Utbyggnad och tillbyggnad
Hybro: Gissar att det ska vara en karmskruv i hålet där pennan är på bilderna. Med ett speciellt karmskruv-verktyg kan man justera ut karmen, så det blir tätt. Hur har du fäst karmen?
Hybro: Kontakta arkitekten som ritar huset. Eller ritade det om det redan är byggt. Denne har säkert den ifo du behöver.
Carl Magnus Strand: [citat] Hittade ni någon hantverkare?
mittgamlahus1918: Jag har släppt det, åtminstone för nu..
Jansson69: [citat] Billigt är det inte att bila ut flytspacklet och lägga en ny slinga och spackla på nytt.. Men definitivt billigare att göra det i det läget!
Civilpolisen: Tack för återkoppling! Jag är snart i mål! Sju av åtta skruvar är lossade och den nedersta skruven i det mellersta gångjärnet är kvar... Enligt Perplexity ska man låta det verka i några timmar med WD-40... Där är jag nu! Man kan slipa skruvhuvudet med Dremelslip men dessa verktyg har jag inte för stunden.
Sanna Laursen: Hej! Vi har köpt ett hus där trappan inomhus helt saknar ledstång. Vi vill bygga till ledstång, alternativt bygga om/köpa ny trappa för att få en fin design och en säker trappa. Huset är byggt 1996. 1. Hur skulle räcke/ledstång kunna se ut? 2. Hur hade trappan kunnat byggas med en svängning alt avsats? Behöver den gå längs väggen eller kan man bygga till väggar till det
maah: På fönstret får du sätta en smyglist typ denna https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial-traprodukter/traprodukter/listverk/smyglister/smyglist-furu-8x27mm-vitmalad Och sen sätta fönsterfoder som vanligt. Dörrkarmen hade varit bäst att byta till en som passar bättre i förhållande till väggens tjocklek. Annars får du sätta en list där med som du hyvlar till rätt
RubenCC: Är det någon som har en contura kamin som har erfarenhet att det bildas kondens efter en stund av eldning? Har varit och kikat rökkanalens upp till skorsten men inget som tyder på läcka genom isolering. ?
Niklaspe: schackta bort kommer du måsta göra i vilket fall du än väljer. Byggde till ett garage i våras mot befintligt och satt en 20mm cellplast skiva som rörelse fog emellan byggnaderna, samt ställde upp 3 sidor med 300s kantelement. Borde väl gå schakta ut och använda till att jämna ut marken där tillbyggnaden skall vara. Beroende vad för material som är under matjorden. Behöver du inte
Aye Ageil: Hej gott folk! Någon som vill dela med sig av hur konstruktionsritningarna såg ut som man skickade till kommunen för att få startbesked för takkupor? Det gäller när man avväxlar takstolar för att bygga en takkupa?
filip2233: Stort tack för svar! En fråga, gäller de 1,8m verkligen om altanen är 9 meter ut från huset? Jag tolkar det som att bygglov behövs om altanen är över 3,6m (och att de då är 1,2m regeln som gäller). Tänker på denna punkt " altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset" från
PappasHammare: Om ni skulle gå vidare med detta så skulle jag titta på om man inte skulle kunna plocka ner murstocken helt och hållet. Gissar att den är helt fristående då man inte brukar använda den som avlastningsstöd. Sen är det en fråga om uppvärmning. Men jord/bergvärme är en bättre ide idag än att elda något. Frågan är om ens murstocken är ok för att användas. Till en kamin kan man
Juliabr: [citat] Det resonemanget har vi också fört. Två identiska alternativt två lika stora så att det inte spelar roll. Idag har vi en SUV och en Sedan. Det hade nog inte funkat så bra.
fribygg: [citat] 100mm tvättad 16/32 bör räcka för att bryta den kapilära stigningen
Claes Sörmland: [citat] Det låter som formellt anmälningspliktigt. D v s du lämnar in en anmälan med handlingar där du anger hur den bärande ytterväggens reglar (eller andra bärande delar) ska avlägsnas och ersättas med en ny konstruktion d v s dörrposten. Ritning och signering av någon sakkunnig, typiskt sett någon som arbetar med detta. Om kommunen nöjer sig med snickarens intygande eller vill
Mats-S: [citat] Jo, men man kan ju bygga ett lika hus när man gör nytt, blir lika charmigt då. Så gjorde jag med min "attefallare" på sommarstället, blev mera charmigt men i nyskick istället för liket som jag hade tidigare .-)
Huddingebo: Skärast är att grundlägga utbyggnaden på samma sätt som huvudbyggnaden. Jag personligen skulle inte våga bygga ut på plintar från ett hus med källargrund. Gräv upp, gjut sulor och mura upp istället.
lahjnuz: Hej, Har idag carport med förråd som ska byggas om till ett stort dubbelgarage. Förrådsdelen har platta gjuten med kantemelent och det finns en gjuten klack som en befintlig vägg på ena långsidan står mot idag. Den verkar inte vara isolerad utan känns solid. Funderar på hur anslutningarna och eventuell sammankoppling ska göras med nya plattan som ska gjutas mot dessa ytor. 1, delen mot
Rolf Gustav: [citat] Vi har ju idag en uteplats som är något höjt över marken /Jord,plattor) så gjutningen är väl i sig bara 20cm men om man gjuter hela vägen ut så blir det troligen 80cm längst ut för det är där marken börjar gå upp mot huset. Men det får inte vara mer än 50cm nån stans då? Sedan lutar marken så det är bara på ett ställe det blir 80 resterande kommer inte blir högre
crazzin: [citat] Ja snickaren ville gå upp på befintlig tak och ta väck två rader pannor och börjar där. annars blir det för lågt till tak i uterummet.
andnel: Förstår. Men vi kan vara överens om att det är felbyggt på något sätt i varje fall? Ska dubbelkolla med föräldrarna vad den står på…
idacfasth: [citat] Jag hoppas de själva kan snickra ihop ett väderskydd, men väntar som sagt på svar om det. Har lagt in ritningarna i tråden så där kan du se kupan. Tack för svar, jag är dåligt insatt själv på vad man kan begära eller inte.
fribygg: Ska du sätta plintar behöver du gräva, förslagsvis med maskin när underlaget är som det är. Jag föreslår att du istället skrapar bort jorden, gjuter en vot och murar en grund med Leca sten till din glasveranda