbegränsare för att skydda golvet är den du visade först. Den kan ställas in på 45 grader. Då kan det inte komma ut för varmt vatten på golven som kan skada golven.
Sen fattade jag som du kör ut konstant temperatur ut på golvet och att rumstermoststerna sköter regleringen? Den varianten är inte så bra för då kan bli jojo på tempen. Men det kanske inte är ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.