Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
...Istället handlar det om en tillståndsprocess där byggnadsnämnden ska skydda det allmänna intresset mot den enskildes planer på byggnation.
Just skyddet av det allmänna intresset ser jag som en form av samhällsservice som är viktig att just det allmänna har kontroll över och inte någon privat aktör.

Claes Sörmland
Discoman Discoman skrev:
Just skyddet av det allmänna intresset ser jag som en form av samhällsservice som är viktig att just det allmänna har kontroll över och inte någon privat aktör.
Det kan man ju tycka, att tillståndsprocesser ska handläggas och beslut ska fattas av myndighet. Jag tycker t ex det. Men någon samhällsservice är det inte, ingen service ges ju.

(Sen kanske vi skiljer oss åt i värderingen kring vad som ska kräva tillstånd vid byggnation. Jag tänker att tre på varandra följande tillstånd för det som idag är bygglovspliktigt är tre gånger för många tillstånd - det hade räckt med ett. Låt oss kalla det bygglov... En radikal idé!)

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är en spridd missuppfattning. Efter 10 år kan inte kommunen kräva rättning, men det är fortfarande ett svartbygge som kommer att sätta käppar i hjulen för alla andra byggprojekt på fastigheten för all framtid.
Låt oss säga att du ”bara” har ett svartbyggt garage och söker bygglov för utbyggnad av huset. Får du avslag på det på grund av garaget?

G gorcot skrev:
Låt oss säga att du ”bara” har ett svartbyggt garage och söker bygglov för utbyggnad av huset. Får du avslag på det på grund av garaget?
Ja, om det finns en bestämmelse i detaljplanen om hur mycket byggnadsarea du får ha på fastigheten. Om inte garaget är mindre än 30 kvm och kan bli din bygglovsbefriade komplementbyggnad så ska det räknas in i max bya.

E eemeliie skrev:
Ja, om det finns en bestämmelse i detaljplanen om hur mycket byggnadsarea du får ha på fastigheten. Om inte garaget är mindre än 30 kvm och kan bli din bygglovsbefriade komplementbyggnad så ska det räknas in i max bya.
Då är det samma regler som om man hade haft bygglov för garaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.