16 309 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
Bygga in gavelbalkong
Om det var tryckt trallvirke på balkongen, behöll du det och lade spån på?
Gissar också att du bytte fönstren då de gamla var fasta? Kanske bara tvåglas? Intressant för mig då vi har liknande balkong och den används inte riktigt som var tänkt
Gissar också att du bytte fönstren då de gamla var fasta? Kanske bara tvåglas? Intressant för mig då vi har liknande balkong och den används inte riktigt som var tänkt
Det var tryckt trall innan, men jag rev bort det och la regelgolvspån istället.K Kjell_G skrev:
Bjälkarna var endast målade så där användes befintliga (varannan är också takstol).
Fönstren var som du skriver 2-glas och de nya är i samma mått (9x13 i mitt fall) men av nyare standard, 3-glas aluminiumklätt
Har ej läst hela tråden; med det sagt så det första som slår mig är varför inte bygga in även nb indragna vägg?
Du tänker på nerevåningen misstänker jag?M Mikedigitize skrev:
Det var såklart den ursprungliga idén, men av några enkla skäl har vi valt att inte göra så:
Först och främst för att behovet inte finns, det hade gett oss större (*mer avlångt) kök och vardagsrum men vi hade inte kunnat göra mycket mer med utrymmet.
Skäl nummer 2 är att huset har en källare (men inte där), så vi hade fått gräva oss ner ca. 1,5m och gjuta för att kunna lägga de nya golvreglarna vilket skulle ge en fruktansvärd merkostnad till, som jag skrev ovan ingen direkt nytta.
Sista anledningen är att vi på detta vis får 2m vind och regnskydd över vår altan "på köpet" och behöver således inte lika mycket markis/skärmtak på uteplatsen.
Med denna utbyggnad så landar vi på 8 rum, varav 2 är vardagsrum så att vi skulle behöva ytterliggare boyta har jag svårt att motivera
Vilket jättefint bygge ni har gjort! Du skriver att "hälften av tiden för bygget är på Googel" Det kan jag relatera till! Jag håller på att renovera min lägenhet i 60-talsanda och vänner vill hjälpa till att måla...
Men nu vet jag bättre. Det är inte det man behöver hjälp med! Jag säger, "att måla 15 minuter med roller i bekväm arbetshöjd kräver förarbete på 50 timmar"!
Alltså! Det man behöver hjälp med är "allt det andra, förutom själva målningen", men det är inte så många vänner som är hjälpsamma på det viset....! Inte av mina i alla fall! Det må vraa annat i andra sammanhang, ja!
Med detta i åtanke, så himla fint arbete som ni har gjort! Jag är stum av beundran!
Men nu vet jag bättre. Det är inte det man behöver hjälp med! Jag säger, "att måla 15 minuter med roller i bekväm arbetshöjd kräver förarbete på 50 timmar"!
Alltså! Det man behöver hjälp med är "allt det andra, förutom själva målningen", men det är inte så många vänner som är hjälpsamma på det viset....! Inte av mina i alla fall! Det må vraa annat i andra sammanhang, ja!
Med detta i åtanke, så himla fint arbete som ni har gjort! Jag är stum av beundran!
Nej, det är faktiskt så enkelt att det går från ett stort vardagsrum till ett lite mindre vardagsrum och två sovrum, det är alltså ett fönster till varje rum:TRJBerg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för dina fina ord!C Civilpolisen skrev:Vilket jättefint bygge ni har gjort! Du skriver att "hälften av tiden för bygget är på Googel" Det kan jag relatera till! Jag håller på att renovera min lägenhet i 60-talsanda och vänner vill hjälpa till att måla...
Men nu vet jag bättre. Det är inte det man behöver hjälp med! Jag säger, "att måla 15 minuter med roller i bekväm arbetshöjd kräver förarbete på 50 timmar"!
Alltså! Det man behöver hjälp med är "allt det andra, förutom själva målningen", men det är inte så många vänner som är hjälpsamma på det viset....! Inte av mina i alla fall! Det må vraa annat i andra sammanhang, ja!
Med detta i åtanke, så himla fint arbete som ni har gjort! Jag är stum av beundran!![]()
Bäst att tillägga att vi just nu håller på med det lilla sidoprojektet att byta klädsel på kupan och tak, innan någon undrar varför man inte byter ut de ruttna vindskivorna innan man bygger ut huset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag insåg (efter att ha fått några pm) att jag inte har delat hur det blev:
Insikter nu när vi är klara:
1. HUR kunde vi överleva med 3 barn på bara en våning?? (ovanvåningen var oanvändbar under bygget ca. 3år).
2. Bara för att jag ser eller vet om något så är det ingen annan som gör det (Min fru tvingade mig att acceptera att vissa saker blir inte bättre och har varit duktig med att påpeka liknande saker hos bekanta åt mig för att sänka förväntningarna lite).
3. Det var ett större projekt än vi räknat med, men inte i form av arbetstimmar utan planering. (Bristande kompetens och osäkerhet var en stor orsak).
Från början var det alltså ett jättestort rum (gillestuga) med balkong och nu är det istället:
Två likadana/spegelvända sovrum på ca. 12m² st, ett mindre vardagsrum och ett förråd.
Nu är inte alla bilder i detta svaret tagna idag utan 2024 o 2025.
Utsida med gavelbelysning, nydränerat:
Utsida i dagsljus (altan på g):
Insidan i sovrummen, båda är likadana fast spegelvända - Ett blått och ett lila:
Svarar gärna på frågor eller lägger upp fler bilder om det är någon som funderar över något men jag är inte inloggad så ofta så ni får ha lite tålamod i så fall 😂
Insikter nu när vi är klara:
1. HUR kunde vi överleva med 3 barn på bara en våning?? (ovanvåningen var oanvändbar under bygget ca. 3år).
2. Bara för att jag ser eller vet om något så är det ingen annan som gör det (Min fru tvingade mig att acceptera att vissa saker blir inte bättre och har varit duktig med att påpeka liknande saker hos bekanta åt mig för att sänka förväntningarna lite).
3. Det var ett större projekt än vi räknat med, men inte i form av arbetstimmar utan planering. (Bristande kompetens och osäkerhet var en stor orsak).
Från början var det alltså ett jättestort rum (gillestuga) med balkong och nu är det istället:
Två likadana/spegelvända sovrum på ca. 12m² st, ett mindre vardagsrum och ett förråd.
Nu är inte alla bilder i detta svaret tagna idag utan 2024 o 2025.
Utsida med gavelbelysning, nydränerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsida i dagsljus (altan på g):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan i sovrummen, båda är likadana fast spegelvända - Ett blått och ett lila:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar gärna på frågor eller lägger upp fler bilder om det är någon som funderar över något men jag är inte inloggad så ofta så ni får ha lite tålamod i så fall 😂
Klicka här för att svara
