Vi gör just nu en tillbyggnad i två plan där vi har en entreprenad på tätt hus - färdig utsida och klart in till plasten.

När jag nu kontrollmäter så inser jag att väggliven är för låga och vi kommer tappa 4,5cm i takhöjd på övre plan. Från 238 till 233.

Utsidan är i princip klar, all panel monterad, taket tätt, så det känns inte som ett alternativ att höja väggliven nu.

Byggarens hantering av en del andra fel under byggtiden har gjort att jag inte hyser särskilt stort förtroende för dem men jag vill inte färgas för mycket av det utan gärna ha era åsikter. Hur bör jag förhålla mig till detta, kan och bör jag kräva något av byggaren?

• IMG_8882.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni beställt?

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Ni får kolla ritningarna om de tar hänsyn till hur mycket glespanelen och gipset bygger uppifrån och golvspånet + golvet bygger nedifrån.

• Gilla
NoiseMaker och 11 till
  • Laddar…
K
Cruzze Cruzze skrev:
Ni får kolla ritningarna om de tar hänsyn till hur mycket glespanelen och gipset bygger uppifrån och golvspånet + golvet bygger nedifrån.
Låter onekligen som att det är där de omtalade 45mm försvinner.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
233 kommer kännas väldigt lågt - om man inte själv är 150. Vi har bara 240 på övervåningen och ångrar djupt att vi inte beställde 250 som vi har på undervåningen. Jag är 193

• Gilla
  • Wow
  • Haha
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Kör öppet upp till nock= problemet löst.

• Gilla
Vera Novakova och 11 till
  • Laddar…
K
K krambriw skrev:
233 kommer kännas väldigt lågt - om man inte själv är 150. Vi har bara 240 på övervåningen och ångrar djupt att vi inte beställde 250 som vi har på undervåningen. Jag är 193
Har ni också snedtak och väldigt begränsad yta med full höjd? Antar att takhöjden på TS övervåning skulle upplevas som låg även om den var 4cm högre i mitten av ytan.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kör öppet upp till nock= problemet löst.
Tänkte samma sak.
Kompensationen för de dryga 4cm (OM det är något som blivit fel) skulle rimligen bli liten, och knappast bidra till en luftigare upplevelse.
Enklast och bäst lämna öppet upp i nock.

• Gilla
Vera Novakova och 4 till
  • Laddar…
Nej, vi har fullhöjd. Snedtak inget för mig, ger bara massa yta där man inte kan stå upprätt

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
djalhak och 4 till
  • Laddar…
K
K krambriw skrev:
Nej, vi har fullhöjd. Snedtak inget för mig, ger bara massa yta där man inte kan stå upprätt
Och därför är situationen överhuvudtaget inte jämförbar.

• Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Och därför är situationen överhuvudtaget inte jämförbar.
Nej tyvärr, för TS skull

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vi har beställt en specifik höjd på stommen. Jag pratade med byggaren precis innan de skulle regla upp övre plan och bekräftade höjden. Sen gör de ändå den för låg.

Vi ska ha en del installationer ovan hanbjälken så öppet upp i nock är inte ett alternativ. Vi skulle kunna sätta läkten mellan takstolarna för att vinna 28mm men det råder tyvärr inte bot på höjden i snedtaket.

Är det rimligt med någon form av kompensation från byggaren?

• IMG_8883.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8884.jpeg
Har du mätt det måttet du ringat in? Vad har du för mått?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, du har möjligtvis inte fått 4cm högre takhöjd på bottenvåningen?

G
Med 233 i tak får man ju inte ens upp en pax garderob om man inte köper den korta modellen förstås..

• Gilla
gunnar.malmstrom
  • Laddar…
Karrock
Vad hade konstruktören för tjocklek på mellanbjälklaget, och är det vad som utförts?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.