Planritning över radhus på 67 kvm med sovrum, vardagsrum, kök, badrum, klädkammare, förråd, entré och två altaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag går i tankarna att eventuellt köpa ett radhus. Tyvärr finns det inte några mått utskriva, men "radhuset" är på 67 kvm.

Här är länk till annonsen:

https://www.gofab.se/objekt/stenungsund-parkers-gard/

Min fråga är: finns det någon lösning att göra om denna till en trea med ett till sovrum och mindre vardagsrum, eller kommer det alltid bli en dålig lösning?

Min tanke är helt enkelt om det eventuellt större familj i framtiden så vore det kanon att kunna ha ett till rum. Just nu bor jag själv - så att en två passar mig fint.

Det är ju även en ägenderätt, men har svårt att se att jag skulle kunna bygga ut det åt något håll - men ska fråga mäklaren det imorgon.

Tack.

Att verkligen få in ett rum till, är väl möjligen då i hörnet vardagsrum mot köket. Men lite krystat med dörren till köket.

Personligen resonerade jag på den tiden när jag var singel, att jag ville ha en lägenhet där man kan bli två, och i nödfall tre kortvarigt.

Radhuset du tänker på borde ju fungera väldigt bra om du får en sambo. Och skulle ni få barn så har man typiskt barnet i sovrumet iallafall första året, och sedan kanske man i brist på rum kan ha "barnsovrum" i en hörna av vardagsrummet, ev. med draperi som avskärmning i ett eller i nödfall två år ytterligare. Vid det laget kommer ni att känna er "urvuxna" i en såpass liten bostad. Kan väl möjligen bli värre om du skulle bli sambo med bonusbarn, som redan vuxit ur babysängen.

Jag tittade på objektet, reagerar på den höga samfällighetsavgiften. Skulle nog forska lite i vad det beror på. Även lyftkranen man ser på avstånd, vad byggs? Hur ser detaljplanen ut för området? Man bör alltid kolla med kommunen om vad det pågår för byggen eller planearbeten i närheten. Lite trist om det visar sig att "E6 ny sträckning kommer 50m från huset om 3 år, eller sopåtervinning på granntomten".

Det står att huset är friköpt, jag får en känsla (rätt/fel) att detta egentligen är en bostadsrättsförening, men där vissa hus köpts loss från föreningen. OM det är så så skulle jag nog kolla lite djupare hur det ser ut mellan friköpt och föreningen. Det kan bli lite av att vara i en bostadsrättsförening, men inte vara med, på gott och på ont.

När det gäller samfällighetsavgiften jämför jag med avgiften vi har vid vårt fritidshus. Där betalar vi ca 6 500 per år, vilket ses som högt. Då sköter föreningen över 20 km vägar, ett par vattenverk för sommarvatten, en stor och en liten båthamn ett par sandstränder som hålls i gott skick Poolområde med 25 meters bassäng och ett par hundra hektar ängar och parkmark.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Intressant med en exakt uppgiven värmekostnad på 19710 kr/år då det är en FLV. Beror ju på rörliga parametrar; önskad innetemp, varmvattenförbrukning och elkostnad.

BirgitS
H hempularen skrev:
Jag tittade på objektet, reagerar på den höga samfällighetsavgiften. Skulle nog forska lite i vad det beror på.
Hittade en annons för ett annat hus i området där det står:
"I samfällighetsavgiften ingår garage, gratis parkering för en bil extra, snöröjning, samlingslokal med bastu, fiber 100/100"
https://www.strandvagens.se/objekt/parkers-gard-36/#property
Det är stora gemensamma ytor som ska skötas.
M Mihdrin skrev:
Min fråga är: finns det någon lösning att göra om denna till en trea med ett till sovrum och mindre vardagsrum, eller kommer det alltid bli en dålig lösning?
Ett sätt kan vara att riva väggen mellan vardagsrummet och köket. Sätta upp en ny vägg närmare köksfönstret så att det närmast fönstret blir ett litet sovrum. Sen blir det kombinerat vardagsrum och kök.

• Gilla
16386
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
"I samfällighetsavgiften ingår garage, gratis parkering för en bil extra, snöröjning, samlingslokal med bastu, fiber 100/100"
[länk]

Ett sätt kan vara att riva väggen mellan vardagsrummet och köket. Sätta upp en ny vägg närmare köksfönstret så att det närmast fönstret blir ett litet sovrum. Sen blir det kombinerat vardagsrum och kök.
H hempularen skrev:
Att verkligen få in ett rum till, är väl möjligen då i hörnet vardagsrum mot köket. Men lite krystat med dörren till köket.

