Hej!
Jag håller på och installerar golvvärme ifrån uponor med 24v styrdon, reglercentral Smatrix base men jag skulle gärna vilja ha renovas rumstermostater till detta. Dom har märkspänning 230v.
Finns det någon lösning för att få ihop detta?
Jag håller på och installerar golvvärme ifrån uponor med 24v styrdon, reglercentral Smatrix base men jag skulle gärna vilja ha renovas rumstermostater till detta. Dom har märkspänning 230v.
Finns det någon lösning för att få ihop detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske inte rör sig om några mängder pengar här, men man tar väl bort både garanti och funktionsansvar på produkterna om något pajar eller inte fungerar sen om man genomför en sån här operation.
Vi får se snart. Borde gå tycker jag. Termostaten jobbar ju med ström på/av 230v sålika styrdonen fast med 24v. Skickar termostaten ström 230v mot styrdonet som transformeras ner till 24v. Styrdonet öppnar. När termostaten slår ifrån strömmen så stängs styrdonet.J jonaserik skrev:
Sen får jag se om jag får reglercentralen att funka på ett vettigt sätt.
Det du visar på första bilden är ju en typ med kommunikation mot rumsgivarna/termostaterna som jonaserik skrev, det är inget du kan ersätta med din andra på ett direkt sätt. Ett sätt är att du struntar i kopplingarna på centralen och styr donen direkt med termostaten och isf som du är inne på med en trafo eller nätdon mellan utgång och ställdon för rätt nivå på spänningen. Då kan du lika gärna ha en annan ren kopplingslåda ingen nytta med centralen bättre du bygger själv med en gemensam trafo och styr reläer med dina Renova termostater.mattias1jonsson skrev:
Vi får se snart. Borde gå tycker jag. Termostaten jobbar ju med ström på/av 230v sålika styrdonen fast med 24v. Skickar termostaten ström 230v mot styrdonet som transformeras ner till 24v. Styrdonet öppnar. När termostaten slår ifrån strömmen så stängs styrdonet.
Sen får jag se om jag får reglercentralen att funka på ett vettigt sätt.
Problemet är väl snarare att med en Renova så finns allt i apparaten i väggen, i Smatrix så är själva styrningen i bas-enheten. Apparaterna i väggen är bara en givare, kontrollknappar och en display för att visa information. Reglering med av/på kan ju funka fint för ett rum med elektrisk golvvärme där effekten vid varje på alltid blir samma, kan dock tänka mig att i ett vattenburet system så varierar värmeeffekten varje slinga får med yttertemperatur, hur många slingor som är öppna för tillfället osv. Därmed kan det för en reglerkrets bli svårt att hålla en jämn temperatur om effekten man har att styra med är ojämn (och inte kretsen är programmerad för det).
Därmed inte sagt att det inte kan fungera. OM det är så att smatrixen ger ut 0 eller 24V beroende på om en ventil ska vara öppen eller stängd så kan man med Renovan styra ett relä som i sin tur släpper på 0 eller 24V till ventilen. Dock får inte shunten reda på hur varmt vatten den ska leverera och systemet blir väldigt enkelt och "dumt" reglerat.
Så tyvärr är det nog bäst att bita i det sura äpplet och använda den reglering som finns.
Därmed inte sagt att det inte kan fungera. OM det är så att smatrixen ger ut 0 eller 24V beroende på om en ventil ska vara öppen eller stängd så kan man med Renovan styra ett relä som i sin tur släpper på 0 eller 24V till ventilen. Dock får inte shunten reda på hur varmt vatten den ska leverera och systemet blir väldigt enkelt och "dumt" reglerat.
Så tyvärr är det nog bäst att bita i det sura äpplet och använda den reglering som finns.
