Utbyggnad och tillbyggnad
Oldboy: Har du tur som en tokig så är det bara fönsterbrädan, och antagligen pga kondens och/eller flitigt övervattnande av blomkrukor. Jag tror dock att med den grava rötskadan som det ser ut att vara på bilderna så är fönsterkarmen antagligen körd också. Med tanke på att nederkant på fönster alltid är en svag punkt som ofta blir fuktskadad, och att det ligger vid kusten med mkt blåst
kolio: Dy har rätt. Får hitta en väg ner till källaren.
Matti_75: Har du tittat på Welands hemsida? Om inget finns där så googla på ståltrappor så får du upp massor med tillverkare och leverantörer.
jaegaern: Jag tänkte bygga ett fönster 31cm högt 80cm brett som går längs takhöjd. Borde jag ta bort hela väggen, inklusive tegel, regla upp i rätt höjd och täcka med, utifrån och in, OSB -> plast -> reglar (inkl isolering mellan)-> plast -> osb -> gips? Ska jag fästa reglarna i befintliga väggar genom att borra och skruva i betongen? Bör jag även göra om botten av öppningen? Det är idag
Samuel Carlsson: Hej, fråga gällande infästningen av veranda i husvägg. Våran befintliga veranda tillsammans med panelen har gjort sitt och kommer rivas och bytas ut. Verandan är planerad att bestå av ett bjälklag med trall. 10x10 stolpar som bär upp ett tak bestående av takstolar, råspont och slutligen en bandtäckning. Bjälkarna och stolparna till altanen kommer delvis vila på en redan befintlig
Natalina1451: [citat] Exakt! Är precis det vi är inne på, men hon (arkitekten) frågade oss hur vi hade tänkt och vi har lite tunnelseende för det vi redan ritat upp. Tänker att det är nyttigt med input utifrån 🤗
RoTe: Har dom regelgolv är det väl bara lyfta i reglarna och ställa upp på lecablock eller dylikt
teuvo tainio: [citat] Hej, opal färgad kanalplast är trevligast, de släpper igenom solljus utan att blända, jag har 40 mm tjockt, man bör ha minst 25 mm till vår/höst uterum.
Knuten26: [citat] Alla laster från uterummet kommer att tas upp av plintarna. Dessa måste därför vara bottnade med dränerringsgrus på ca 100-150mm ovanpå detta en tryckavlastande platta av betong sedan betongplint . Därefter bärlino mellan stolpar som orkar med trycket uppifrån, förslagsvis limträ. Därefter reglas golvet upp med 45x195 som golvreglar. I mellanrummet (krypgrunden) kan du med
naikon: En nybörjarfråga här, men hur funkar en sån stolpfot? Justerar man den till önskad längd och sen kapar av gängstången? För stolpen ska väl ändå stå på brickan och inte på toppen av stången? Eller borrar man ett långt hål under stolpen?
Knuten26: [citat] Vet inte vilken budget du ha men en Hajomdörr / skjutdörr är en jättesnygg o bra bra lösning! Elitsnickerier är tillverkare.
Stig-Helmer: Okej, men som motvikt och för att ge lite mer detaljer: Firman har bra referenser, bra ekonomi, svarar snabbt och verkar ha bra med jobb samt gav seriöst intryck vid platsbesök. Detta är hur de specat arbetet: -Rivning av befintlig golvkonstruktion. -Byte av ytterväggssyllar till obehandlad syll med tätmembran, syllpapp. -Nytt bjälklag(samma dimensoner som innan) med stenull isolering och
maah: Knepigt läge. Jag skulle inte vilja ha det sådär med gruset mot stommen och obefintlig luftcirkulation. Ett förslag är att gjuta en kant av betong 10cm från stommen och lägga första raden marksten på betongen som limmas fast med stenlim. Sen lägga ett galler mellan markstenen och stommen. Behöver då ordnas nån klack som gallret kan vila på. Ett galler liknande detta tänker jag
rodsby: Hej, Vi ska bygga ett fristående uterum på vårt trädäck och det ska inte användas den kalla årstiden. Tanken är att vi ska köpa fönster och skjutdörrar och göra resten själva av lösvirke. Jag har letat runt på nätet efter leverantörer och Jonas Vinduer har bra priser och mått som passar oss på fönster och skjutdörrar. Jag kan dock inte hitta speciellt mycket information om
Bengt65: [citat] Tänker samma här. Har egentligen ingen hall. skulle behöva bygga bygga några kvm hall typ bygga in yttertrappan. tänker du göra denna vinterbonad dvs isolerad och uppvärmd? Tänker att du har tryckimpregnerat på bilderna. Vore kul att se hur det blev om dy har gjort detta.
