14 831 läst ·
53 svar
15k läst
53 svar
Bredda ett hus, förslag?
Har du några konstruktion ritningar kvar Jesper? Jag vill att bara se hur dem ser ut?!I Ingenjör Jesper skrev:Precis så gjorde jag!
Vi byggde ut huset i två väderstreck, så tillbyggnaden blev ett L runt befintligt hus. Vi ansåg att vi inte behövde mer källare, så tanken var att köra en låg krypgrund, eller fylla upp och gjuta en platta. Sen insåg jag att det skulle betyda att jag inte kunde komma åt att dränera runt befintlig källare senare, så vi bestämde oss för att gräva lika djupt som källaren, men gjuta en sula och bygga Thermomur...
Det jag ångrar är att vi byggde med 250-mur som är 5 cm cellplast på varje sida och inte 350 blocken som är dubbelt så mycket isolering... Men mina ritningar och beräkningar var gjorda med 250, så jag ville inte börja om när vi väl var igång...
Sen ville jag inte ha den nya väggen längs den gamla, så jag lämnade 50 cm som ett fack vid kontreforten. Det är ju helt ok i en krypgrund, inte lika praktiskt i en källare...
Ja, den nya krypgrunden är 3,5 meter bred så den nya väggen går parallellt med den gamla, 3,5 meter ut...A Arshia43 skrev:
Sen fäste jag bjälklaget i befintligt hus och på den nya väggen, så jag har inte byggt något intill den gamla väggen! Och det var ju syftet: att kunna komma åt väggen ifall det blir några bekymmer med tex fukt...
Det kan bli jättesnällt om du kan dela. Konstruktionsfirma som har gjort för mig har gjort en trappa och byggare gillar det inte!I Ingenjör Jesper skrev:
Bewi, som tydligen köpt upp Jackon har principlösningar https://bewi.com/wp-content/uploads/2023/07/Konstruktionslosningar-Thermomur-350.pdf
problemet är källarevägg som är bredvid den vägg. De vill att göra platta inte på befintlig källarevägg niva. De vill att ha den bara 60 cm under grund.S saiter skrev:
Vi har också jätte stor garage foundation som jag är inte säkert hur vi kan riva om vi använda platta på mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara