R
Hej!

Ska bygga ett nytt fritidshus och håller på att rita situationsplanen. Har en karta med inmätta markhöjder och kommunen kräver att jag anger färdig golvhöjd.

Vad jag förstår så är det höjden på det färdiga golvet inuti huset. Jag hade tänkt platta på mark med parkett på och sen inte ändra marknivån något alls.

Hur högt brukar en platta sticka upp över backen? Vad är standard? Känner att jag är ute på djupt vatten här.

R
Centano Centano skrev:
Ritar du allt själv eller har du hjälp av någon? Plattans höjd över mark beror ju på hur den är projekterad. [bild][länk] golvhöjd ska anges som en plushöjd,eller som en angivelse med meter över
Ska rita allt själv och kommer bygga allt själv också. Kommer gräva för plattan och gjuta sen bygga ett hus av färdiga väggpaket är tanken.

Så frågan är kanske mer hur jag ska tänka med höjden av plattan?

Du måste ut på tomten och mäta och räkna ut hur högt plattan kommer att hamna.
Ta reda på lutning på marken, ev berg och höjd på tomten i övrigt.
Bestämma ett lämpligt schaktdjup och räkna ut hur mycket det bygger i höjd.
30cm markisolering, makadam, 10cm betong osv.

R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Du måste ut på tomten och mäta och räkna ut hur högt plattan kommer att hamna.
Ta reda på lutning på marken, ev berg och höjd på tomten i övrigt.
Bestämma ett lämpligt schaktdjup och räkna ut hur mycket det bygger i höjd.
30cm markisolering, makadam, 10cm betong osv.
Har precis fått en karta med inmätta byggnader och markhöjder från kommunen. Enligt geoundersökningen så rekommenderas följande:

Förslag på utformning enligt nedan.
Geotextil på schaktbotten.
Planera dränering runt hela huset. ca 0,1 m under schaktbotten i höjdpunkten. Luta dränering mer än 5 mm /1 m.
Fraktion 0-40 mm bergkross. 15 cm tjocklek under hela huset. Packas med markvibroplatta.
Fraktion 0-16 mm. 5 cm tjocklek under huset. Packas med markvibroplatta.
Singel (gärna 8-16 mm). 15 cm. Singel runt dränering ska ha kontakt med allt singel under plattan. Packas med markvibroplatta.

Ingen aning om tjocklek av plattan. Vad är vanligt?

Ja du har ju måtten på rekommenderade bädd där. Ovanpå det är praxis idag 3x10cm markisoloering.
Betongplattan brukar vara 10 max 15cm.

Så du får ta reda på hur djupt du har möjlighet att förlägga schaktbotten. Om berg ligger ytligt mm.
Ut och provgräv.

R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja du har ju måtten på rekommenderade bädd där. Ovanpå det är praxis idag 3x10cm markisoloering.
Betongplattan brukar vara 10 max 15cm.

Så du får ta reda på hur djupt du har möjlighet att förlägga schaktbotten. Om berg ligger ytligt mm.
Ut och provgräv.
Grävde 2 meter ner för geoundersökning och det är ca 2dm mulljord och resten är en blandning av silt och lera. Hur högt ska plattan sticka ut över omkringliggande mark? Läste någonstans om ca 30 cm. Då är alltså markisolering + betong = 40cm plus 0-40, 0-16 och 8-16 på totalt 35cm ger total höjd av grunden på 35+40= 75cm och då ett schaktdjup på 75-30 = 45cm?

Tänker jag rätt då? Hur mycket ska jag lägga på för laminatgolv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.