Personligen resonerade jag på den tiden när jag var singel, att jag ville ha en lägenhet där man kan bli två, och i nödfall tre kortvarigt.

Radhuset du tänker på borde ju fungera väldigt bra om du får en sambo. Och skulle ni få barn så har man typiskt barnet i sovrumet iallafall första året, och sedan kanske man i brist på rum kan ha "barnsovrum" i en hörna av vardagsrummet, ev. med draperi som avskärmning i ett eller i nödfall två år ytterligare. Vid det laget kommer ni att känna er "urvuxna" i en såpass liten bostad. Kan väl möjligen bli värre om du skulle bli sambo med bonusbarn, som redan vuxit ur babysängen.

Jag tittade på objektet, reagerar på den höga samfällighetsavgiften. Skulle nog forska lite i vad det beror på. Även lyftkranen man ser på avstånd, vad byggs? Hur ser detaljplanen ut för området? Man bör alltid kolla med kommunen om vad det pågår för byggen eller planearbeten i närheten. Lite trist om det visar sig att "E6 ny sträckning kommer 50m från huset om 3 år, eller sopåtervinning på granntomten".

Det står att huset är friköpt, jag får en känsla (rätt/fel) att detta egentligen är en bostadsrättsförening, men där vissa hus köpts loss från föreningen. OM det är så så skulle jag nog kolla lite djupare hur det ser ut mellan friköpt och föreningen. Det kan bli lite av att vara i en bostadsrättsförening, men inte vara med, på gott och på ont.

När det gäller samfällighetsavgiften jämför jag med avgiften vi har vid vårt fritidshus. Där betalar vi ca 6 500 per år, vilket ses som högt. Då sköter föreningen över 20 km vägar, ett par vattenverk för sommarvatten, en stor och en liten båthamn ett par sandstränder som hålls i gott skick Poolområde med 25 meters bassäng och ett par hundra hektar ängar och parkmark.
Hej!

Jättebra svar och frågor. Det som byggs är nya bostadsrätter och det är inget som kommer påverka mitt boende. Min kollega bor i samma samfällighet så har frågat honom lite om detta.

Det som ingår är garage, parkering, snöröjning, bredband m.m.

Jag vet inte heller exakt hur det är med friköpt m.m. men vad jag förstår - då jag har kollat på hus här, är att alla hus är friköpta och det är enbart en samfällighet.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]

Ah, tack!

Okej, hur exakt menar du med? Bifogar en bild (vet inte om det bli tydligare då).

• Planskiss av ett hus med sovrum, vardagsrum, kök, badrum, klädkammare, förråd och två altaner.
    Skapa konto
BirgitS
Nej, jag tänkte så här:
Planlösning av ett hem med markerade områden för köksskåp och sovrum. Områden inkluderar vardagsrum, kök, sovrum, entré, badrum och förvaring.
Skapa konto

Ett litet barnsovrum vid dagens köksfönster och rätt stort vardagsrum och kök. Fortfarande möjligt att gå ut på baksidan utan att gå genom ett sovrum.

• Gilla
minimunk och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag tänkte så här:
[bild]

Ett litet barnsovrum vid dagens köksfönster och rätt stort vardagsrum och kök. Fortfarande möjligt att gå ut på baksidan utan att gå genom ett sovrum.
Ja jäklar, det var en väldigt smart idé. Tack så mycket för förslaget :)

Min reflektion om samfäållighetsavgiften, utöver att den känns hög, även med garage osv. Var nog mer att om detta är en mix av bostadsrätter och friköpta hus. Så skulle det kunnat vara såa att samfälligheten sköter en del saker som borde ligga på bostadsrättsföreningens drifstkostnader. I fall där delar av en bostadsrättsförening bryter sig loss och friköper så kan det bli "lustiga" villkor för friköpet.

Men det verkar ju som du har koll påp den delen.

Men jag råder ändå. Kolla med kommunen vad det kan finnas för byggen och ev detaljplaneärenden i närheten. För många år sedan tittade vi på en äldre villa i ett pitoreskt område med fina 20-30 talshus. Vi köpte inte (källaren var mögelskadad). Tre månder senare rev man grannhusen och började bygga en genomfartsled, som just vid det huset har av och påfarter, Så 5 eller 6 filer på pelare 6m upp i luften som granne.... En tvärförbindelse mellan två stora genomfartsleder som fanns tidigare på lagom avstånd från huset.

