17 375 lĂ€st ·
85 svar
17k lÀst
85 svar
HustrÄd: Bygga till sekelskifteshus med utmanande detaljplan
Hej igen! đ
Nu har vi landat i en ny planlösning och utformning av huset, och dessutom tagit fram en första konceptbild för att visualisera helheten. TÀnkte dela det hÀr och höra era tankar!
MĂ„let har varit att skapa bĂ€ttre samband mellan kök, matplats och vardagsrum, men ocksĂ„ mellan inne- och uterum â vi vill gĂ€rna att köket fĂ„r en naturlig koppling till uteplats och trĂ€dgĂ„rd.
Samtidigt har vi försökt bevara sÄ mycket som möjligt av befintliga kvaliteter i huset: murstock, eldstÀder, gamla dörrar, golv m.m.
Parallellt hÄller vi pÄ att intervjua arkitekter, men vill gÀrna hÄlla den hÀr trÄden uppdaterad samtidigt. Jag har tre huvudspÄr som oroar mig just nu som jag tÀnkt bolla med en arkitekt i första lÀget.
â ïž Största farhĂ„gorna:
Jag Àr som vanligt vÀldigt tacksam för all input, bÄde pÄ skisserna i sig och pÄ vilka frÄgor ni tycker Àr smartast att ta vidare till arkitekterna.
/ Johannes
Nu har vi landat i en ny planlösning och utformning av huset, och dessutom tagit fram en första konceptbild för att visualisera helheten. TÀnkte dela det hÀr och höra era tankar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
MĂ„let har varit att skapa bĂ€ttre samband mellan kök, matplats och vardagsrum, men ocksĂ„ mellan inne- och uterum â vi vill gĂ€rna att köket fĂ„r en naturlig koppling till uteplats och trĂ€dgĂ„rd.
Samtidigt har vi försökt bevara sÄ mycket som möjligt av befintliga kvaliteter i huset: murstock, eldstÀder, gamla dörrar, golv m.m.
Parallellt hÄller vi pÄ att intervjua arkitekter, men vill gÀrna hÄlla den hÀr trÄden uppdaterad samtidigt. Jag har tre huvudspÄr som oroar mig just nu som jag tÀnkt bolla med en arkitekt i första lÀget.
â ïž Största farhĂ„gorna:
- Att vi ritat för stort och svulstigt
- Att det blir för dyrt, skisserna kanske inte ryms inom budget.
- Att vi ritat planstridigt, risk för bygglovsproblem.
- Ăr vĂ„ra idĂ©er realistiska i förhĂ„llande till detaljplanen?
- Har vi fÄtt till bra flöden?
- Vilka delar riskerar att driva mest kostnad, och vad kan man skala ner eller lösa smartare?
- Hur kan Äterbruk och befintliga byggnader integreras pÄ ett vettigt sÀtt?
Jag Àr som vanligt vÀldigt tacksam för all input, bÄde pÄ skisserna i sig och pÄ vilka frÄgor ni tycker Àr smartast att ta vidare till arkitekterna.
/ Johannes
Renoverare
· SkĂ„ne
· 3 780 inlĂ€gg
Jag uppskattar vinkeln pÄ baksidan, men jag vettefasen om jag uppskattar lÄgdelen. Upplever att denna förstör arkitekturen pÄ huset ganska rejÀlt dessvÀrre.
Tankar: köket kommer nog inte upplevas som speciellt anvÀndarvÀnligt med relativt lÄnga avstÄnd och en köksö i som troligen kommer upplevas som i vÀgen.
MÄnga rum, behövs verkligen sÄ mÄnga rum? Hade nog övervÀgt att ha vuxenrum/kontor dÀr nere som lekrum istÀllet, dragit in hela vardagsrumsvinkeln och istÀllet ha mer paviljong i vinkeln mellan bad/tvÀtt och kök.
Hade ev. Utforskat att byta plats pÄ kök och matplats.
OvanvÄningen har jah inga synpunkter pÄ, tror det Àr bland det mest optimala som gÄr att göra dÀr
Tankar: köket kommer nog inte upplevas som speciellt anvÀndarvÀnligt med relativt lÄnga avstÄnd och en köksö i som troligen kommer upplevas som i vÀgen.
MÄnga rum, behövs verkligen sÄ mÄnga rum? Hade nog övervÀgt att ha vuxenrum/kontor dÀr nere som lekrum istÀllet, dragit in hela vardagsrumsvinkeln och istÀllet ha mer paviljong i vinkeln mellan bad/tvÀtt och kök.
