Jag har ett Älsvsbyhus modell Mimer från 2015 som nu med 3 barn är alldelles för litet. Därför har vi bestämt oss för att bygga ut. pga tomt och läge är det bara möjligt att bygga ut huset i vinkel på baksida.
Målet med utbyggnaden är att alla barn ska få egna stora rum, dvs.3 stora barnrum på andra våning samt sällskapsrum. På bottenplan vill vi ha kvar arbetsrum och gästrum, men utöka med ett sovrum (till oss föräldrar) och ett större vardagsrum, så att även ett matsalsbord kommer in.
Tanken är att bygga ut huset med 5x8,1m.

Bekymmer 1, planlösning:
Jag har skissat på ett 20-tal alternativ innan jag kom fram till bifogad planlösning för bottenplan.
Men jag är ändå inte nöjd med förslaget.
Jag hade varit taksam för att få lite synpunkter.

Bekymmer 2, takkupa eller inte?
Vi har idag en original takkupa med 3 fönster (3m bredd). När den nya delen av huset byggs till, kommer det nya taket sträcka sig över den gamla takkupan och minst 1 fönster måste bort. Kosmetiskt sett, ser det inte så vackert ut med en halv takkupa mitt på taket, å andra sidan är det väldigt praktiskt med utrymmet på insidan.
Kan det hända att takkupan måste bort pga. tekniska staibilitetsskäl när det nya taket ska anslutas till det gamla?
Kan jag integrera takkupan på ett bättre sätt och få en snyggare helhet? Eller måste den bort?
(originalhuset är kopplat till garaget i bilderna)

• Ritning av husplan med vardagsrum, kök, sovrum, badrum, arbetsrum, gästrum, klädvård och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ritningar av hus, ett med takkupa, ett utan. Rött tak, beige väggar, bruna detaljer.
Hur blev det behöll du takkåpan eller inte?

Jag tog bort takkupan.
Det var svårt att hitta en lösning till hur det nya taket skulle bäras upp och avlastas ihop med takkupan om vi inte valde att ha en pelare inne i huset hela vägen upp till nock.
Men resultatet blev bättre än tänkt och jag har inga bärande väggar inne den nya delen av huset. Endast väggen mot kök och hall som är Älvsbyhus original är bärande.

D dalennar skrev:
Jag har ett Älsvsbyhus modell Mimer från 2015 som nu med 3 barn är alldelles för litet. Därför har vi bestämt oss för att bygga ut. pga tomt och läge är det bara möjligt att bygga ut huset i vinkel på baksida.
Målet med utbyggnaden är att alla barn ska få egna stora rum, dvs.3 stora barnrum på andra våning samt sällskapsrum. På bottenplan vill vi ha kvar arbetsrum och gästrum, men utöka med ett sovrum (till oss föräldrar) och ett större vardagsrum, så att även ett matsalsbord kommer in.
Tanken är att bygga ut huset med 5x8,1m.

Bekymmer 1, planlösning:
Jag har skissat på ett 20-tal alternativ innan jag kom fram till bifogad planlösning för bottenplan.
Men jag är ändå inte nöjd med förslaget.
Jag hade varit taksam för att få lite synpunkter.

Bekymmer 2, takkupa eller inte?
Vi har idag en original takkupa med 3 fönster (3m bredd). När den nya delen av huset byggs till, kommer det nya taket sträcka sig över den gamla takkupan och minst 1 fönster måste bort. Kosmetiskt sett, ser det inte så vackert ut med en halv takkupa mitt på taket, å andra sidan är det väldigt praktiskt med utrymmet på insidan.
Kan det hända att takkupan måste bort pga. tekniska staibilitetsskäl när det nya taket ska anslutas till det gamla?
Kan jag integrera takkupan på ett bättre sätt och få en snyggare helhet? Eller måste den bort?
(originalhuset är kopplat till garaget i bilderna)
Hej,
Vi har samma hus och vill göra liknande utbyggnad som dig (vinkel) fast på vår framsida dvs där vi inte har takkupa.
Är nyfiken vad programmet heter där du gör bilderna av huset?
Samt var du i kontakt med älvsbyhus för planering/info?

Hej.
Programmet heter Catia V5 och är ett program jag använder på jobbet. Finns nog bättre och billigare program. Men det är bra på att göra detaljrika ritningar.

