Vi ritar på en utbyggnad där vi får ett allrum som vi gärna skulle ha en walk in closet i/ arbetshörna bakom en vägg/avdelare. Kommer bygglovshandläggaren ha synpunkter på öppningsbredden in i det utrymmet? Nu är det ritat 700mm men kan öka till 800. 900 skulle kännas lite för väl tilltaget.

Skulle så klart kunna resa väggen i efterhand
Ritning av husets tillbyggnad, visar rum på 5720x3764 mm med WC/dusch/tvätt och detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag vet finns det inget i tillgänglighetskraven som säger att en klädkammare måste vara åtkomlig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Vad jag vet finns det inget i tillgänglighetskraven som säger att en klädkammare måste vara åtkomlig.
Håller med om det under förutsättning att det finns något annat sätt att förvara kläder i det tillgänglighetsanpassade sovrummet. Det räcker med att det finns ett anpassat sovrum.
Broschyr med mått för tillgänglighetsanpassning finns här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med om det under förutsättning att det finns något annat sätt att förvara kläder i det tillgänglighetsanpassade sovrummet. Det räcker med att det finns ett anpassat sovrum.
Broschyr med mått för tillgänglighetsanpassning finns här: [länk]
Det räcker att det finns två garderober eller 120 cm klädstång någonstans i bostaden åtkomligt med rullstol.

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
Måttet anger väl yttermått på karmen (?) och att t ex bära in en något så när ordinär tvättkorg genom 62 eller 63 cm är trångt. Det är enkelt att testa då ni antagligen har en 60 garderob och så får ni några enstaka centimeter mer.

Sen skulle jag bygga allt nytt med bra tillgänglighet som möjligt men då är jag inne på släkting nummer fem som bor kvar i huset de antingen byggde själva eller köpte som senast för 56 år sedan.

Z z_bumbi skrev:
Måttet anger väl yttermått på karmen (?)
Måttet i tillgänglighetskraven är öppningens mått med dörren öppnad i 90 graders vinkel.

Detta är sannolikt en öppning utan dörr. Men kommer nog gå upp till 800.

Finns sovrum på bottenplan som uppfyller alla tillgänglighetskrav. Tror vi testar att skicka in med väggen uppritad då

O olofh skrev:
Finns sovrum på bottenplan som uppfyller alla tillgänglighetskrav.
Då är det ju helt irrelevant hur rummet i utbyggnaden är utformat. Det behövs bara ett tillgängligt sovrum.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måttet i tillgänglighetskraven är öppningens mått med dörren öppnad i 90 graders vinkel.
Jo jag vet men måttet på ritningen är väl utan karm? Det finns dörrar som har en öppning på 700 mm men ett karmmått på 7(00) är ju standardmåttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.