Hade ev. Utforskat att byta plats pÄ kök och matplats.
OvanvÄningen har jah inga synpunkter pÄ, tror det Àr bland det mest optimala som gÄr att göra dÀr
Uppdatering â nulĂ€ge och reality check sedan sist, sĂ„ att historiken hĂ€nger med.
Vi kastade ut lite arkitekt-krokar under sensommaren och pratade med tvÄ för att se om vi skulle kunna fÄ hjÀlp med ett helhetskoncept för huset. Offerten landade pÄ runt 80 000 kr, trots att vi varit tydliga med att vi redan gjort mycket av förarbetet sjÀlva (planlösning, volymer, tolkning av detaljplan m.m.). För oss kÀndes det inte rimligt i relation till vad vi skulle fÄ ut, sÄ dÀr har vi valt att inte gÄ vidare just nu utan vi behöver nog bli lite tydligare i vad vi behöver hjÀlp med (och inte).
Vi har ocksĂ„ haft ett möte med en mĂ€klare för muntlig vĂ€rdering av befintlig fastighet samt en förhandsbedömning av vĂ„ra idĂ©er. Det samtalet var nyttigt och fick oss att tĂ€nka ett varv till kring bĂ„de totalkostnad och prioriteringar â framför allt vad som faktiskt skapar vĂ€rde för oss respektive potentialla köpare.
Sedan dess har jag (tillsammans med chatgpt - sÄ fruktansvÀrt bra bollplank!) jobbat vidare med planlösningen. Fokus har varit att:
I nÀsta inlÀgg tÀnkte jag visa tvÄ-tre konkreta koncept och idéer som vi nu övervÀger, och tar gÀrna emot synpunkter och erfarenheter kring dessa.
Vi kastade ut lite arkitekt-krokar under sensommaren och pratade med tvÄ för att se om vi skulle kunna fÄ hjÀlp med ett helhetskoncept för huset. Offerten landade pÄ runt 80 000 kr, trots att vi varit tydliga med att vi redan gjort mycket av förarbetet sjÀlva (planlösning, volymer, tolkning av detaljplan m.m.). För oss kÀndes det inte rimligt i relation till vad vi skulle fÄ ut, sÄ dÀr har vi valt att inte gÄ vidare just nu utan vi behöver nog bli lite tydligare i vad vi behöver hjÀlp med (och inte).
Vi har ocksĂ„ haft ett möte med en mĂ€klare för muntlig vĂ€rdering av befintlig fastighet samt en förhandsbedömning av vĂ„ra idĂ©er. Det samtalet var nyttigt och fick oss att tĂ€nka ett varv till kring bĂ„de totalkostnad och prioriteringar â framför allt vad som faktiskt skapar vĂ€rde för oss respektive potentialla köpare.
Sedan dess har jag (tillsammans med chatgpt - sÄ fruktansvÀrt bra bollplank!) jobbat vidare med planlösningen. Fokus har varit att:
- minska total BOA
- utnyttja befintlig volym bÀttre
- skala bort onödig komplexitet i konstruktion och form
- att helt avstÄ frÄn tvÄ plan pÄ husets baksida,
eller - att dela upp projektet och börja med garage, takbyte, schakt, drĂ€nering samt fram- och syd-sidan â och dĂ€refter utvĂ€rdera hur budgeten ser ut innan vi tar beslut om eventuell utbyggnad bak och hur den i sĂ„ fall skall utformas.
I nÀsta inlÀgg tÀnkte jag visa tvÄ-tre konkreta koncept och idéer som vi nu övervÀger, och tar gÀrna emot synpunkter och erfarenheter kring dessa.
Redigerat:
Ps. Kul att nya bygglovsreglerna blivit klubbade sedan sist. Spontant kĂ€nns det som att det kommer hjĂ€lpa en hel del i mitt fall đ„ł
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/12/nya-regler-for-bygglov/
https://www.boverket.se/sv/samhalls...t-regelverk-for-bygglov/lista-pbl--andringar/
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/12/nya-regler-for-bygglov/
https://www.boverket.se/sv/samhalls...t-regelverk-for-bygglov/lista-pbl--andringar/
HĂ€r kommer tvĂ„ alternativ för baksidan â plus nĂ„gra sidospĂ„r
Som jag nÀmnde i förra inlÀgget har jag just nu tvÄ huvudalternativ för baksidan. BÄda bygger pÄ samma grundidé: fÀrre kvadrat, bÀttre nyttjande av befintlig volym och lÀgre komplexitet/risk.
