Utbyggnad och tillbyggnad
Charlotte Andersson: Vi pratar om rörelser som är mindre än en milimeter så det borde inte vara några problem med golvvärmen oavsett vilket system du väljer. För att vara på säkra sidan så hör med leverantören av golvvärmeslingorna att den förläggningen är ok för deras produkt.
pbengtsson: Det är egentligen ett låglutande tak och byggs med luftspalt, råspont och takpapp. Det vanligaste är att man sedan lägger dubbelfalsad plåt, sedan byggs trallen uppe på snedkapade reglar så att golvet blir rakt. Finns lite olika lösningar med räcket, du får kolla på liknade balkonger och ta det du gillar. Själv fäster jag stolparna i trallkonstruktionen. Luftspaltens lösning i
Marlen Eskilsson: Jag tror att det skulle räcka med att man ansöker om förhandsbesked och därmed får ett ärendenummer före den 2 maj, så gäller de gamla reglerna, om det nu är de man är ute efter.
mape17: Precis så gör en här i närheten, bygger ett nytt hus vid sidan om det gamla och "kopplar" ihop dem med en "vinterträdgård" i form av en gång mellan byggnaderna. Då räknas det enligt komunen som tillbyggnad och det krävs inte att han uppfyller alla krav avseende nybyggnadtion samt att han kan nyttja ROT-avdrag. Nu gör han och hans släkt huvuddelen av bygget så det lär inte bli
Hlm_OH: Tack för alla svar. Nu har jag lite att fundera på.
billy_baver: Vad grunden tål beror på hur förstås på markförhållanden och hur plintarna är dimensionerade. Kontakta förslagsvis en geotekniker eller konstruktör!
Odjuret: Om jag minns rätt från tidigare diskussioner här på byggahus så om du har dubbla gipsskivor så klarar du brandklass 30min. Men jag kan ha fel.
erinyq: Angående boytan så har du nog rätt. Främsta skälet var att vi var oroliga att vi skulle vara tvungna att ta bort berg och att kostnaderna för detta. Men jag minns också att vi hamnade precis på max boyta för bygget. Angående dränering så är delar jag åsikten om att man skall göra detta överallt innan man bygger ut. Vill mest checka om det finns något "specialfall" där detta
Odjuret: hmm... har fått för mig att om man använder lättbetongblock så behöver du inte isolera... kolla nummer 5/2011 av Gör det själv där bygger dom till en vägg och använder nånting som hette cellblock.
brajt: Det går ju bra att få offert direkt från de som ska göra det. Det gäller bara att sätta krav på dom att komma med konkreta lösningar. Efterfrågar du inte så får du av dom det enklast billiga möjliga. Sen vet du inte vad det är du får pris på av hantverkaren. Kan du få dom att speca mer exakt eller att själv speca i förfrågan är det bra. När du söker bygglov så behövs inga
brajt: Det är svårt att få kläm på vad det är i en ganska stor ombyggnation som du söker priser på. Försök att spalta upp jobbet mer för din egen skull så kanske du därifrån kan gå vidare med fler svar och fler frågor...... Ett badrum helt hantverkargjort är inte lätta att få för under 100 000kr. Att flytta avlopp ger mycket merarbete. Har du koll på avlopp och vilket fall du har
mape17: Baggaren, Det ju precis det som de 15% oförutsett är tänkt till. Tycker ni att 15% är förlite och man bör räkna med 25% istället. Visst extra pengar är alltid bra att räkna med. Men det är ju bra om man kan göra hyfstat säkra kostnadskalkyler. Kalkylerna bör bli bättre ju mer detaljerade de är. Sen kan man alltid fundera på om man ska lägga på en liten "riskpott" med pengar på
_Buddha_: Hejsan. Funderar på att bygga ut en hall fram på huset. Den kommer bli ca 5 kvm + en altan farstu. tänkte ställa den på pålar. vad kan man tänka sig att en sådan utbyggnad kostar? tränkte göra de mesta själv de jag får..
BellaF: Kan du inte bifoga en bild på över- samt undervåning och runt öppningen i överplan? Lättare att komma med tips då.
hempularen: Om dte är ett hus tänker köpa så måste du ju först kolla att detaljplanen tillåter en höjning. Och i så fall vilken typ av höjning.
macce76: Jo....varför jag funderar på denna konstruktion är naturligtvis en kostnadsfråga, vanligt virke i de flesta dimensioner har jag tillgång till, därav att göra "fack" som bärlina åt taket. Får för mig att jag kan använda vanligt virke om två bärlinor är limträbalk. Blir för stor kostnad med 6 st limbalk på 7m i stället för 2st på 4,5m.
RtZ: Tack för tipsen! :-) Friggeboden är på 12kvm enligt "pappren". Väggarna är klädda med plåt och taket är belagt med papp och därunder trä. Men den har en trädörr i riktning mot min tilltänkta tillbyggnad. Jag funderar på sikt att ta ner friggeboden, men det sker antagligen inte i år. Den är i dåligt skick.. Men ändå står den nära. Är det bara väggen som ska brandklassas på
magohl: [citat] Något tips på hur man kan lösa detta problem eller bör jag ge upp tanken på tegel som innervägg och regla & gipsa den istället ? :)
Ahab: Trappan upp till dörren (den inringade) som numer är huvudentré till vår hus från 37 börjar ge med sig. Vi skulle vilja ha lite förslag på en ny trappa veranda som ser lite mer inbjudande ut men ändå skulle passa in. Alla förslag välkomnas, gärna med bilder.
Babar: Jättebra! Har många gånger tänkt att det borde finnas ett sådant forum. Förhoppningsvis kan vi få mycket hjälp här när vi ska bygga till vårat hus byggt 1932!