5 398 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Bör man bygga väggarna med 195-reglar på typ en sån här konstruktion?
Ja, jag vill ha isolerat, men frågan är hur mycket. Farstun tänker jag skall hålla inomhusstandard och inte bli energitjuv. Men sen skall jag ha en innerdörr in mot huset som väl får vara mest stängd vintertid. Uppvärmt med golvvärme under klinkers. Är det för snålt med 145-reglar? Jag har inte så mycket utrymme att spela på. Min farstu blir lite mindre än den på bilden, men kommer byggas i vinkel på i princip samma sätt.F fribygg skrev:
Det beror ju på c/c-måttet. Normalt har man ju c/c 600 mm men om du ska ha liknande fönsterpartier som på bilden så blir ju c/c-måttet större. Utan att ha räknat på det så skulle jag säga att 95 mm är uteslutet men 145 kanske tillräckligt.
Precis, 95 är uteslutet. I princip blir det fönster enligt bild, men kanske något mindre tilltaget.M mlkjhr skrev:
Jag använde PIR-isolering till farstun. Svindyr, men det går åt så få skivor så det spelar inte så stor roll. Du får mycket mer isolering per cm tjocklek.A Andreas E. Olsson skrev:Ja, jag vill ha isolerat, men frågan är hur mycket. Farstun tänker jag skall hålla inomhusstandard och inte bli energitjuv. Men sen skall jag ha en innerdörr in mot huset som väl får vara mest stängd vintertid. Uppvärmt med golvvärme under klinkers. Är det för snålt med 145-reglar? Jag har inte så mycket utrymme att spela på. Min farstu blir lite mindre än den på bilden, men kommer byggas i vinkel på i princip samma sätt.
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Antagligen så har du en regel mellan fönstren och en bärlina över. 95 och en liggande 45 funkar säkert då, eller en 145 om du föredrar det. Det är ju mest fönster, så du får ju inte så mycket extra isolering med 195 i detta fallet.
En modern yttervägg så bygger man på med ett 45x45 installationsskikt på insidan där man drar el och övrigt som är isolerad.A Andreas E. Olsson skrev:Ja, jag vill ha isolerat, men frågan är hur mycket. Farstun tänker jag skall hålla inomhusstandard och inte bli energitjuv. Men sen skall jag ha en innerdörr in mot huset som väl får vara mest stängd vintertid. Uppvärmt med golvvärme under klinkers. Är det för snålt med 145-reglar? Jag har inte så mycket utrymme att spela på. Min farstu blir lite mindre än den på bilden, men kommer byggas i vinkel på i princip samma sätt.
Ytterpanel - läkt - luftspalt - vindskyddsfolie - bärande reglar med isolering - plast - installationsskikt med isolering - el och övriga installationer i det skiktet - OSB - gips
145 + 45 är ett bättre alternativ än enbart 195, beroende på konstruktionskrav givetvis.
Vill du ha någon el där? Strömbrytare, vägguttag? Då är 145+45 att rekommendera. Då har du ett installationsskikt.
Då är vi uppe i ca 300mm? Känns lite överdrivet på liten farstu och får nog inte plats med det. Övriga husets väggar är hyfsat seriöst gjort på 70-talet och uppnår kanske 200mm.sunnis skrev:
En modern yttervägg så bygger man på med ett 45x45 installationsskikt på insidan där man drar el och övrigt som är isolerad.
Ytterpanel - läkt - luftspalt - vindskyddsfolie - bärande reglar med isolering - plast - installationsskikt med isolering - el och övriga installationer i det skiktet - OSB - gips
145 + 45 är ett bättre alternativ än enbart 195, beroende på konstruktionskrav givetvis.