10 877 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Nyupptäckta svartbyggen
Just skyddet av det allmänna intresset ser jag som en form av samhällsservice som är viktig att just det allmänna har kontroll över och inte någon privat aktör.Claes Sörmland skrev:
Det kan man ju tycka, att tillståndsprocesser ska handläggas och beslut ska fattas av myndighet. Jag tycker t ex det. Men någon samhällsservice är det inte, ingen service ges ju.Discoman skrev:
(Sen kanske vi skiljer oss åt i värderingen kring vad som ska kräva tillstånd vid byggnation. Jag tänker att tre på varandra följande tillstånd för det som idag är bygglovspliktigt är tre gånger för många tillstånd - det hade räckt med ett. Låt oss kalla det bygglov... En radikal idé!)
Redigerat:
Låt oss säga att du ”bara” har ett svartbyggt garage och söker bygglov för utbyggnad av huset. Får du avslag på det på grund av garaget?useless skrev:
Ja, om det finns en bestämmelse i detaljplanen om hur mycket byggnadsarea du får ha på fastigheten. Om inte garaget är mindre än 30 kvm och kan bli din bygglovsbefriade komplementbyggnad så ska det räknas in i max bya.G gorcot skrev:
Då är det samma regler som om man hade haft bygglov för garaget.E eemeliie skrev:
Klicka här för att svara