Utbyggnad och tillbyggnad
Svampe: Jag tycker att det är enklast att göra en enkel 3D-modell i valfritt program på huset inkl utbyggnad och sedan välja 2D-vy från alla fyra håll som exporteras till ritningen för då behöver man bara göra en modell och allt hamnar automatiskt rätt på ritningen. Men det går också att göra alla ritningar i 2D direkt och det är tillåtet att göra det på papper så länge alla krav är
Mrsnow: Ska bygga en altan med kryssbjälklag 5m lång och 3,60 djup. Bärlinorna kommer gå från huset och rakt ut.hur ska jag göra snyggast för att gömma allt ändträ sen?
Peter787: [citat] Bara om höjdändringen är mer än +/- 50 cm. Sen kan man väl ändra i flera steg...😉
Lorrden: Jag insåg (efter att ha fått några pm) att jag inte har delat hur det blev: Insikter nu när vi är klara: 1. HUR kunde vi överleva med 3 barn på bara en våning?? (ovanvåningen var oanvändbar under bygget ca. 3år). 2. Bara för att jag ser eller vet om något så är det ingen annan som gör det (Min fru tvingade mig att acceptera att vissa saker blir inte bättre och har varit duktig
Oldboy: Trä är alltid det bästa materialet att använda. Särskilt i hus som inte är permanent uppvärmda till bostadsstd. Masonit eller treetex är utmärkta mtrl för de förhållanden som verkar gälla här. Massivträ är ännu bättre, gärna tillsammans med vindskyddspapp för att minska draget. Du vill ha robusta mtrl. Inga moderna byggmaterial är robusta.
Thule-Fredrik: Jag har en nybyggd källare á 60kvm som jag murat med 290mm isoleringsblock och dränerat med 100mm isodrän. Jag önskar göra två sovrum i en del av detta och blir då osäker hur jag ska göra. Ska jag putsa väggarna (vilket gips rekommenderar ni, samt slamma först?) och sedan montera väggreglar med syllisolering mot väggen? Vad blir effektivast kostnadsmässigt och tidsmässigt, samt
fribygg: Isolera, putsa eller sätt Stenifasadskiva på grunden.
Rewrap: [citat] Grävde 2 meter ner för geoundersökning och det är ca 2dm mulljord och resten är en blandning av silt och lera. Hur högt ska plattan sticka ut över omkringliggande mark? Läste någonstans om ca 30 cm. Då är alltså markisolering + betong = 40cm plus 0-40, 0-16 och 8-16 på totalt 35cm ger total höjd av grunden på 35+40= 75cm och då ett schaktdjup på 75-30 = 45cm? Tänker jag
Kapsyl: Vet inte om det kan bli ett problem men det kommer nog att samla sig snö dör taken möts.
dalennar: [citat] Hej. Vi hade också tänkt hålla öppet upp till nock. Men det slutade för oss med vanliga takstolar. Det hade nog inte kostat mycket mer att behålla konstruktion med öppet upp till nock. Men det hade medfört att vi hade fått en pelare från mitten av den gamla husväggen rakt upp till nock för att bära vikten av nockbalken. Det ville vi inte eftersom den då stått mitt i vägen,
Leif Hansson3: Någon som kan rekommendera en seriös firma i Osby eller dess närhet för bygge av uterum ?
Vera P: Jag vill montera fönsterna på sista bilden på vår veranda, riva ner det tryckimpregnerade väggarna och sätta upp ny panel. Hur går jag tillväga och vad bör jag tänka på gällande bärighet? Har 45x70 reglar som jag tänkte göra en ram av som steg 1. Det kommer inte vara isolerat.
Intet: Här är en dyngrak modell. https://www.byggahus.se/forum/members/mexitegel.61461/ 😀
atidblom: Vad är bästa upplägget för en stålbalk, 9000mm lång med en pelare i varje ände samt en 3000mm in från ett håll. Ska vara tii en carport med en långsida öppen. Limträ 115x115 eller stålbalk.
InsidersUnited: Tror det beror på om röret är isolerat eller inte, men oavsett, jag hade gjort ett större hål runt genomföringen och stoppat dit stenull eller annan värmetålig isolering.
el_palpo: Nej, samfälligheten har inget att göra med vad du gör inne/ute på din tomt när det är äganderätt. De får enbart befatta sig med underhåll av gemensamhetsanläggningen, strikt inget annat.
