6 779 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Uterum utan bygglov - Hur kan man åtgärda?
Men var finns den informationen?Claes Sörmland skrev:
Du har helt rätt, legalt var det ingen skillnad. Men förvaltningskulturellt var det en rätt enorm skillnad. Det beror på att det fanns omfattande dispensmöjligheter enligt äldre bygglagstiftning, alltså före äldre PBL kom på 80-talet. När äldre PBL infördes skulle det vara slut med dessa dispenser för det upplevdes som orättvist att vissa fick möjlighet att kringgå detaljplanen medan andra inte fick det, nu skulle detaljplanerna verkligen följas! Men informationen gick aldrig riktigt fram till byggnadsnämnderna ute i kommunerna så de fortsätta ge bygglov med de facto dispenser som de kallade för "mindre avvikelse". Kring 2010 när nya PBL kom så hade Boverket en informationskampanj för att få kommunerna att följa lagen, jag tror namnbytet till liten avvikelse var en del i den strategin. Och det fungerade, nu följer man generellt PBL som den en gång var tänkt avseende mindre/liten avvikelse.
Det jag hittat (och visst här söker jag information för mitt syfte) så visar den ju som sagt på likaställande. Har man då gett Mindre avvikelse på 20 kvm på Fastighet A, ska man ju också ge det på Fastighet B...
Går det att tolka på annat sätt?
/Jocce
Läs propositionen Prop. 2009/10:170 från s. 289. Här:Jocce81 skrev:
https://data.riksdagen.se/fil/25C66E43-B749-4BA9-A14E-FD26F0390AB9
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Ja eftersom "mindre avvikelse" inte längre finns i lagen. Idag har vi istället "liten avvikelse" som kommunerna har mer tummen i ögat att följa.
Man kan alltså mena att avvikelser har godkänts (felaktigt) som mindre avvikelse. Men det begreppet finns inte längre, det går därmed inte att i likaställandes namn godkänna samma fel inom begreppet "liten avvikelse".
Och man brukar även hävda att bara för att man gjorde fel i ett ärende så är inte det skäl att göra fel i nya ärenden.
Man kan alltså mena att avvikelser har godkänts (felaktigt) som mindre avvikelse. Men det begreppet finns inte längre, det går därmed inte att i likaställandes namn godkänna samma fel inom begreppet "liten avvikelse".
Och man brukar även hävda att bara för att man gjorde fel i ett ärende så är inte det skäl att göra fel i nya ärenden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Länsstyrelsen provar egentligen inte detaljerna. De prövar i princip bara om hanteringen och tolkningen av vilka regler som ligger som underlag för beslutet varit korrekt.
Det kostar inget att skicka upp till MMD. MÖD är instansen efter MMD. De prövar dock endast ärenden som är mer eller mindre av "prejudicerande" natur.
Det kostar inget att skicka upp till MMD. MÖD är instansen efter MMD. De prövar dock endast ärenden som är mer eller mindre av "prejudicerande" natur.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är inte riktigt med på vad du vill uppnå med överklagande til MÖD ?Jocce81 skrev:
Här finns besluten:
[länk]
[länk]
Jag är inne på att försöka överklaga till MÖD.
Som sagt det finns flera hus i området som fått godkänt med större avvikelser än denna.
Det verkar dessutom som att kommunen inte bemödat sig med att ens öppna / läsa alla handlingar, då vi t.ex. råkade skicka fel ritning (Saknades uppgifter, t.ex. skala) vilket aldrig noterades från deras håll = de har bara gått på slentrian här...
/Jocce
Att andra någon gång tidigare har fått lov för större är inte något som talar til din fördel i sig skulle jag säga, det är iaf inte ngt att anföra. "Grannen fick ju" är liksom inte ett juridiskt argument i sig.
Däremot kan det tyda på att det finns ngn slags tolkningsutrymme som kommunen inte tagit hänsyn till i ditt fall, men som några ovan är inne på så kan detta ha varit pga tidigare tolkningutrymme och inte ngt som gäller nu.
Klicka här för att svara