Hej
Jag har en tomt i tätbebyggt område som framöver ska bebyggas, även om det kan dröja nåt år.
Jag har en god relation med min granne som nu vill bygga ett uterum nära tomtgräns, ca 2 meter. Jag har ombetts om ett granngodkännande.

Vilka problem kan det skapa för mitt framtida bygge?
Upplevelsen att ha uterummet nära är uppenbar.
Finns det risk att mitt hus måste placeras onödigt långt in på min tomt mtp uterummets placering? Brandrisk? Regler?
Åsikter är välkomna.

Godkänn inte detta innan du byggt ditt eget hus!

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Två meter är väldigt nära tomtgräns. Då måste du ta hänsyn till hur ditt hus utformas. Brandrisk, nja, bör förmodligen inte påverka ditt kommande hus. Detaljplanen visar väl det ungefärliga läget. Grannens uterum kan vara negativt för ditt försäljningsvärde om du av någon anledning vill sälja innan du bygger själv.

Frågan är känslig och du vill behålla den goda grannrelationen. Jag var i samma sits för ett par år sedan då min granne ville bygga attefallshus i tomtgräns och jag fick dem att ändra taklutningen och ta bort fönster mot mitt håll. En flaska bubbel på min uteplats fick dem att rita om gästhuset. Ändringen blev positiv för oss bägge.

Till din granne skulle jag vänligt säga att du inte vill vara bunden av uterummets placering den dag ditt hus ritas.

yonna yonna skrev:
Två meter är väldigt nära tomtgräns. Då måste du ta hänsyn till hur ditt hus utformas. Brandrisk, nja, bör förmodligen inte påverka ditt kommande hus. Detaljplanen visar väl det ungefärliga läget. Grannens uterum kan vara negativt för ditt försäljningsvärde om du av någon anledning vill sälja innan du bygger själv.

Frågan är känslig och du vill behålla den goda grannrelationen. Jag var i samma sits för ett par år sedan då min granne ville bygga attefallshus i tomtgräns och jag fick dem att ändra taklutningen och ta bort fönster mot mitt håll. En flaska bubbel på min uteplats fick dem att rita om gästhuset. Ändringen blev positiv för oss bägge.

Till din granne skulle jag vänligt säga att du inte vill vara bunden av uterummets placering den dag ditt hus ritas.
Klart det är brandrisk. Se som LBK är utformat. Närmare än 30meter är det villkor som tillkommer. Under 8meter är det hög klass, tät takfot mm.

Säger en del del. Aldrig att någon skulle få bygga 2 meter ifrån gräns.

D
Jag skulle svara grannen att jag skulle vilja görs färdigt mitt eget bygge först eftersom hans önskan inskränker mina möjligheter att göra som jag vill.

Vår granne fick t ex glatt lov av oss att bygga uterum 1 m från vår tomtgräns men vi vet ju var våra byggnader står och den delen av tomten blir aldrig aktuell för något nytt bygge.

Tack för er input.
Det stärkte mig i diskussionen med grannen.
Vi är fortfarande sams, även efter detta.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.