E
Eldräven: Kolla på vilka möjligheter till yttre solskydd som finns. Takmarkis. Vertikalmarkiser är ofta mycket vindtåliga. Det finns halvgenomsynliga. Se till att ha öppningsbara fönster på olika väggar för tvärdrag. Sitta i solen under ett glastak utan solskydd blir snabbt både plågsamt varmt och för ljust. Tänk på att solskydd på insidan ger ändå mycket värme på sommaren som du
6 svar · 330 läst
·
D
datja: Vårt 9 x 11 m hus med valmat tak byggde vi ut 2013 med 5 m på den kortare sidan, så det blev 14 x 11 m. Vi bytte då riktning på taket vilket krävde takhöjning på c:a 50-70 cm. Den operationen var lätt och kostade inte några nämnvärda pengar. I den nya delen har vi fackverk som möts i mitten på den gamla väggens överkant. Höjning av de gamla takstolarna gjorde vi med skarvning.
2 svar · 548 läst
·
E
Enrique79: Tack. Ja, dränering tänker man ju först. Men undrar om röret, som kommer ut från orginalhuset. Kanske inte varit någon pump där öht, utan att det är en kista med gammalt utlopp för gråvatten. [citat]
4 svar · 255 läst
·
stefansch
stefansch: Läste tyvärr de här recensionerna efter att jag valt att anlita Bygglovsexperten. Mitt råd är att välja annan aktör. De problem andra redan har angett har också hänt mig, så det verkar vara ett mönster. Kan de fakturera går allt smidigt. Men när felen de själva gjort ska rättas till så får man jaga dom för svar (slarviga ritningar som innehåller fel). Överlag är intrycket ett
13 svar · 5,9k läst
P
pmd: [citat] Det går väl att dra balkongen hela vägen runt hörnet och längs gaveln?
29 svar · 5,1k läst
·
G
Glitterbo: [citat] Wow vad snyggt! Något likande vill jag göra på vårt ny köpta hus från -76 minus övervåningen då vi inte har någon 😆 men jag skulle vilja inreda vinden (om det går) för att få större utrymme och er utbyggnad 😏☺️
19 svar · 12,1k läst
·
T
Tony_UA: [citat] Tack för tipset men jag tyckte det bara var rörigt, jag är ganska säker på att det tom finns de som jobbar med typ cad program för detta som lätt ka nsno ihop nåt så det är det jag söker
2 svar · 147 läst
7ender
7ender: [citat] Tack! Det enda vi förberedde var nog bara överdimensionerade golvreglar, för att få plats med isolering. Men jag tvivlar på att det nånsin kommer glasas in.
45 svar · 45,9k läst
·
maah
maah: 1. Rätt 2. Fel/onödigt 3. Fel, använd mineralull 4. Ok 5. Ok Vindduken tillför inget i detta fall. Cellplast i bjälklaget riskerar att låsa in mer fukt än mineralull. Det är viktigt i ett uterum med stora variationer i temperatur att inte bygga för tätt. Du behöver lägga till trossbottenskivor i din konstruktion om du ska isolera med mineralull.
1 svar · 149 läst
T
teuvo tainio: [citat] Hej, billigast blir det om ni anpassar bygget av uterummet till standard glaspartier som finns hos t.e.x Willab Garden m.fl. det går att få till de mesta i mått väg om man har fantasi, mixa fasta partier med skjutdörrar, måttbeställa glas är relativt dyrt vilket bör undvikas om det är ekonomin som styr bygget.
8 svar · 675 läst
·
surris
surris: Ta bort ventilationsgallret och kolla om du kan se hur väggen är uppbyggd.
1 svar · 193 läst
·
Noramasen
Noramasen: Jamen dåså! Bara att fortsätta där det slutade igår. Och för att få till ett bra resultat, så med hjälp av tejp och lite distanser så underlättade arbetet med att få exakt position. Tyvärr så var jag tvungen att demontera sidobeslagen för att komma åt att borra. Trodde jag ja, tills det inte alls var tvunget. Och det med ett par mm. tillgodo. Men men gjort är oåterkalleligt
11 svar · 3,8k läst
·
Danielgrö
Danielgrö: Tack för inspo!