Pjosk75: Hej Hur högt ovanför marken kommer trädäcket att vara? Lagstiftningen uppdaterades 1 december 2025 och nu är det detta som gäller för trädäck enligt Boverket. "När krävs det bygglov för en altan? Det krävs bygglov för att utomhus uppföra, flytta eller utöka en altan inom detaljplan, om anläggningen är en altan och uppfyller något av följande: -får en höjd över marken som
patriklarsson: [citat] Det beror ju på vart man bor men oftast är det bara någon/några meter ner till grundvattnet. Förr använde man handgrävda vattenbrunnar på kanske 6-7m djup. Man måste inte ner 70m i backen, men där får man bättre vattenkvalitet eftersom det markfiltreras. Sedan är det en annan sak om man bor under havsnivå eller 1km över.
bernstgunnar: Hej, behöver bygga ett staket (1,5m högt) som insynsskydd mot grannen. Ska byggas vid slänten se bild. Underlaget är poröst, hur göra….?
AndreasHolmberg: [citat] Ja det är frågan. Också funderat på det. Tack för inspel. Kollar på det. Målsättningen är att inte behöva sänka takhöjden. Den första räta delen är inga problem, har kollat uppifrån vinden också och ser ut som en bra yta att lägga isolering på. Takvinkeln lite trixigare. Kör man med den yteffektivare pir-isoleringen så kan det funka. Helst skulle jag behålla
Göranssss: Vill riva betongvägg hemma. Som ni ser på bilden, gärna den vänstra delen så ingpgnen blir större. Detta om föreningen tillåter dvs. Osäker vilket forum detta är.
Ny på jobbet: Hej jag är hyfsat ny på att äga hus, skulle vilja ha lite hjälp på hur man bygger en "billig" lösning. VI har ett uterum som jag nu har rivit för att det var murket och helt enkelt dåligt underhållet, allt material som inte är trä är sparat och ska byggas upp igen. Undet uterummet är det ett stort utrymme som jag kommer göra till ett förråd, platta kommer gjutas. Det jag nu undrar
Vanheden123: Hej, Jag har byggt ett entretak som är i princip identiskt med taket på bilden. Nu ska jag snart lägga på takpannor, men funderar lite på om jag ska tänka om lite kring designen. Jag börjar fundera kring om taket ser lite "fattigt" och klent ut? Min tanke är om jag skulle ordna så att jag drar dit vindskivor och stående panel under vindskivorna samt panel i undertak, för att på så
Discharged: Enkla svaret är att det inte blir bra, att jacka ur. Du får kapa av stupröret och leda ner det på det nya taket.
BirgitS: Vår balkong glasades in för 20 år sen och det är den billigare typen. Det finns ventilationshål på flera ställen längs nederkanten av väggarna, så temperaturen på balkongen kan inte bli mycket högre än utomhus. Om temperaturen ute är 10 grader och det är strålande sol i mars, kan dock temperaturen inne på balkongen bli 20 grader och drygt det om man har balkongdörren öppen. Om
fribygg: Hej och välkommen till forumet! Förrådet exklusive grund går nog att sälja om priset är rätt, jag betvivlar att pengarna från en sån försäljning räcker för att låta ta bort grundplattan och deponera resterna.
Hipp: Funderar över ytskikt i det nya uterummet. Det blir ett ramlöst en skjutparti. En idé som tilltalar är att montera typ 1 mm varmfözinkad plåt på väggen med plyfa eller osb under. Men funderar på om det blir kondens som rinner? Någon gång under speciella förhållanden är det ok med lite kondens, då vi har granitkeramikgolv, men inte jämt.. Funderar också på att slänga in 10 cm
Bengt65: [citat] vilken storlek har detta? Längd bredd. Vi håller på att planera våran altan/uterum vill bygga rejält. tänker en altan 8 meter bred och 5 meter djup. hade tänkt gräva ner plintar men är det bättre att gjuta papp rör? jag har läst 1,5 meter mellan plintarna inte det rätt?
Oldboy: Enl den bild som visas så är isoleringstjockleken helt irrelevant, Det blir ju bara fönster, dörr samt reglar. Är ju endast några dm2 under fönstren som kan ha ngn isolering som gör lite nytta. Det är randeffekter runt alla reglar som gör att isoleringen tapper en hel del av sin effekt den närmsta dm till en regel. Installationsskikt på insidan är bara onödigt krångel i detta fall.