Jag ska bygga ett garage mot min yttervägg av tegel utanför trästomme. Själva garaget får alltså bara tre nya väggar.
Tegelväggen kan gärna vara kvar, men hur hindrar man kyla att vandra via tegelväggen och in i garaget? Räcker det att isolera i hörnen samt mot taket?

Jag planerar sadeltak i samma vinkel som huset, fast lägre då. I alla fall lite. Jag siktar på högt i tak så jag kan hänga upp saker i taket eller ha en bilyft inne.
Eller måste jag riva teglet för att inte få en köldbrygga? Om jag bara river där ytterväggarna ska vara så känns det som att tegelväggen sen kan välta.

Frågan är väl kort, hur lågt i sidled kan en tegelvägg agera köldbrygga?

S Surgubbe skrev:
Jag ska bygga ett garage mot min yttervägg av tegel utanför trästomme. Själva garaget får alltså bara tre nya väggar.
Tegelväggen kan gärna vara kvar, men hur hindrar man kyla att vandra via tegelväggen och in i garaget? Räcker det att isolera i hörnen samt mot taket?

Jag planerar sadeltak i samma vinkel som huset, fast lägre då. I alla fall lite. Jag siktar på högt i tak så jag kan hänga upp saker i taket eller ha en bilyft inne.
Eller måste jag riva teglet för att inte få en köldbrygga? Om jag bara river där ytterväggarna ska vara så känns det som att tegelväggen sen kan välta.

Frågan är väl kort, hur lågt i sidled kan en tegelvägg agera köldbrygga?
Tegel är inte jättebra värmeledare, så troligen är det bara kallt precis vid hörnen och borde inte bli ett problem i stort så länge du ser till att isolera noggrant så inte ngn kallluft kommer mellan i fogar osv.
Om det ändå blir kyla så kan du ju alltid isolera den väggen från insidan.

Att riva den går säkert också. Troligen är det bara fasadtegel (?) och då bör den inte välta (det skall finnas fästpunkter längs med väggen) - men det är ändå en del hänsyn som behöver tas så det blir bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.