2 svar · 284 läst
·
Stefan N
Stefan N: Du måste täcka den betongen i alla fall, den kan inte va ytskikt.
1 svar · 132 läst
K
Kattlucka2026.: Denna är delbar.
2 svar · 183 läst
·
H
Heor1985: Hej, Ganska snart kommer vi att gå igång med en utbyggnad i två plan och har börjat fundera kring ventilation. Det befintliga huset är ett trähus från 20-talet och är inte tätt på något vis😊 Den nya delen kommer att vara tätare, yttervägg enligt konstruktionsritningar: [bild] Vi hade från början tänkt mig tilluftsventiler i nya sovrum paxliknande frånluftsfläktar i
0 svar · 115 läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Risk för oljud och då får ett svagare golv som inte blir lika styvt. Plus onödig höjdtapp.
11 svar · 162 läst
·
A
amandadenandra: Har exakt samma frågeställning idag, men min frotnespis upplever jag mer oproportionerlig. Överväger i dagsläget valmat tak. Har du fler bilder på din lösning?
7 svar · 13,8k läst
·
R
rbrakhya: Har nu borrat i båda skikten, tyvärr är det övre bara "avjämning" och icke bärande. Hur gör jag nu? Ska jag fästa en 70x45 mitt i den bärande portionen och fästa den i bärlinan med spikplåt?
1 svar · 203 läst
·
H
H Joakim: Hej Rolf. För att undvika det fribygg syftar på tycker jag du ska bygga uterummet på ett ramverk av 2 tum 5 tum syll, se bilder i min profil. Då kommer uterummet stå på en "egen" ö på din altan. Visst tillkommer lite extra arbete men det är värt det alla dagar på året. Att bygga direkt på trallen är inget att rekommendera. När du ändå är i farten är det en bra ide att isolera
2 svar · 218 läst
·
J
JockeHX: [citat] Ok 😀imponerande!
23 svar · 6,5k läst
·
G
Genvägen: Tack för er input. Det stärkte mig i diskussionen med grannen. Vi är fortfarande sams, även efter detta.
5 svar · 770 läst
N
NoClues: [citat] Det beror lite på hur du menar. Om vi räknar vårt inköpspris + 3 miljoner så går det typ inga hus i under det här i trakten. Tom rena renoveringsobjekt som är mindre än vad vårt skulle bli går för mer än så. Däremot får vi nog ingen extra vinst i och med tillbygget, kan eventuellt vara så att det äter lite av vinsten vi skulle gjort om vi skulle sälja huset nu.
19 svar · 2,7k läst
P
polaris78: Läs på vad som gäller och följ reglerna och ta reda på en återvinning där du kan lämna och oftast ska det inpackas i plast och tejpas tätt i lyftbara paket. oftast förjäkla dyrt och ett enkelt jobb att göra själv en helg och spara stora pengar... Har tagit ner flera såna tak för nåt år sen fanns det flera återvinningar där man fick lämna mindre mängder gratis så ibland är
14 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Som du säger, dessa mått är rimligtvis exempel på dubbelmåttsättning och anges bara upplysningsvis därför att de är relevanta i vissa sammanhang, men är inte de mått man bygger efter utan är summan/totalen/resultatet av andra primära mått och dimensioner i ritningsunderlaget. Även om det kanske är inom toleranserna är det samtidigt lite intressant varför det ändå
71 svar · 30,8k läst
·
J
jawen: [citat] Ser inga som helst problem med din tanke. Platta på mark rör sig inte om den görs på ett fackmannamässigt sätt, & bygga ihop platta på mark med ett mindre hus på plint är inga "konstigheter" alls normalt. Ett råd är att väga av fritidshuset på plintar noga innan & ev justera det i våg före höjdsättning för "nya huset". Det kommer bli en liten årstid-rörelse mellan nya
2 svar · 1,3k läst
I
Ion Isa: Hej Jag håller på att bygga ett stor entretak till stugan och behöver lägga fem stolpar för att bära det (och kanske solpaneler, vi får se). Marken framför stugan är gräsmatta, och jag har stenar (ca 100kg), dansk sjöstenar, makadam och fint grus (4-8?) Jag behöver att stolparna ska vara förankrade till stenarna (eftersom det blåser) då ska jag borra och lägga stolpsko med
0 svar · 329 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.