L
LuckeK: [citat] Edit: jag upptäckte nu att det visst låg syllpapp, bara förskjuten några mm in från kanten
1 svar · 613 läst
·
Matti_75
Matti_75: [citat] Du vill ju dra in garaget ordentligt i huset stomme så dom inte delar sig om det blir rörelser. Om befintliga reglar håller eller inte är svårt att säga utan att veta vad det är för reglar och övrig konstruktion.
13 svar · 613 läst
·
S
slatte: [citat] Södra Sverige Snözon 2,5 om det blir tegel 14 graders lutning. Plåt blir det nog planare
4 svar · 377 läst
RoTe
RoTe: Helt hopplöst att visualisera. En bild på taket som du nämner och en planlösning skulle inte skada om du vill ha bra svar. Folk orkar sällan hjälpa till när TS inte lägger ner möda för att underlätta för läsaren.
1 svar · 244 läst
Mazen
Mazen: Sök på launaplywood / mahognyplywood.. den är fukttrög och används bla i husvagnar och båtar. (Sväller inte om den utsätts för fukt. Skarvarna där kan du sätta tunna T-lister som du målar in gör att plyfan kan röra sig lite. Att försöka spacka el foga kommer mest troligt spricka med temp växlingar..
2 svar · 178 läst
J
JohanLun: Nån har gjort så på vårt hus. Man ska komma ihåg att det blir en gammaldags kallt utrymme. På vintern fryser saker som står där (när det är RIKTIGT kallt, vi har bara en innerdörr mellan och utrymet ÄR isolerat, men fortfarande ingen värme där. På julen är det praktiskt att ställa saker som extra kylskåp. Det rymmer bra med kläder, men man vill inte gärna ha skor och jacka man
4 svar · 1,6k läst
·
B
Bygget123: [citat] Njae, har svårt att se hur det ska bli snyggt. Vill kunna nyttja rummet på vintern också, bor i Norrbotten.
3 svar · 218 läst
·
G
gmogmo: [citat] Jag förstår. Tycker planlösningen blir osmidig med genomgångshallen. Jag skulle flytta köket 90 grader till innerväggen och göra ingången till hobbyrummet från köket. Kanske till och med använda det som nytt vardagsrum och göra ett avgränsat hobbyrum av det som är vardagsrum idag, med en korridor till de två bortre sovrummen. Dagens lösning med att man måste visa sig för
14 svar · 954 läst
·
9
91kvadrat: Hej, Hur gick det med bygglovet? Sitter i samma sits själv nu
2 svar · 1,9k läst
9
91kvadrat: Hej, Löste det sig med tillbyggnaden? Lyckades du ta dig runt tillgänglighetsanpassningen? Sitter i samma sits själv nu
11 svar · 1,9k läst
·
9
91kvadrat: Hej, Hur gick det med bygglovet? Kunde ni slippa tillgänglighetsanpassningen?
4 svar · 2,5k läst
·
K
Kurt-olsson: [citat] Hittade på Jem & fix. Tror jag kör på armeringsjärn när det är hårt i marken. Så har jag ett snöre jag kan sätta på som ramar in området. [bild]
10 svar · 534 läst
·
A
Arshia43: [citat] problemet är källarevägg som är bredvid den vägg. De vill att göra platta inte på befintlig källarevägg niva. De vill att ha den bara 60 cm under grund. Vi har också jätte stor garage foundation som jag är inte säkert hur vi kan riva om vi använda platta på mark. [bild]
53 svar · 14,9k läst
·
G
gorcot: [citat] Då är det samma regler som om man hade haft bygglov för garaget.
49 svar · 10,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det kommer inte att gå att lösa utan att bygga nya huskroppar. Så jag tror du får välja mellan att leva med det eller flytta.
1 svar · 175 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Tegel är inte jättebra värmeledare, så troligen är det bara kallt precis vid hörnen och borde inte bli ett problem i stort så länge du ser till att isolera noggrant så inte ngn kallluft kommer mellan i fogar osv. Om det ändå blir kyla så kan du ju alltid isolera den väggen från insidan. Att riva den går säkert också. Troligen är det bara fasadtegel (?) och då bör den
1 svar · 156 läst
I
Ingenjör Jesper: Än idag vet jag inte hur jag hamnade hos Mekoflex när jag beställde mina partier till uterummet... De har iaf måttbeställt och både dörrar och fönster, så det borde de kunna lösa! Tillverkade i Sverige, allt enligt egna mått! Jag är helt nöjd!
