D
dalennar: [citat] Hej, kan du ge namn på de leverantörer som kan leverera färdiga lösningar?
11 svar · 48,8k läst
·
Anna8010
Anna8010: Vilken bra lista �� Den ska jag komma ihåg
1 svar · 51,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Mitt hus som jag köpte 2010 har en Åtvidaberg övervåning från 90-talet. Kvalitekänsla är betydligt mindre än i den äldre undre våningen. Vid lite vind rör sig övervåningen och tapeterna slår sig och brister. Och det blåser in rätt duktigt.
16 svar · 50,7k läst
·
A
andersmc: Eller så kunde du pratat med grannen INNAN du byggde boden...
5 svar · 49,7k läst
·
H
Husärlivet: [citat] [citat] Blir fint. Men man undrar precis som jag själv gör vad andra tycker!!
5 svar · 418 läst
·
J
Johannes Heli: Hej! Ursäkta om frågan ställts tidigare. Pratade med en Grillbutik om min plan att montera grillen direkt på 20mm granitskivan som det finns många bilder på andra som gjort. Men fick veta att det alltid finns "risk" för om man t.ex grillar på vintern att värmechocken blir för stor och skivan kan spricka. Någon som har erfarenhet av detta? Min andra plan är att låta grillen stå på
0 svar · 96 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det finns säkert en sån känsla bland många i regeringen och dess stödparti SD men den planerade lagändringen tar knappast hand om detta problem. Inför man strikta regler som PBL ger uttryck för särskilt med dess detaljplaner så kommer folk att bryta mot dessa regler precis som TS har gjort. En lösning kan ju vara att inför en kort och omfattande preskription. Har
13 svar · 1,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Så här tänker jag och jag uppfattar det som att klaskarlsson också tänkte något liknande. [bild] Dubbelsängen får ha huvudänden mot vänstra väggen i stället.
2 svar · 200 läst
·
N
Nadia William: Så nyfiken på hur det gick med den här planen? då jag funderar på exakt samma sak. Vi vill däremot enbart lägga till en tillbyggnad på 15 kvm och det är byggas ihop med den delen av huset som är bärande.
7 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Inte svar på din fråga men 1 kvm för stor BTA kan ofta gå igenom som liten avvikelse, alltså man får bygglov ändå.
1 svar · 142 läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Då behöver du ringa till några saneringsfirmor.. det här är ett forum för sådana som fixar själva hemma. ..
1 svar · 192 läst
F
fribygg: [citat] Nej
2 svar · 233 läst
Pjosk75
Pjosk75: Kommer reglarna vara synliga eller döljas bakom kjolar på altanen? Om de är dolda då borde det gå att stryka dem med några omgångar copperol. Och sedan lägga remsor med takpapp ovanpå reglarna innan trallen läggs som skydd mot vatten. Tänkte du ha tak över altanen så är de ju skyddade mot väta och kommer klara sig om de placeras en bit ovanför marken.
2 svar · 177 läst
S
Susann Janhans: [citat]
1 svar · 187 läst
·
Mere
Mere: Hej allihop Vi har byggt ett nytt uterum som ansluter sig till huset, före byggfirma som utfört delvis arbetet har gjort enligt den nuvarande byggfirma fel eftersom som de har inte räknat med vatten ränna. Vad kan vi göra i detta fallet? Finns det lösning utan att riva taket på det nya uterummet? Hälsningar Merva
0 svar · 173 läst
·
Mamamamamamam
Mamamamamamam: Hej allihopa! Stort tack för ert engagemang. Vill bara meddela att allting gick bra, kommunen var på vår sida och ingenting hände med anmälan. De la ner ärendet och snart kommer sommaren och vi ska njuta av vår första sommar.
272 svar · 95,5k läst
·
A
Alextur: [citat] Bygglovsexperten är en väldigt strulig partner, de verkar inte för kunden bara att få betalt. Ej rätt ritning skickades till mig, påpekade detta fick en faktura för detta, gjorde nya ritningar som stämde betalade detta och med ny faktureringsadress. Nu villde ha betalt för första fakturan som var fel, det betraktar jag som lite att de inte har allt under kontroll. Givetvis så
4 svar · 2,9k läst
R
Renoverarn01: [citat] Hej, Tack för ditt svar. Jag är i första hand intresserad av synpunkter på själva renoveringsprojektet. Dialogen med styrelsen har pågått under en längre tid, där de flesta frågetecken redan har retts ut. Förslag på pris ska tas fram inför nästa styrelsemöte och därefter presenteras för mig. Om vi kommer överens kommer ärendet att tas upp för beslut på
2 svar · 243 läst
J
Johanphilipsson: Hej! Jag har ett hus vars halva ligger på krypgrund och den andra ligger på en riktig gammal källare (misstänker att cementen ligger direkt på marken i källaren). Långa sidan är 9m och där ska vi bygga ut 9 x 4m. Vi har allting spikat men sedan regeringen ökade ROT-avdraget till 50% säger gubben som skulle bygga att alla gick bananas och han kan inte få tag i en grävare. Det känns
0 svar · 224 läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Skaffa en stämp att hålla uppe taket med. Byt ut stolpen. Ta bort stämpen. Klart.