Mer ambitiöst och lÄngsiktigt starkast planlösningsmÀssigt, men med betydligt högre kostnad
LĂ€gre initial kostnad, enklare att bygga och Ă€r enklare att dela upp i olika steg â men ger mindre yta, funktionalitet och flexibilitet.
Tar gÀrna emot input kring:
Som jag nÀmnde i förra inlÀgget har jag just nu tvÄ huvudalternativ för baksidan. BÄda bygger pÄ samma grundidé: fÀrre kvadrat, bÀttre nyttjande av befintlig volym och lÀgre komplexitet/risk.
Alternativ A â Baksida i tvĂ„ plan
Logga in
Skapa konto
Mer ambitiöst och lÄngsiktigt starkast planlösningsmÀssigt, men med betydligt högre kostnad
Alternativ B â Nedskalad / etappbar baksida
Logga in
Skapa konto
LĂ€gre initial kostnad, enklare att bygga och Ă€r enklare att dela upp i olika steg â men ger mindre yta, funktionalitet och flexibilitet.
Andra idéer som finns med
Utöver ovanstÄende spÄr funderar vi Àven pÄ:- lÄta tvÀttstugan vara kvar i kÀllaren
- inreda vinden istÀllet för (eller innan) mer tillbyggnad dÄ vi ÀndÄ ska byta tak kanske vi lika gÀrna kan isolera det (istÀllet för vindsbjÀlklaget)
- bygga ut i tvÄ plan men göra en mindre tillbyggnad (badrum) som slÄs ihop med befintlig kattvind i sydöst för att ev. fÄ planenlig ovanvÄning (utan att behöva nyttja attefallsregler)
Tar gÀrna emot input kring:
- Alternativ A vs B eller nÄt helt annat (?!)
- Etappindelning vs âbygga allt direktâ
- Erfarenheter av att inreda/ bygga ut kattvind/vind
NÄgra kommentarer om detaljer i din senaste planlösning.Johannes Evaldsson skrev:
HĂ€r kommer tvĂ„ alternativ för baksidan â plus nĂ„gra sidospĂ„r
Alternativ A â Baksida i tvĂ„ plan
[bild]
Alternativ B â Nedskalad / etappbar baksida
[bild]
Andra idéer som finns med
Utöver ovanstÄende spÄr funderar vi Àven pÄ:
Ps. Tog Ă€ven @JarlsgĂ„rds tips om att byta plats pĂ„ köket â och just nu kĂ€nns det som den klart starkaste
- lÄta tvÀttstugan vara kvar i kÀllaren
- inreda vinden istÀllet för (eller innan) mer tillbyggnad dÄ vi ÀndÄ ska byta tak kanske vi lika gÀrna kan isolera det (istÀllet för vindsbjÀlklaget)
- bygga ut i tvÄ plan men göra en mindre tillbyggnad (badrum) som slÄs ihop med befintlig kattvind i sydöst för att ev. fÄ planenlig ovanvÄning (utan att behöva nyttja attefallsregler)
Om ni lÀgger köksdelen i det hörn som du har ritat sÄ bygger ni igen de tvÄ vÀggar som har mest ljusinslÀpp och utsikt. Vill ni verkligen det? Om ni ska ha köket i det rummet kan ni kanske lÀgga köksdelen i innerhörnet sÄ att ni fÄr fönster pÄ yttervÀggarna.
I det andra hörnet pÄ framsidan av huset har du ritat flera vÀggar som jag tror kommer att ge ett dÄligt flöde i huset. Hur ska man gÄ för att komma frÄn ingÄngen till trappan? Om man lÄter hallen gÄ rakt fram sÄ fÄr man ett bÀttre flöde och man kan ha ett rum till vÀnster som kan bli arbetsrum/gÀstrum. Jag förstÄr inte heller meningen med det lilla rummet i hörnet vid trappan och tvÀttstugan/groventrén. Varför inte lÄta det hörnet vara öppet?
Du har ritat en jÀttestor soffa i utbyggnaden pÄ baksidan och en jÀttestor soffgrupp i rummet framför. Behöver ni verkligen sÄ mycket plats? Om du ritar en skalenlig soffgrupp sÄ ryms den kanske i det befintliga rummet.
PÄ övervÄningen har du tagit bort kattvindarna. Kolla sÄ att de vÀggarna inte Àr bÀrande. De Àr ofta bÀrande i gamla hus. Om du tror att det fÄr plats ett sovrum (med sÀng och skrivbord) i en kattvind sÄ tror jag att det Àr en bra lösning. Man kan tex lÄta barnen ha sina sovrum i kattvindarna och ha ett rum i mitten av husen som gemensamt. NÀr barnen Àr smÄ Àr det gemensamma rummet lekrum, nÀr de blir större blir det spelrum, hobbyrum och plats för att umgÄs med kompisar.
