Hej hallå, håller på att renovera en befintlig tillbyggnad från 1992 och upptäckte att bottensyllen var av impregnerat virke och saknar dessutom syllpapp. Syllen ligger på en ca 1 meter hög leca-mur och det är en uteluftsventiletad krypgrund. Vet att denna lösning inte är kanon och potentiellt kan orsaka problem med lukt osv. Tycker dock att syllen ser fin ut i skicket hela vägen runt. Jag står nu i valet och kvalet i att byta ut syllen mot obehandlat virke + syllpapp eller att låta det vara som det är. Skulle behöva lite kloka tankar kring om det bara är att byta eller om det är en onödig åtgärd givet att det klarat sig såpass bra i +30 år.
Edit: jag upptäckte nu att det visst låg syllpapp, bara förskjuten några mm in från kantenL LuckeK skrev:Hej hallå, håller på att renovera en befintlig tillbyggnad från 1992 och upptäckte att bottensyllen var av impregnerat virke och saknar dessutom syllpapp. Syllen ligger på en ca 1 meter hög leca-mur och det är en uteluftsventiletad krypgrund. Vet att denna lösning inte är kanon och potentiellt kan orsaka problem med lukt osv. Tycker dock att syllen ser fin ut i skicket hela vägen runt. Jag står nu i valet och kvalet i att byta ut syllen mot obehandlat virke + syllpapp eller att låta det vara som det är. Skulle behöva lite kloka tankar kring om det bara är att byta eller om det är en onödig åtgärd givet att det klarat sig såpass bra i +30 år.
Klicka här för att svara