Jag funderar på att bygga ut mitt lilla hus som i dag är på ca 40 kvadrat. Jag önskar två rum till och en liten hall. Min tanke är att rummen ska vara på 6-7 kvadrat respektive 9-10 kvadrat plus en liten hall.
Frågan är om jag får igen pengarna jag lägger ut för detta.
Mer ekonomiskt skulle säkert vara att köpa ett större hus men jag trivs så bra där jag bor men det är så trångt! Tyvärr får man ju inte bygga på ett attefalls hus på mitt befintliga hus. Jag vill hitta en ekonomisk fiffig lösning på detta. Har du några tips?

• Rött hus med vita knutar, svensk flagga, och små trappsteg. Trädgård med gräs och blomkrukor i förgrunden. Klart väder och omgivande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött trähus i snötäckt landskap med en hund i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är anledningen till att du inte skulle få göra en bygglovsbefriad tillbyggnad?

2015 gjordes en tillbyggnad. Den räknas med i potten för utbyggnad. Så tillbyggnaden som byggdes räknas I hop med de kvadratmeter jag nu vill bygga ut.
Hur mycket kostar det att bygga utan bygglov samt med?

Jag vill ju komma ner så mycket jag kan i priset både på virke och arbete.

From what I could gather from the photos, the previous extension (orange section) is approximately 10 m2. This, according to new regulations, gives you the option of adding 20 m2 (green section). This means you can extend this glazed section by another 5 m (using a simplified procedure!). I've included approximate dimensions so you can confirm my calculations.
Byggnadsritning visar två husförlängningar: en orange sektion (10 m2) och en tilläggssektion i grönt (20 m2) med angivna dimensioner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.