10 903 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Nyupptäckta svartbyggen
Sida 1 av 4
De nya reglernas möjligheter ger även insyn på en redan etablerad situation på envars tomt och byggnader.
En nyinflyttad i området hade tankar kring att bygga om i utemiljön, grillplatsen.Det visade sig att flera tillbyggnader på huset var svartbyggen.Inga uppgifter fanns i säljhistoriken.Svartbyggena följer husägaren.
Är det en ny situation vi står inför, att hantera gamla synder i den nya ivern att producera enligt de nya reglerna ?
Vad har ni för erfarenheter?......
eller är det för tidigt födda förhållande till nya regelverket ?
En nyinflyttad i området hade tankar kring att bygga om i utemiljön, grillplatsen.Det visade sig att flera tillbyggnader på huset var svartbyggen.Inga uppgifter fanns i säljhistoriken.Svartbyggena följer husägaren.
Är det en ny situation vi står inför, att hantera gamla synder i den nya ivern att producera enligt de nya reglerna ?
Vad har ni för erfarenheter?......
eller är det för tidigt födda förhållande till nya regelverket ?
Det har väl länge varit så att det faller under köparens undersökningsplikt att ta reda på ifall objektet har nödvändiga bygglov? Det har alltid påverkat vad man kan få lova att bygga på fastigheten i framtiden.
Vad är det du menar har ändrats i och med nya regler?
Vad är det du menar har ändrats i och med nya regler?
Redigerat:
Alltid en grundlig undersökningsplikt hos köparen som gäller, ingen tvekan.B b8q skrev:
En hypotetisk tanke . Upplever en förskjutning av ansvar.Ägaren till hus har idag ökade rättigheter.
Det är Inte kommunen som gett bygglov efter kontroll.Kryssar i att all är ok som ägare och bygg ansvarig.Besiktningsmannen tar det som ok.
Tidigare upplevde jag att besiktningsmannen hade viss koll o mäklarna viss koll.
Möjligt att detta jag sett är en slump men funderar.
Som köpare av ett svartbygge blir det mitt ansvar att åtgärda det,
Nyfiken på andras erfarenheter
Menar du kanske det här, klippt från ett LinkedIn-inlägg:K Kadabra skrev:Alltid en grundlig undersökningsplikt hos köparen som gäller, ingen tvekan.
En hypotetisk tanke . Upplever en förskjutning av ansvar.Ägaren till hus har idag ökade rättigheter.
Det är Inte kommunen som gett bygglov efter kontroll.Kryssar i att all är ok som ägare och bygg ansvarig.Besiktningsmannen tar det som ok.
Tidigare upplevde jag att besiktningsmannen hade viss koll o mäklarna viss koll.
Möjligt att detta jag sett är en slump men funderar.
Som köpare av ett svartbygge blir det mitt ansvar att åtgärda det,
Nyfiken på andras erfarenheter
”i nya PBL finns en lurig formulering, som man kan tro ger mer individuell frihet: ”Bedömningen av om genomförandet innebär en sådan avvikelse som kan godtas får göras av den enskilde…”
Läs den en gång till.
Det betyder att du som invånare – utan utbildning, utan vägledning, utan tillgång till kommunens interna praxis – förväntas avgöra om din lovbefriade åtgärd är en ”liten avvikelse” enligt detaljplanen.
Det är alltså du som ska:
- tolka detaljplaner,
- förstå rättspraxis,
- bedöma planens syfte,
- väga in varsamhetskrav och förvanskningsförbud,
- och dessutom förutse hur byggnadsnämnden kommer att bedöma ditt bygge i ett framtida tillsynsärende.
Det här är exakt det arbete utbildade handläggare gjorde varje dag.
Men nu läggs ansvaret – och risken – på dig!
Bygger du fel?
Då kan kommunen i efterhand kräva ändringar eller rivning.
Grannar kan överklaga.
Och du står ensam med konsekvenserna.
Det här är inte rättssäkerhet.
Det är inte förutsebarhet.
Det är inte service.
Det är ett system där invånare i praktiken måste bli handläggare för att våga bygga. ”
….eller ta hjälp av privata bygglovsrådgivare och dylika konsulter.
Det finns väl fortfarande möjlighet att söka bygglov om man vill att tjänstemännen/ nämnden ska pröva lagligheten och lämpligheten såvitt jag vet..B b8q skrev:Menar du kanske det här, klippt från ett LinkedIn-inlägg:
”i nya PBL finns en lurig formulering, som man kan tro ger mer individuell frihet: ”Bedömningen av om genomförandet innebär en sådan avvikelse som kan godtas får göras av den enskilde…”
Läs den en gång till.
Det betyder att du som invånare – utan utbildning, utan vägledning, utan tillgång till kommunens interna praxis – förväntas avgöra om din lovbefriade åtgärd är en ”liten avvikelse” enligt detaljplanen.
- tolka detaljplaner,
- förstå rättspraxis,
- bedöma planens syfte,
- och dessutom förutse hur byggnadsnämnden kommer att bedöma ditt bygge i ett framtida tillsynsärende.
Bygger du fel?
Grannar kan överklaga.
Det är inte service.
Det är ett system där invånare i praktiken måste bli handläggare för att våga bygga. ”
Jag uppfattar att du har samma krav på dej att kolla bygglov och svartbyggen som tidigare.K Kadabra skrev:
Känner du dej tveksam får du väl söka bygglov för det som redan är byggt för att byggnadsnämnden ska prova om bygget kan få lov.( Själv chansar jag nog hellre på att ingen upptäcker ev avvikelser och svartbyggen)
Det är delvis detta jag menar ,anser alltid dock att man ska söka kunskap för det man gör ..men som jag då sett inte fångas upp vid försäljning.B b8q skrev:Menar du kanske det här, klippt från ett LinkedIn-inlägg:
Läs den en gång till.
- tolka detaljplaner,
- förstå rättspraxis,
- bedöma planens syfte,
Bygger du fel?
Grannar kan överklaga.
Det är inte service.
Sålänge någon bor kvar så får den/de stå till svars eller leva i det de har skapat men hur skall det på bästa sätt fångas upp i samband med försäljning?
Praxis sedan tidigare är att man som köpare kan förutsätta att bygglov finns, och att det inte är något man behöver kontrollera som del av undersökningsplikten
https://www.alltomjuridik.se/nyhete...-undersokningsplikt-av-vad-som-ar-svartbygge/
https://www.alltomjuridik.se/nyhete...-undersokningsplikt-av-vad-som-ar-svartbygge/
Det enda nya är väl flygfotograferingen som blivit allt billigare och därmed mer intensiv. Bildserien som kommunerna har blir typ 1975, 1995, 2005, 2015, 2018, 2021, 2024, 2025, 2026... Snart har byggnadsnämnden realtidsöverkning med AI-analys.