Vi bygger om vårt uterum till en uppvärmd del av huset. Idag består väggarna av en regelstomme med brädor/skivor direkt monterade på reglarna, utan vindskydd. Utanför detta sitter en målad masonitskiva samt en slags “läkt” som efterliknar lockläktpanel.

Det är alltså ingen optimal konstruktion. Min tanke är att använda den befintliga lockläkten som luftspalt och sedan montera tvärgående spikläkt ovanpå, för att därefter sätta stående panel med lockläkt.

Jag är medveten om att lösningen inte är optimal, men undrar om den ändå kan fungera i praktiken utan att skapa fuktproblem eller andra risker på sikt.

Eller vad hade ni som kan rekommenderat?

Jag rekommenderar att riva bort masonit och läkt.
Montera vindskydd och spikläkt och därefter ny panel.

Jag skulle inte vilja bygga in en masonit som är väldigt fuktkänslig och kommer att vittra sönder tillslut.

Du behöver dessutom en ångbroms invändigt om utrymmet ska vara permanent uppvärmt.

maah maah skrev:
Jag rekommenderar att riva bort masonit och läkt.
Montera vindskydd och spikläkt och därefter ny panel.

Jag skulle inte vilja bygga in en masonit som är väldigt fuktkänslig och kommer att vittra sönder tillslut.

Du behöver dessutom en ångbroms invändigt om utrymmet ska vara permanent uppvärmt.
Okej, yes ångbroms har jag satt på insidan. Masoniten har ju hållt i 20 år som yttre fasad tydligen, utan problem (målad), men kommer det bli så pass mycket mer påfrestning när uterummet bir uppvärmt angående fukt?

OM det kommer in fukt utifrån så får den mycket svårare att torka om den är inbyggd.
Att riva den kostar inget tänker jag.

maah maah skrev:
OM det kommer in fukt utifrån så får den mycket svårare att torka om den är inbyggd.
Att riva den kostar inget tänker jag.
Okej så du menar följande ta bort läkt och masoniten, behålla de brädor/board som är under och slå på vindskydd på det, sedan stående läkt för luftspalt, på det tvärgående spikläkt sist panel + lockläkt?

njae, kostnaden är väl att jag tänkte att man kan spara lite tid på att använda stående läkten idag som luftspalt och spara på jobbet med att ta bort masonit + panel om det ändå hållit så pass länge

Ja så tänkte jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.