För hållfastheten lär det räcka utmärkt 45*95 men om du vill ha 195 mm isolering är 45*195 ett bra val

• Gilla
Andreas E. Olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För hållfastheten lär det räcka utmärkt 45*95 men om du vill ha 195 mm isolering är 45*195 ett bra val
Ja, jag vill ha isolerat, men frågan är hur mycket. Farstun tänker jag skall hålla inomhusstandard och inte bli energitjuv. Men sen skall jag ha en innerdörr in mot huset som väl får vara mest stängd vintertid. Uppvärmt med golvvärme under klinkers. Är det för snålt med 145-reglar? Jag har inte så mycket utrymme att spela på. Min farstu blir lite mindre än den på bilden, men kommer byggas i vinkel på i princip samma sätt.

Det beror ju på c/c-måttet. Normalt har man ju c/c 600 mm men om du ska ha liknande fönsterpartier som på bilden så blir ju c/c-måttet större. Utan att ha räknat på det så skulle jag säga att 95 mm är uteslutet men 145 kanske tillräckligt.

• Gilla
Jpandreas
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Det beror ju på c/c-måttet. Normalt har man ju c/c 600 mm men om du ska ha liknande fönsterpartier som på bilden så blir ju c/c-måttet större. Utan att ha räknat på det så skulle jag säga att 95 mm är uteslutet men 145 kanske tillräckligt.
Precis, 95 är uteslutet. I princip blir det fönster enligt bild, men kanske något mindre tilltaget.

• Gilla
Jpandreas
  • Laddar…
A Andreas E. Olsson skrev:
Ja, jag vill ha isolerat, men frågan är hur mycket. Farstun tänker jag skall hålla inomhusstandard och inte bli energitjuv. Men sen skall jag ha en innerdörr in mot huset som väl får vara mest stängd vintertid. Uppvärmt med golvvärme under klinkers. Är det för snålt med 145-reglar? Jag har inte så mycket utrymme att spela på. Min farstu blir lite mindre än den på bilden, men kommer byggas i vinkel på i princip samma sätt.
Jag använde PIR-isolering till farstun. Svindyr, men det går åt så få skivor så det spelar inte så stor roll. Du får mycket mer isolering per cm tjocklek.

• Älska
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Antagligen så har du en regel mellan fönstren och en bärlina över. 95 och en liggande 45 funkar säkert då, eller en 145 om du föredrar det. Det är ju mest fönster, så du får ju inte så mycket extra isolering med 195 i detta fallet.

I den lilla väggytan kommer dom extra 50mm isolering göra någon större skillnad för fönstren kommer vara den stora energiboven

• Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag vill ha isolerat, men frågan är hur mycket. Farstun tänker jag skall hålla inomhusstandard och inte bli energitjuv.
Isåfall bör du ju ha samma eller bättre isolering än huset.

sunnis
En modern yttervägg så bygger man på med ett 45x45 installationsskikt på insidan där man drar el och övrigt som är isolerad.

Ytterpanel - läkt - luftspalt - vindskyddsfolie - bärande reglar med isolering - plast - installationsskikt med isolering - el och övriga installationer i det skiktet - OSB - gips

145 + 45 är ett bättre alternativ än enbart 195, beroende på konstruktionskrav givetvis.

Vill du ha någon el där? Strömbrytare, vägguttag? Då är 145+45 att rekommendera. Då har du ett installationsskikt.

D DanielSt81 skrev:
Vill du ha någon el där? Strömbrytare, vägguttag? Då är 145+45 att rekommendera. Då har du ett installationsskikt.
Med så mycket fönster som på bilden blir det väl inte mycket till installationsskikt?

F fribygg skrev:
Med så mycket fönster som på bilden blir det väl inte mycket till installationsskikt?
Nej, så är det nog. Tänkte bara om det ska vara någon el är det kanske ändå bättre med 145+45 än 195 om det nu ska vara den tjockleken.

• Gilla
Andreas E. Olsson
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
En modern yttervägg så bygger man på med ett 45x45 installationsskikt på insidan där man drar el och övrigt som är isolerad.

Ytterpanel - läkt - luftspalt - vindskyddsfolie - bärande reglar med isolering - plast - installationsskikt med isolering - el och övriga installationer i det skiktet - OSB - gips

145 + 45 är ett bättre alternativ än enbart 195, beroende på konstruktionskrav givetvis.
Då är vi uppe i ca 300mm? Känns lite överdrivet på liten farstu och får nog inte plats med det. Övriga husets väggar är hyfsat seriöst gjort på 70-talet och uppnår kanske 200mm.

D DanielSt81 skrev:
Ja, el behövs. 145 + 45 installationsskikt låter lämpligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.