Hej,
Jag har letat och läst igenom hundratals instruktioner, trådar och hemsidor, pratat med ingenjörer, snickare och amatörer för att hjälpa mig hitta svar på hur jag ska gå tillväga när vi nu bestämt oss för att "bygga ut" vårat hus (flytta ytterväggen på gaveln).
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Vi vill alltså BARA flytta ut väggen på övervåningen (ta bort gavelbalkongen) och behålla altanen under.
Det sitter takstolar hela vägen ut, den längst ut (som blir den nya ytterväggen för övervåningen) avlastas med två impregnerade 120x120mm pelare som står på betong 1m djup på berg.
(Pelare utbytt sedan bilderna togs)
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Även långsidornas ytterväggar är murade på berg 1m ner i backen.
Det som oroar mig är att det inte är tillräckligt för att bära vikten av det som vi tänkt att göra.
Vänder mig därför till er, och hoppas att någon har lite input på detta..![]()
-
11 apr 2021 16:16 #1
-
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 11 apr 2021 17:2611 apr 2021 17:26 #2
Om balkongen är byggd enligt konstens regler ska det inte vara något problem. Balkonger dimensioneras nämligen för en så kallad nyttig last (människor, möbler mm) som är nästan dubbelt så hög som den som gäller för vanliga bostadsutrymmen. Detta bör på något sätt framgå av de ursprungliga bygglovshandlingarna.
- Laddar…
-
11 apr 2021 19:50 #3
Tack för ditt svar, hade jag haft några ritningar så hade det säkert gått att se men tyvärr finns dessa inte kvar..
Dimensionerna på golvbjälkar och takstolar tyder ju på att det inte borde vara något problem, oron ligger snarare i att det blir 1,5m yttervägg som inte "sitter ihop" på gaveln och ifall det med ökat belastning skulle kunna "trycka isär" dessa.. -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 11 apr 2021 20:1611 apr 2021 20:16 #4
En yttervägg som inte är bärande väger inte så mycket. Det verkar finnas en hanbjälke även på den yttersta takstolen så risken för att väggen ska trycka isär är nog inte så stor. Beroende på byggår och kommun bör det finnas uppgifter hos kommunen, t.ex. en teknisk beskrivning.
-
27 maj 2021 10:39 #5
Har nu varit i kontakt med kommunen och allt som fanns var fasad- och planritningar!
Något som jag såg nu som jag tidigare inte tänkt på är dock att alla takstolar och golvbjälkar är skarvade i samma fack..
Är det något man behöver ändra på?
Har gjort blå markeringar där det är skarvat..
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 27 maj 2021 19:3727 maj 2021 19:37 #6
Huset verkar vara byggt med någon form av prefab metod. Ofta skarvar man långa bjälkar där vridmomentet är noll och då går det för det mesta bra. Jag tycker dock inte att skarvarnas läge verkar vara helt rätt för att passa in i det tankemönstret. Svårt att säga mer utan tillgång till mått och dimensioner. Upplever ni sviktproblem idag? Balkongen bör vara dimensionerad för en nyttig last på 3,5 kN/kvm, vilket är ganska mycket.
-
27 maj 2021 19:51 #7
Ja, huset kom på lastbil 1976 och lyftes på plats vägg för vägg och med färdiga takstolar så antar att det är vad man kallar prefab?
Tillverkaren är Sjödalshus om jag inte missminner mig, vilket är uppköpt sedan länge och finns inte så mycket info att hämta där heller..
Inga sviktproblem vad vi märkt av på 3 år..
Dimensionerna på dessa är 220x45, totallängden är 9,90m om det säger nått.. -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 27 maj 2021 20:06
-
27 maj 2021 20:07 #9
Haha, låter bra!
Det är bara en ren känsla att jag själv hade ju lagt skarvarna "omlott" för att inte få brytpunkt på samma ställe genom hela huset men det borde ju vara någon som är bra mycket smartare än mig som har räknat på detta en gång i tiden -
Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg 27 maj 2021 20:1427 maj 2021 20:14 #10
Fabriksgjorda skarvar med spikplåtar blir väldigt starka oavsett om de ligger rätt eller fel.
-
-
Medlem · Sundsvall · 43 inlägg 12 mar 17:30
-
12 mar 19:17 #13
Det blev lite mer jobb än vad jag räknat med men nu börjar vi att se ljuset i tunneln! -
Medlem · Sundsvall · 43 inlägg 12 mar 19:4812 mar 19:48 #14
Härligt att höra!
Vi är i samma tankar och tänkte höra om du har några bilder som du vill dela med dig av?
Samt tidsåtgång och oväntade kostnader på bygget? -
15 mar 22:22 #15
Då är material till väggarna invändigt (spån & gips) samt golv som saknas så vi kommer förmodligen att landa hem på strax över 100 000kr och det är då endast i material.
Men viktigt att tänka på att det drar iväg alltså, slänger med lite prints på några utav mina utgifter under projektet:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Senast köpte vi innertak huntonit för ca 8000kr.
Allt gå såklart att snåla in på och säkert hitta billigare men man ska ju bli klar nån gång också!
Lite bilder från bygget:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Kan ju tillägga att jag absolut inte är någon expert eller snickare, och jag gör allt själv utom elen så det läggs ungefär dubbelt så mycket tid på Google som på faktiskt byggande- Laddar…