Jag har tänkt att bygga ett tak över uteplats vars avrinning delvis leds in över hustaket och sedan faller ner i befintlig takränna. Den delen av nya taket som faller mot hustaket är ca 12m2. Vinkel på hustaket är 45 grader och nya taket kommer ha ca 20-30 grader.
(Jag har tänkt göra så här för att slippa göra ingrepp i taket samt bygga in en avrinningsplåt i dalen vilket känns riskablare i sig.)
Finns det något jag borde tänka på här? Vattenvolym? Snö? Kan vatten tryckas bakvägen in under takpannorna och orsaka problem?
OK tipsa gärna hur du skulle konstruera det. Poängen här är att ett Pulpettak som börjar under takfoten på huset kommer bli för lågt i ytterkant då altanen på denna del är 8 meter djup. Samt att detta tak följer ett vidbyggt garage så utseendet har sin poäng..F fribygg skrev:
Edit: Jag räknade fel på arean på taket som leds in över hustaket, det är bara ca 8m2, dvs 2x4m. Bifogar en bild på hur det ser ut på platsen.
Tanken är alltså att altantaket skulle kunna följa garagetakets lutning, möjligen under vindskivan. Pergolan som finns där kommer förmodligen tas bort vid denna del där det blir tak istället. Taket får bäras upp av pelare samt limträbalk in mot husets hammarband och mot garagets takstolar/nock.
Takbeklädnad troligen klickplåt.
Andra ideer mottages tacksamt.
Tanken är alltså att altantaket skulle kunna följa garagetakets lutning, möjligen under vindskivan. Pergolan som finns där kommer förmodligen tas bort vid denna del där det blir tak istället. Taket får bäras upp av pelare samt limträbalk in mot husets hammarband och mot garagets takstolar/nock.
Takbeklädnad troligen klickplåt.
Andra ideer mottages tacksamt.
Redigerat:
Klicka här för att svara