Har installerat en konvektorfläkt från Jula som jag trodde var bra, men vet ju inte om det är fläkten som är dålig eller kombinationen med bergvärme. Kan nämligen inte få den att spotta ur sig max värme när bergvärmen ger max. Den stänger dessutom inte av sig när bergvärmen inte går. Har insett att jag fått en äldre modell och har mixtrat med tempgivarna och slitit mitt hår för att få det ok. Ska man kunna få en konvektor att gå på max fläkt vid högsta tempen och att den stänger av sig när pannan inte går?

Julas har två krav för att den skall köra, dels skall rummet vara kallare än inställt värde och dels måste framledning vara över en viss temperatur (jag kan inte gränsen utantill och dom har säkert varierat).

Om den inte stänger av sig när din VP stannat så beror det på att den fortfarande får varmt vatten och då fortsätter den gå.

Att få fläkten till att gå på max borde bara vara att trycka upp den till max, iallafall på min.

JULA skrev:
OBS!Inställd temperatur måste vara högre än faktiskttemperatur, rumstemperatur. För att värmeläget skall fungeramåste det ingående vattnet vara varmt. Fläktkonvektorn ärutrustad med funktion där den inte skall kunna blåsa kall luft ivärmeläge, detta resulterar i att enheten reducerarfläkthastigheten till ”super låg” om vattentemperaturenunderstiger 30̊C. Vid lägre vattentemperatur än 24̊C stängsfläkten helt av. Värmesymbolen blinkar när vattentemperaturenär för låg. Temperaturen i displayen är 2̊C lägre än verkligtemperatu

Tack för bra svar. Du har nog den lite nyare modellen. Jag fick en äldre trots att den köptes i feb i år...
Jag kan inte ställa fläkten på max i värmeläget, grrrr! Inställningen där den ska hålla en jämn temp, där går den hela tiden och inte på superlågt läge heller. Borde egentligen reklamera den, om det går...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.