Hep: [citat] Jag kanske får nämna att det fanns ett reklaminlägg ovanför mitt förra inlägg, så det inte bara är jag i tråden som framstår som korkad.
maah: Vad används för värmekälla i uterummet? Det viktigaste är att få det helt vindtätt och det kan man åstadkomma på flera sätt. Jag skulle nog tagit upp trallen för att komma åt att jobba ovanifrån för det är jävligt krångligt att jobba från undersidan. Lägger man trossbottenskivor som man passar in bra och tejpar i skarvar mot bjälklaget så blir det tätt. Vinylgolvet kan du
Laxilef: [citat] Sorry, var nog otydlig. Du sa att fackverkstakstolar under 8m är självbärande -- så bara lade jag till att husets innermått är 7.6m (alltså under 8m). Balken i vardagsrummet är typ 2 eller 3 meter lång, och dimensionen är oklar då den är inklädd i råspont och fiberskiva på råsponten. Skulle tippa på något i stil med dubbla 45x120 eller 45x145 liknande (innanför
felkho: Hej, Vi går i tankarna att bygga uterum på ca 16 kvm. Vi köpte vårt hus för ca 2 år sedan och vill bygga uterummet på en befintlig altan, efter att ha inspekterat den lite snabbt under konstatera vi att grunden är byggd på stenblock och inte plintar el markskruv. Efter att ha bollat lite och tagit offert från en firma vill dom riva allt o bygga ny altan, och dom vill ha 65,200 för att
Andreas Bryngel: Hej! Har tänkt höja upp den undre balken (hanbalken) i mitt 20 kvm stora garage. Behöver inte höja hela utan bara lokalt ca 5 m. Funderar på att fästa en annan regel uppe på/ på sidan för att sedan kapa där jag behöver det högre. Skulle dock egentligen velat ha ännu högre höjd än enbart höjning av en regel. Gjorde detta i dagsläget. Men det var för litet för en full golfsving
ster57: [citat] Tack för alla svar. Hela huset var ett för stort projekt.
maah: Det är inga problem att lägga ett trallgolv på det där. Tillvägagångssättet beror lite på hur högt det är från plåten upp till dörrbladet. Om det är 60mm eller mer så hade jag lagt ut 28x120 ut från huset på cc 60 och sen skruvat dit trall 28x120
Renoveringstjejen: [citat] Jag växte upp på 60-70-talen och då var man verkligen inte särskilt bekymrad över miljön (utom möjligtvis Björn Gillberg). Mina föräldrar eldade soporna i en tunna bakom sommarstugan och tomma ölburkar slog man hål på och sänkte i sjön. Men man blir klokare med åren (hoppas jag). Lycka till med frigolit-jakten!
yonna: Jag som har elgolvvärme har den bara på i badrummet och det kostar skjortan att ha den på (framför allt med för mig kommande effektavgift). Isolera golvet så gott det går och värm rummet med en LLVP. Golvet kommer att kännas varmare om TS väljer trä istf tegel.
Nyfiknanicke: Jag tänker ju att springorna släpper igenom men det kanske är minimalt