Jag tog en promenad och nÄgra foton av 20-talshus med utbyggnader.
Taket pÄ den lÄga utbyggnaden pÄ det gula huset sluttar bÄde Ät sidan och rakt fram. Det tycker jag Àr en trevlig lösning pÄ ett gammalt hus. Om man isolerar en sÄdan "glasveranda" fÄr man ett rum med mycket ljusinslÀpp.
Den andra delen av utbyggnaden pÄ det gula huset har en annorlunda vinkel Àn resten av huset och det passar stilmÀssigt, kanske för att den har snickarglÀdje uppe i spetsen. Jag tÀnkte om det kan underlÀtta för byggreglerna.
Det grÄ huset fotade jag som ett exempel pÄ hur man kan bygga ett extra rum pÄ övervÄningen genom att höja taken i mitten av huset.
Taket pÄ den lÄga utbyggnaden pÄ det gula huset sluttar bÄde Ät sidan och rakt fram. Det tycker jag Àr en trevlig lösning pÄ ett gammalt hus. Om man isolerar en sÄdan "glasveranda" fÄr man ett rum med mycket ljusinslÀpp.
Den andra delen av utbyggnaden pÄ det gula huset har en annorlunda vinkel Àn resten av huset och det passar stilmÀssigt, kanske för att den har snickarglÀdje uppe i spetsen. Jag tÀnkte om det kan underlÀtta för byggreglerna.
Det grÄ huset fotade jag som ett exempel pÄ hur man kan bygga ett extra rum pÄ övervÄningen genom att höja taken i mitten av huset.
Redigerat:
Jag gjorde Àven tvÄ nya skisser med förslag pÄ bottenvÄningen. Min tanke Àr att bygga en isolerad "glasveranda" pÄ framsidan i samma stil som glasverandan pÄ det gula huset. FrÄgan Àr om det gÄr att öppna yttervÀggen pÄ den sidan av huset. I sÄ fall blir det mycket ljus i rummet innanför trots att det bara fÄr en yttervÀgg mot norr. Ju mer man kan ta bort av vÀggarna mellan kök, matplats och vardagsrum desto mer rymligt blir det, men jag vet inte vad som fungerar byggnadstekniskt.
I den första skissen Àr matplatsen i "glasverandan". I den föreslÄr jag att ni behÄller det stora rummet i sydöstra hörnet som det Àr.
I den andra skissen har jag ritat köksdelen i det rummet. I nuvarande köksdel kan man bygga ett litet gÀstrum/arbetsrum. Nackdelen Àr att jag gissar att det Àr ett trÀgolv i det stora rummet och det kanske inte fungerar i ett kök. Fördelen Àr att ni fÄr en eldstad i köket dÀr ni förmodligen Àr mest.
Utbyggnaden pÄ baksidan kan ha tvÄ vÄningar sÄ att det blir plats för badrum Àven pÄ övervÄningen.
I den första skissen Àr matplatsen i "glasverandan". I den föreslÄr jag att ni behÄller det stora rummet i sydöstra hörnet som det Àr.
I den andra skissen har jag ritat köksdelen i det rummet. I nuvarande köksdel kan man bygga ett litet gÀstrum/arbetsrum. Nackdelen Àr att jag gissar att det Àr ett trÀgolv i det stora rummet och det kanske inte fungerar i ett kök. Fördelen Àr att ni fÄr en eldstad i köket dÀr ni förmodligen Àr mest.
Utbyggnaden pÄ baksidan kan ha tvÄ vÄningar sÄ att det blir plats för badrum Àven pÄ övervÄningen.
@HusMedHistoria tack för alla inspel! Det har verkligen vĂ€nt mitt tĂ€nk upp o ner! đ
Att öppna upp hallen rakt fram och/ eller att öppna upp mer i norr genom att ta bort massa vĂ€ggar dĂ€r Ă€r sĂ„ bra đ Jag har nog varit mentalt fast i den befintliga planlösningen av lite olika anledningar (bl.a troligtvis flera, minst en, bĂ€rande vĂ€gg) men att nyttja befintlig volym/ ekonomi Ă€r för mig viktigare, och har blivit viktigare lĂ€ngs resan, Ă€n att bevara maximalt av original hus/ planlösning/ dörröppningar mm.