2 svar · 140 läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Jo jag vet men måttet på ritningen är väl utan karm? Det finns dörrar som har en öppning på 700 mm men ett karmmått på 7(00) är ju standardmåttet.
8 svar · 417 läst
·
Maalox
Maalox: Tydliga måttangivelser på karta samt på ritningar, så det i framtiden inte råder några tveksamheter för framtida nya ägare. Sen några korta rader om att ni båda godkänner denna placering/utformning Signerat av bägge parter. Typ så? Edit: för vägen med det befintliga servitutet, finns där andra ägare? Isåfall måste dessa godkänna om avståndet är
1 svar · 210 läst
·
S
sturnus: Your expansion idea unfortunately takes up a significant portion of the square footage for walkways. I'd consider building an extension as shown in the lower plans. In exchange for the lost basement space, I suggest considering building a second floor, which might be a cheaper option given Swedish ground conditions. [bild]
7 svar · 408 läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Är inte riktigt med på vad du vill uppnå med överklagande til MÖD ? Att andra någon gång tidigare har fått lov för större är inte något som talar til din fördel i sig skulle jag säga, det är iaf inte ngt att anföra. "Grannen fick ju" är liksom inte ett juridiskt argument i sig. Däremot kan det tyda på att det finns ngn slags tolkningsutrymme som kommunen inte tagit
34 svar · 6,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Det behövs mer förutsättningar för att kunna bedöma. Att bygga ihop huvudbyggnad och garage kan ibland ge kostsamma krav vad gäller brandskyddsregler.
1 svar · 143 läst
VLJ
VLJ: Har parallellt med tankarna på grunden skissat på bjälklaget. Jag klarar inte cc600 hels vägen på grund av nedgången till den gamla källaren så tänker kortlingar den biten, samt under där tvättmaskinen ska stå för att minska vibrationer. Det vänstra alternativet känns stabilare men innebär också lite mer murning. [bild]
2 svar · 194 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I alla fall till del.
7 svar · 1,1k läst
S
sigitz: Hej! Vi har varit inne och kikat i den här tråden en del och sett att det finns inte så många bra exempel på den här typen av tillbyggnad. Detta är ett av dem - du har inte möjligtvis lite bilder på utrymmet däruppe nu när det är klart och hur ni upplever ytan runt sittplatserna? Nu när ni gjort det är ni nöjda med deckets dimensioner?
21 svar · 12,0k läst
·
S
sturnus: From what I could gather from the photos, the previous extension (orange section) is approximately 10 m2. This, according to new regulations, gives you the option of adding 20 m2 (green section). This means you can extend this glazed section by another 5 m (using a simplified procedure!). I've included approximate dimensions so you can confirm my calculations. [bild]
3 svar · 317 läst
·
J
Johanna Yao: [citat] Nej det är 3,5 och 4 om man skulle ta hänsyn till att bygga under taket på entren. Det blir 5 m djup eller längd (vet inte vad jag ska kalla det. Tack för din imput var otydligt beskrivet av mig
2 svar · 266 läst
·
Johannes Evaldsson
Johannes Evaldsson: [citat] Ja, och jag förstår verkligen hur du tänker... den östra väggen skulle vara perfekt för kök och man vill verkligen ta vara på ljuset i sydväst. Några saker som får mig att tveka. När vi flyttade in i huset så använde vi det sydvästra rummet som vardagsrum. Det var svårt att möblera vettigt och vi kände oss hela tiden iaktagna där. På grund av att tomten styckades av
85 svar · 17,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kan inte hitta direkt referense, men det kan vara ett isolermaterial med Asbest "Asbest förekommer ofta i äldre rörisolering. I ångsystem är hela rörisoleringen utförd med asbesthaltig kiselgur- eller magnesiamassa. I övriga system (kallvatten-, varmvatten- ochvärmeledningar) har den endast använts för böjar, övergångar, före och efter ventiler etc. På de raka
1 svar · 181 läst
·
H
hempularen: Nu har jag inte köpt just uterumsdelar från ByggHemma. Men de kvalar in som en av de mest oseriösa E handelsbolagen i Sverige. Handla inte där. Räkna inte med att få något levererat, och framförallt inte på någon utlovad dag. När jag gjorde misstaget att handla där eftersom varan jag skulle ha var beställningsvara på Hornbach och ändå var några tior billigare hos Bygghemma,
2 svar · 476 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.