1 svar · 225 läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag formulerar om det. Vad är det för problem med att behålla badrummet med den storlek det har nu? Om det bara gäller att slippa gå runt förrådet för att komma till badrummet kan man göra så här: [bild]
3 svar · 308 läst
·
P
petehenrix: [citat] Ja jag misstänkte detta. Men hade ändå tänkt höra mig för med kommunen, det finns argument för de att släppa igenom avvikelsen. Men det du skriver om ändring PBL låter intressant, jag får läsa på. Tack för tipset.
2 svar · 244 läst
Johannes Evaldsson
Johannes Evaldsson: [citat] Hur tänker du? Är nyfiken 🙂 För dessa klassas som enplans, ja. Men husen har ändå 3 fasader (inräkat tillbyggnadens gavel) som inte har ett takfall på 45 grader. Så det jag är nyfiken på är varför dessa tillbyggnader är okej, och vad jag förstår så delar man väldigt sällan upp huskroppar i delar/ moduler när byggnadshöjd och våningantal skall beräknas
70 svar · 12,0k läst
·
maah
maah: Nu är det dags för nya projekt! Familjen växer och det behöver hallen också göra. Enda sen vi flyttade in har vi varit missnöjda med den obefintliga hallen, man kommer rakt in i huset, och den farliga trappan. Planen är att flytta ut ytterdörren så den livar med fasaden och helt bygga om altanen och trappan. Nuläget [bild] Eller inte helt nuläget för jag rivit lite grann och använt
635 svar · 251,0k läst
·
Smesken
Smesken: [citat] Hej! Tar just nu in lite offerter för att lägga om taket på ett nässjö/norrlandshus från 79. Vet du om massoniten under den nya råsponten revs eller om den sparades? Får nämligen olika bud från takläggarna. En firma säger att man behåller den om skicket är bra och att man bygger luftspallt på själva masoniten. Andra säger att man river den och bygger luftspalt på
39 svar · 20,3k läst
·
D
dragenrof: [citat] Hej! Är nyfiken på hur det blev med de dimensionerna du planerade? Kommer göra något liknande med måtten 230x360 cm där balkarna alltså ska vara 360 cm långa. Räcker det med 45x 120?
4 svar · 1,1k läst
·
B
boffe2016: [citat] Hej Fredrik, jag går i samma tankar, det är inte så att du har dessa ritningar kvar?.. mvh Patrik
16 svar · 5,2k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] "bortom allt rimligt tvivel": det beror på skulle jag säga. Jag hade en tillbyggnad på en stuga i Dalarna där förlängningen av takstolarna var fäst (bultat) i huvudtakstolarnas utstick i takfoten). Dvs förlängingen vilade bara på skruv/bult - inte på något som i sig själv tog upp last och förde ned till grunden. Snözonen var 3, och det låg lätt 1-1,5 m snä visa vintrar
1 svar · 214 läst
T
Testarn: Vi har en balkong som är 3x4 m som har två stolpar av tegel med en limträbalk mellan. Reglarna sitter skruvade i en planka som är fäst mot fasaden och sen ligger de över limträbalken med ett överhäng. Jag tror att limträbalken är 90x315mm och reglarna är 45x220 mm med ett överhäng på ca 90 cm och de är sammanfogade med en regel längst ut. Jag har inget tips på beräkningsprogram
1 svar · 155 läst
B
bernstgunnar: Hej, Har köpt ett Älvsbyhus Villa Selma vilket ska stå klart nu i juni alltså ganska snart. Ska anlita firma för inredning av övervåning. Nån som kan tipsa om vettig firma som "kan Älvsbyhus". Vi tänker oss en väldigt enkel prisvärd lösning med typ 3 sovrum, minimal WC med plastmatta Om nån gjort detta tidigare kom gärna med förslag, ideer på planlösning mm [bild]
0 svar · 127 läst
·
S
Snorkmaiden: Hej :) Sitter i lite komplicerad plats här och vet inte nu vart man ska börja. Vi vill nytta att bygga en tillbyggnad 15kvm som inte behöver bygglöv. Vi bor utanför detaljområde Men vart vi ska bygga är 4m 55cm från en enskild gruss vägg. Väggen är updelat och sidan som är granne till oss ägs privat och person som äger den har inget emot att vi bygga, men andra sidan ägs av
0 svar · 134 läst
S
Småbrukaren: Om du bor i detaljplanerat område krävs troligen bygganmälan för 15kvm tillbyggnad. Mina föräldrar var i samma situation och de skickade in en anmälan men de fick inte bygglov på grund av att marken de tänkt bygga på tydligen var prickad.
3 svar · 158 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.