Hej!
Jag ska bygga ut huset samt göra ett inglasat uterum, tänkte försöka rita bygglovsritningar själv om jag lyckas

Finns några gamla ritningar från 1979 som jag borde kunna utgå ifrån, infogar bild på dem, vad krävs på de nya ritningarna egentligen?
En på hela tomten ovanifrån, sen huset från alla riktningar utifrån, sedan en planritning över hela huset kanske?
Ska alla ritningar ha hela huset eller bara utbyggnaden?

Kan någon länka någon bra video eller hemsida som förklarar detta superenkelt eller liknande?
Är det smidigare att rita för hand på papper eller vilket enkelt program bör jag använda?
Alla tips är jag tacksam för!

• Gammal byggnadsritning från 1979 med planlösning som visar sovrum, storstuga, kök och förråd med måttangivelser och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal bygglovsritning från 1979 som visar en tomtkarta med mått och placering av fritidshus och befintliga byggnader.
    Skapa konto
  • Gamla bygglovsritningar från 1979 med fasader och sektion av ett hus, inklusive väderstreck och detaljerad skala.
    Skapa konto
Jag tycker att det är enklast att göra en enkel 3D-modell i valfritt program på huset inkl utbyggnad och sedan välja 2D-vy från alla fyra håll som exporteras till ritningen för då behöver man bara göra en modell och allt hamnar automatiskt rätt på ritningen. Men det går också att göra alla ritningar i 2D direkt och det är tillåtet att göra det på papper så länge alla krav är uppfyllda men det är jobbigare att komplettera om det skulle behövas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.