Jag har fått väldigt mycket information från Älvsbyhus. Dom har skickat mig ritningar på allt möjligt och svarat på massa frågor, samt förklarat lastberäkningar.

Jag är väldigt nöjd med deras support.
En sak som inte fungerade, var luftflödesmängden.
JaG har en Nibe750 pump. Den ska klara luftflödeskravet på 220kvm. Men då fick fläkthastigheten stå på 100%, vilket gav massa oljud.
Jag löste det genom att installera en extern tillsatspump som pumpar ut luft från ovanvåningen till utsidan.

Vi fick heller inte golven att linjera upp mellan gammalt hus och tillbygget. Vi har en höjdskillnad på 15mm mellan nytt och gammalt pga slarv från snickarna.

Allt som allt, väldigt nöjda med resultatet
ändå.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
J Johanna Yao skrev:
Är nyfiken vad programmet heter där du gör bilderna av huset?
D dalennar skrev:
Programmet heter Catia V5
Give her the purchase price right away, maybe she want to buy it??? ;-) Of course joke.
Seriosly: look in internet for Sketchup Make 2017. Ist last free version for private use and not on line. Now, the manufacturer provides a free version on line, but it lacks many functions and its use is not practical.
Somethings from Sketchup:
3D-modell av ett hus designat i Sketchup Make 2017, visar fasad, fönster och entré med trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
D dalennar skrev:
Hej.
Programmet heter Catia V5 och är ett program jag använder på jobbet. Finns nog bättre och billigare program. Men det är bra på att göra detaljrika ritningar.

Jag har fått väldigt mycket information från Älvsbyhus. Dom har skickat mig ritningar på allt möjligt och svarat på massa frågor, samt förklarat lastberäkningar.

Jag är väldigt nöjd med deras support.
En sak som inte fungerade, var luftflödesmängden.
JaG har en Nibe750 pump. Den ska klara luftflödeskravet på 220kvm. Men då fick fläkthastigheten stå på 100%, vilket gav massa oljud.
Jag löste det genom att installera en extern tillsatspump som pumpar ut luft från ovanvåningen till utsidan.

Vi fick heller inte golven att linjera upp mellan gammalt hus och tillbygget. Vi har en höjdskillnad på 15mm mellan nytt och gammalt pga slarv från snickarna.

Allt som allt, väldigt nöjda med resultatet
ändå.
Tack för svar. Hur dyrt och omfattande var det att göra om konstruktionen vid taköppningen?
Vi vill göra en en plans utbyggnad fast med takhöjd till nock. Då blir det ett stort matrum. Men vi vill ju att det nya taket ska följa det befintliga i höjd. Vilket enl chatgtp är onädigt dyrt pga nuvarande konstruktion. Vad kan det handla om för summor?
detta gäller en ca 25-30 kvm utbyggnad med betonplatta istället för krypgrund som vi har idag
Mvh johanna

J Johanna Yao skrev:
Tack för svar. Hur dyrt och omfattande var det att göra om konstruktionen vid taköppningen?
Vi vill göra en en plans utbyggnad fast med takhöjd till nock. Då blir det ett stort matrum. Men vi vill ju att det nya taket ska följa det befintliga i höjd. Vilket enl chatgtp är onädigt dyrt pga nuvarande konstruktion. Vad kan det handla om för summor?
detta gäller en ca 25-30 kvm utbyggnad med betonplatta istället för krypgrund som vi har idag
Mvh johanna
Hej. Vi hade också tänkt hålla öppet upp till nock. Men det slutade för oss med vanliga takstolar. Det hade nog inte kostat mycket mer att behålla konstruktion med öppet upp till nock. Men det hade medfört att vi hade fått en pelare från mitten av den gamla husväggen rakt upp till nock för att bära vikten av nockbalken.
Det ville vi inte eftersom den då stått mitt i vägen, mitt i rummet.
Bygger ni bara 1-plan, är vikten som ska bäras upp mycket mindre och det går att lasta av från bra stöttning i ytterväggarna. Det ska med andra ord inte vara varken svårt eller mycket dyrare än att bygga med vanliga takstolar och det ska gå att hålla hela innerytan öppen.
Prata med en snickare, så får ni rätt hjälp.
Chatgtp har inte all insyn.

Vårt bygger kostade totalt 2,2Msek under 2024. Men då ingår en inred övervåning.

Mvh Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.