Hur tror ni det skulle se ut kostnadsmässigt att flytta köket som Birgit visade?

Vatten och avlopp/ventilation behövs mer förlängas såklart men inga nya hål genom tätskikt m.m.

Vet att det är väldigt svårt att uppskatta, men nytt kök och flytt med avlopp/vent/el/nytt kök typ 300 tkr efter ROT? Tänker mig ett billigare kök.

Tanken är ju att göra detta i framtiden i samband med eventuell köksrenovering.

Jag hade resonerat som Hempularen: den funkar bra att bli två i och för en kortare tid tre. I det fallet hade jag möblerat igen köksdörren och gjort en bebishörna i inre delen av vardagsrummet om det behövs.

Men rent personligt hade jag nog möblerat igen den dörren och satt ett draperi eller något (hängande tyg liknande fondvägg?) framför redan från början om det var min bostad.

BirgitS
M Mihdrin skrev:
Vet att det är väldigt svårt att uppskatta, men nytt kök och flytt med avlopp/vent/el/nytt kök typ 300 tkr efter ROT? Tänker mig ett billigare kök.
Det beror på hur mycket du gör själv. Monterar du själv ihop alla stommar och lådor från Ikea kanske köksskåp och Ikea-vitvaror går på runt 100 000. Sen tillkommer rivning, ny vägg, målning och golvläggning, förutom det du räknar upp själv. Om du inte ens vill montera ihop stommar etc. så är det antagligen billigare att köpa ett kök som kommer med färdiga stommar.

Jag hade kollat på möjligheten att simpelt flytta köket till vardagsrummet, utan att riva/flytta vägg.

Om köket dessutom har några år på nacken kanske det är en bättre idé att installera ett nytt kök anpassat för att vara i vardagsrummet, tills det är klart kan man då använda det gamla och på så sätt bo där under tiden utan problem.

Kan man acceptera rör och avlopp i ”nya sovrummet” (går att bygga in och/eller dölja med inredning) samt kopplingsdosor för el som man tapetserar över så tror jag inte ens det behöver bli så dyrt eller överdrivet omfattande.

Självarbeten:
•Flytta dörr & sätta igen gamla dörrhålet.
•Montera nyinköpt kök.
•Demontera gamla köket (kanske går att sälja)
•Bygga in rör/avlopp i ”nya sovrummet”
•Måla/spackla/tapet
•Eventuellt fixa ventilation

Hantverkare:
•Elektiker 8tim
•Rörmokare 8tim

Kostnaden beror till stor del på hur mycket nya köket kostar, vissa delar kanske kan återanvändas från gamla köket beroende på hur skicket.

Men 100.000 är nog bra att ha som budget, man kan säkert komma undan på 30.000kr om man inprincip gör allt själv och återanvänder allt.
Köper man ett lyxigt kök och alla vitvaror nya så kan man utan problem komma upp i 250.000kr.

Lycka till! :)

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
M Mihdrin skrev:
[bild]

Hej!

Jag går i tankarna att eventuellt köpa ett radhus. Tyvärr finns det inte några mått utskriva, men "radhuset" är på 67 kvm.

Här är länk till annonsen:

[länk]

Min tanke är helt enkelt om det eventuellt större familj i framtiden så vore det kanon att kunna ha ett till rum. Just nu bor jag själv - så att en två passar mig fint.

Det är ju även en ägenderätt, men har svårt att se att jag skulle kunna bygga ut det åt något håll - men ska fråga mäklaren det imorgon.

Tack.
Om du flyttar klädkammaren, flyttar väggen och tar upp ett nytt fönster kan du ha sovrummen bredvid varandra. Det kan bli lite knepigt vid passagen in till vardagsrummet bara, lite smalt kanske.
Planritning visar klädkammare, sovrum, vardagsrum, kök, badrum, förråd och altan. Diskuterar ändringar för att flytta väggar och fönster.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag tänkte så här:
[bild]

Gillar också detta förslag. Blir en klart modernare planlösning och inte jätteblodiga kostnader.
Är väggen mellan kök och vardagsrum bärande blir det lite merjobb iof.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.