DĂ€remot vill vi nog hĂ„lla sociala ytor mer i syd, frĂ€mst pĂ„ grund av hur nĂ€ra grannens hus ligger i norr men ocksĂ„ ljusinslĂ€pp.. men nĂ„nting skulle man absolut vilja lĂ€gga som ett - tvĂ„ större rum i norr.. tĂ„ls att tĂ€nka pĂ„ đ€
Tack igen!
Att öppna upp hallen rakt fram och/ eller att öppna upp mer i norr genom att ta bort massa vĂ€ggar dĂ€r Ă€r sĂ„ bra đ Jag har nog varit mentalt fast i den befintliga planlösningen av lite olika anledningar (bl.a troligtvis flera, minst en, bĂ€rande vĂ€gg) men att nyttja befintlig volym/ ekonomi Ă€r för mig viktigare, och har blivit viktigare lĂ€ngs resan, Ă€n att bevara maximalt av original hus/ planlösning/ dörröppningar mm.
DĂ€remot vill vi nog hĂ„lla sociala ytor mer i syd, frĂ€mst pĂ„ grund av hur nĂ€ra grannens hus ligger i norr men ocksĂ„ ljusinslĂ€pp.. men nĂ„nting skulle man absolut vilja lĂ€gga som ett - tvĂ„ större rum i norr.. tĂ„ls att tĂ€nka pĂ„ đ€
Tack igen!
Tack, sÄ bra. Ni kanske kan bygga gÀstrum/arbetsrum pÄ norra sidan av huset?Johannes Evaldsson skrev:
@HusMedHistoria tack för alla inspel! Det har verkligen vĂ€nt mitt tĂ€nk upp o ner! đ
Tack igen!
Om ni placerar köket dÀr jag har ritat det i den senare bilden sÄ kan ni göra en utbyggnad dÀr (som i din ritning) och ha matplatsen i utbyggnaden och vardagsrummet i det sydvÀstra hörnet. Jag tycker som sagt att det Àr synd att bygga igen det sydvÀstra hörnet med en köksdel.
Ja, och jag förstÄr verkligen hur du tÀnker... den östra vÀggen skulle vara perfekt för kök och man vill verkligen ta vara pÄ ljuset i sydvÀst.H HusMedHistoria skrev:Tack, sÄ bra. Ni kanske kan bygga gÀstrum/arbetsrum pÄ norra sidan av huset?
Om ni placerar köket dÀr jag har ritat det i den senare bilden sÄ kan ni göra en utbyggnad dÀr (som i din ritning) och ha matplatsen i utbyggnaden och vardagsrummet i det sydvÀstra hörnet. Jag tycker som sagt att det Àr synd att bygga igen det sydvÀstra hörnet med en köksdel.
NÄgra saker som fÄr mig att tveka. NÀr vi flyttade in i huset sÄ anvÀnde vi det sydvÀstra rummet som vardagsrum. Det var svÄrt att möblera vettigt och vi kÀnde oss hela tiden iaktagna dÀr. PÄ grund av att tomten styckades av för nÄgra Är sedan och det byggdes nya hus runtom sÄ finns det knappt nÄn uppvuxen grönska, trÀd eller hÀckar och bÄde gatan och flera grannar har flera siktlinjer frÄn sina hus in hÀr.
Dessutom Àr det vÀldigt fin utsikt Ät vÀster frÄn det rummet, att stÄ dÀr och diska, laga mat med mera skulle ge vÀldigt fin utblick över solnedgÄngar, sjöutsikten (vÄr och sen höst) samt mot gatan och besökande. Om det Àven gick att fÄ in lite mer fönster, som i bilden nedan sÄ skulle man Àven fÄ bÀttre kontakt med altan/ matplats och trÀdgÄrden i syd. Kanske blir det lite mindre ingenbyggt med fler fönster?
Logga in
Skapa konto
Inspirationsbilder pÄ hur det skulle kunna gestaltas frÄn vÀst
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
KÀnner att det börjar bli dags att ta in upp dialogen med nÄn arkitekt igen, Ätminstonde pÄ rÄdgivning pÄ ett par timmar och beroende pÄ hur det gÄr och kÀnns efter sÄ kanske vi börjar med ett lite mindre uppdrag Àn vi tÀnkte förra gÄngen. Börja med att försöka fÄ till kök, matsal, gÀstrum och en bÀttre entre nere. SÄ fÄr baksidan med groventre, badrum uppe, nere mm komma senare...
Klicka hÀr för att svara