Vi gör just nu en tillbyggnad i två plan där vi har en entreprenad på tätt hus - färdig utsida och klart in till plasten.
När jag nu kontrollmäter så inser jag att väggliven är för låga och vi kommer tappa 4,5cm i takhöjd på övre plan. Från 238 till 233.
Utsidan är i princip klar, all panel monterad, taket tätt, så det känns inte som ett alternativ att höja väggliven nu.
Byggarens hantering av en del andra fel under byggtiden har gjort att jag inte hyser särskilt stort förtroende för dem men jag vill inte färgas för mycket av det utan gärna ha era åsikter. Hur bör jag förhålla mig till detta, kan och bör jag kräva något av byggaren?
När jag nu kontrollmäter så inser jag att väggliven är för låga och vi kommer tappa 4,5cm i takhöjd på övre plan. Från 238 till 233.
Utsidan är i princip klar, all panel monterad, taket tätt, så det känns inte som ett alternativ att höja väggliven nu.
Byggarens hantering av en del andra fel under byggtiden har gjort att jag inte hyser särskilt stort förtroende för dem men jag vill inte färgas för mycket av det utan gärna ha era åsikter. Hur bör jag förhålla mig till detta, kan och bör jag kräva något av byggaren?
Har ni också snedtak och väldigt begränsad yta med full höjd? Antar att takhöjden på TS övervåning skulle upplevas som låg även om den var 4cm högre i mitten av ytan.K krambriw skrev:
Tänkte samma sak.Matti_75 skrev:
Kompensationen för de dryga 4cm (OM det är något som blivit fel) skulle rimligen bli liten, och knappast bidra till en luftigare upplevelse.
Enklast och bäst lämna öppet upp i nock.
Vi har beställt en specifik höjd på stommen. Jag pratade med byggaren precis innan de skulle regla upp övre plan och bekräftade höjden. Sen gör de ändå den för låg.
Vi ska ha en del installationer ovan hanbjälken så öppet upp i nock är inte ett alternativ. Vi skulle kunna sätta läkten mellan takstolarna för att vinna 28mm men det råder tyvärr inte bot på höjden i snedtaket.
Är det rimligt med någon form av kompensation från byggaren?
Vi ska ha en del installationer ovan hanbjälken så öppet upp i nock är inte ett alternativ. Vi skulle kunna sätta läkten mellan takstolarna för att vinna 28mm men det råder tyvärr inte bot på höjden i snedtaket.
Är det rimligt med någon form av kompensation från byggaren?