387 läst ·
4 svar
387 läst
4 svar
Hur undvika att lasta glaspartier i uterum med pulpettak
Här är den uppdaterade,
Jag planerar ett uterum 6,0 x 4,5 m med pulpettak.
Kortsidorna (4,5 m) ska vara helt i skjutbara glaspartier.
Tanken är:
Det jag försöker lösa är:
Hur bygger man igen mellanrummet mellan takbjälkarna och balken ovan glaspartierna utan att överföra någon vertikal last till glaset?
Jag vill att all taklast går via takbjälkar → bärlina → pelare → grund, så att glaspartierna inte påverkas av nedböjning vid snölast.
Hur brukar man lösa detta i praktiken?
Lämnar man rörelsemån och täcker med list? Glidbeslag? Eller gör man balken över glaset helt bärande?
Och om någon har koll:
Vilka dimensioner skulle det kräva om man lägger betongtegel med minsta rekommenderade taklutning istället för lättare tak?
Tar gärna emot synpunkter, även om ni ser något annat konstruktivt som bör ändras.
Jag planerar ett uterum 6,0 x 4,5 m med pulpettak.
Kortsidorna (4,5 m) ska vara helt i skjutbara glaspartier.
Tanken är:
- Främre bärlina i limträ 90x270 mm
- Pelare i mitten → ca 3 m spann
- Takbjälkar 56x270 mm som vilar på främre bärlinan
- En balk ovanför glaspartierna som fästs i vägg i ena änden och i främre bärlinan i andra
Det jag försöker lösa är:
Hur bygger man igen mellanrummet mellan takbjälkarna och balken ovan glaspartierna utan att överföra någon vertikal last till glaset?
Jag vill att all taklast går via takbjälkar → bärlina → pelare → grund, så att glaspartierna inte påverkas av nedböjning vid snölast.
Hur brukar man lösa detta i praktiken?
Lämnar man rörelsemån och täcker med list? Glidbeslag? Eller gör man balken över glaset helt bärande?
Och om någon har koll:
Vilka dimensioner skulle det kräva om man lägger betongtegel med minsta rekommenderade taklutning istället för lättare tak?
Tar gärna emot synpunkter, även om ni ser något annat konstruktivt som bör ändras.
Ett bra sätt är att lämna en rörelsemån på 10-15mm och täcka med en list (som du då fäster i bara takbjälken)
Man kan räkna på hur mycket glipa man ska lämna med tanke på nedböjning av takbjälkarna men det är överkurs.
Den andra frågan har jag inte koll på. Men ett tak med betongpannor väger såklart väldigt mycket mer per m² än kanalplast eller liknande.
Man kan räkna på hur mycket glipa man ska lämna med tanke på nedböjning av takbjälkarna men det är överkurs.
Den andra frågan har jag inte koll på. Men ett tak med betongpannor väger såklart väldigt mycket mer per m² än kanalplast eller liknande.
Det bästa är att göra en beräkning i ett beräkningsprogram för limträ. Då får man ett svar med olika dim för bärlina med nedböjning vid full last.
Klicka här för att svara