Hej,
Jag håller på att bygga en garagetillbyggnad mot befintligt hus och kommer då bygga ett garage med pulpettak som ansluter mot fasaden. Jag har tänkt plocka bort befintlig fasadbeklädnad och sen lägga en limträbalk på 6.2m 90x315 GL30C uppstagad med tre limträpelare 90x90 GL30H som är nästan 4m höga. Jag har gjutit en isolerad platta på mark som är byggd på 300 mm kantelement och i kantbalken där limträpelarna ska stå är det en "armeringskorg" med 8 mm x 4 järn som jag tänker borde kunna klara punktlasterna. Väggarna i övrigt byggs upp av 45x145 C14-reglar.
Jag har tagit in en offert på material där säljaren la in limträbalkar 90x315 GL30C som takreglar (ca 5m spännvidd) och där funderar jag på om inte 45x220 C24-reglar hade gjort jobbet istället? Taklutningen är tänkt att bli 14 grader och jag bor i Stockholm.
Nu till den huvudsakliga frågan; hur ser ni på denna konstruktion? Jag har tänkt att skruva in den bärande limträbalken i det befintliga husets stående reglar mest som infästning/sidstabilitet och att de huvudsakliga lasterna ska tas upp av limträpelarna. Hade detta fungerat? Är det något annat jag bör tänka på?
Jag håller på att bygga en garagetillbyggnad mot befintligt hus och kommer då bygga ett garage med pulpettak som ansluter mot fasaden. Jag har tänkt plocka bort befintlig fasadbeklädnad och sen lägga en limträbalk på 6.2m 90x315 GL30C uppstagad med tre limträpelare 90x90 GL30H som är nästan 4m höga. Jag har gjutit en isolerad platta på mark som är byggd på 300 mm kantelement och i kantbalken där limträpelarna ska stå är det en "armeringskorg" med 8 mm x 4 järn som jag tänker borde kunna klara punktlasterna. Väggarna i övrigt byggs upp av 45x145 C14-reglar.
Jag har tagit in en offert på material där säljaren la in limträbalkar 90x315 GL30C som takreglar (ca 5m spännvidd) och där funderar jag på om inte 45x220 C24-reglar hade gjort jobbet istället? Taklutningen är tänkt att bli 14 grader och jag bor i Stockholm.
Nu till den huvudsakliga frågan; hur ser ni på denna konstruktion? Jag har tänkt att skruva in den bärande limträbalken i det befintliga husets stående reglar mest som infästning/sidstabilitet och att de huvudsakliga lasterna ska tas upp av limträpelarna. Hade detta fungerat? Är det något annat jag bör tänka på?
OK
Om jag endast gör enklare infästningar av linträbalken i befintligt hus för att sidostabilisera, kan inte lasterna fortfarande fördelas nedåt genom limträpelarna då?
Säker är jag inte! Du menar att de stående reglerna på befintligt hus kan bära lasterna utan limträpelare och med vanlig regel skruvad? Känns mest säkrare att flytta ned lasterna i den nya plattan.Matti_75 skrev:
Om jag endast gör enklare infästningar av linträbalken i befintligt hus för att sidostabilisera, kan inte lasterna fortfarande fördelas nedåt genom limträpelarna då?
Tack för svar! Inser att jag borde skrivit ut att jag inte riktigt orkade göra klart ritningen på ett exakt sätt efter att jag börjat rita in glespanel så då tog jag den snabba vägen med fönstrena mest för att se hur de skulle hamna men ja - givetvis ska de reglas upp korrektCentano skrev:
Murad sockel - du tänker på att fukt på golvet i garaget kryper upp i väggarna? Jag tänkte antingen sätta cementskiva längst ner alternativt plåtlist. Viker upp syllisoleringen upp på syllen på insidan. Funkar det? Vill helst undvika murad sockel.
Jag misstänkte det, låter som du har koll på väggen då 🙂
Gällande sockeln så finns det även kantelement avsedda för garage där du får en förhöjd sockel vid gjutningen. Om du söker på Garage-element så hittar du lite olika alternativ.
Gällande sockeln så finns det även kantelement avsedda för garage där du får en förhöjd sockel vid gjutningen. Om du söker på Garage-element så hittar du lite olika alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Plattan är tyvärr redan gjuten, insåg lite för sent att denna variant fanns tillgänglig men det hade varit smidigt! Får försöka hitta tillräcklig distans mot plattan och säkra upp lite mer med materialet runt golvet.Centano skrev:
Ingen fara 🙂 Kommunen tillåter tyvärr inte golvbrunn men däremot finns det fall mot garageport! Jag tror att jag kommer åka in med bil väldigt sällan/aldrig så förhoppningvis klarar vi fukten men man vill ju såklart bygga så beständigt som möjligt.Centano skrev:
Har du fall även ut från väggarna?
Det är ju framför allt på vintern det kan bli väldigt blött om du ställer in bilen men görs det inte så ofta känns det rätt så safe. Det är ju dock inte fel att som du säger sätta en oorganisk skiva närmast golvet. Går ju även att överväga plåtsyll.
Det är ju framför allt på vintern det kan bli väldigt blött om du ställer in bilen men görs det inte så ofta känns det rätt så safe. Det är ju dock inte fel att som du säger sätta en oorganisk skiva närmast golvet. Går ju även att överväga plåtsyll.
Precis byggt snarlik tillbyggnad. Kommer funka köra in bilen utan avlopp. Är ju då bilen är snöig de blir blött.
Använde 140x270 limträ över öppningen på 5m med en stolpe i mitten snöson 3, taklutning 13gr.
140mm bred blev det då jag byggde med 45x145 stomme. Enkelt gipsa in. Pelarna som håller limträ är 3 st 45x145 i sidorna och 4 st 45x145 i mitten pelaren (skruvlimmade)
Använde 140x270 limträ över öppningen på 5m med en stolpe i mitten snöson 3, taklutning 13gr.
140mm bred blev det då jag byggde med 45x145 stomme. Enkelt gipsa in. Pelarna som håller limträ är 3 st 45x145 i sidorna och 4 st 45x145 i mitten pelaren (skruvlimmade)
Du vill ju dra in garaget ordentligt i huset stomme så dom inte delar sig om det blir rörelser.J juuniq skrev:OK
Säker är jag inte! Du menar att de stående reglerna på befintligt hus kan bära lasterna utan limträpelare och med vanlig regel skruvad? Känns mest säkrare att flytta ned lasterna i den nya plattan.
Om befintliga reglar håller eller inte är svårt att säga utan att veta vad det är för reglar och övrig konstruktion.
Klicka här för att svara