27 949 läst ·
201 svar
28k läst
201 svar
Redan mögel i krypgrund?!??
S saiter skrev:Vilken tråd detta har blivit. !!! Puh.
Jag har läst alla inlägg det är mera ”goda råd ” här än vanligt.
Många har lust att berätta om huset de själva bor i.
Till TS. Vad har du för grundläggning i övriga huset?
Hur fungerar det?
I vanliga fall har man ventiler i grunden.
Numera är det också vanligt förekommande att köra utan ventiler och ha en avfuktare istället.
Det är de två vanligaste alternativen.
Byggaren, vad hade han för tankar när han byggde på detta vis?
Stannar här för ikväll.
//AA
Tack för att du berättade om besparingen och samarbetet. Precis så vill jag ha det. Det är nu 20 år sen jag installerade den första avfuktaren. En Acetec med en HyrgroPro. Det verkar inte hänt så mycket på marknaden därefter. Mycket bra att funktionen avfuktning relativt till temperatur och fukt finns i de avfuktare du beskrivit. Det är precis så man vill ha det. Man spar många driftstimmar. Kallt högre relativ fuktighet. Varmt = fara Mindre relativ fuktighet. Avfukta mer. Såg en kommentar om att alla skriver bara om sina egna hus. Ja man gör det av en anledning. Har en krypgrund som är utsatt för fukt så vet man.Jag har 2 hus på Öland med krypgrund. Dom behöver avfuktare. Jag har ett nybyggt hus med isolerad platta på mark längre norrut i Sverige. Behöver ingen avfuktare.Jag gillar dig UffePlåtis. Du kommer med bra och saklig information och vet vad du pratar om, Finns allt för många här som bara har åsikter, inte testat, ingen erfarenhet. Sen tror jag att jag inte kommer att skriva mer här. Har gett alla goda råd jag kan.UffePlåtis skrev:
Ser att det går att få med HygroPro styrning vid köp av Acetec EvoDry RCF 20+. Får kanske bli en sådan då. "
Referens gällande HygroPro, från företaget Acetec i Älvsbyn:
“Vi har testat HygroPro tillsammans med vår avfuktare Acetec PD-250 och finner funktionen utmärkt! … Avfuktares driftstid kan minskas med ca 50% vilket innebär stor besparing.”
Noteras ska att Acetec idag byggt in denna typen av hygrostatfunktion i avfuktarna EvoDry PD och EvoDry PD+ med LFS högtemperaturskydd."
Redigerat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/KapillärkraftH Husärlivet skrev:
Då släpper du in fuktig luft. Ventilation är bara meningsfullt om den är styrd så att luften tas in om den är torr eller blåses ut när den är fuktig. Jag installerade en sorbtionsavfuktare och stängde ventilerna och då låg fuktkvoten kontant året runt. När jag hade ventilation gick den upp skyhögt sommartidT teuvo tainio skrev:
Utanför grunder kan jag förstå med dränering. Men hur hjälper det tillskjutande markfukt under huset?? Därför kanske enklaste åtgärden är plast på mark och avfuktare. All takvatten leds bort till en dagvattenbrunn. Borde vara betydligt mycket mer vatten från regn som kan ställa till det, än markfukt.? Vår djupborra är på 70 meter, vet ej om grundvattnet är står grundare än så. Alla grannar ligger på mellan 60-80 meters djup på sina borror.Y YDX skrev:
Mvh
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det beror ju på vart man bor men oftast är det bara någon/några meter ner till grundvattnet.H Husärlivet skrev:Utanför grunder kan jag förstå med dränering. Men hur hjälper det tillskjutande markfukt under huset?? Därför kanske enklaste åtgärden är plast på mark och avfuktare. All takvatten leds bort till en dagvattenbrunn. Borde vara betydligt mycket mer vatten från regn som kan ställa till det, än markfukt.? Vår djupborra är på 70 meter, vet ej om grundvattnet är står grundare än så. Alla grannar ligger på mellan 60-80 meters djup på sina borror.
Mvh
Förr använde man handgrävda vattenbrunnar på kanske 6-7m djup. Man måste inte ner 70m i backen, men där får man bättre vattenkvalitet eftersom det markfiltreras. Sedan är det en annan sak om man bor under havsnivå eller 1km över.
Klicka här för att svara