1 296 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Tänker jag helt fel? Kombinera platta på mark och plintgrund
Har ett fritidshus på ca. 40kvm som står på plintar på en grusbädd. Funderar på att bygga ut huset och då med platta på mark och väggar av lättklinker. Kanske kommer vi i framtiden byta ut det befintliga huset och då bygga med platta på mark. Tänker jag helt fel eller skulle det här kunna gå att lösa? Förstår att det kan bli lite fel i skarven mellan de olika delarna då de rör sig olika.
Tror också att de kommer att röra sig olika, men det tror jag att två hopfogade plattor också kommer göra.. likaså om ni ställer utbyggnaden på plintar.D divander skrev:Har ett fritidshus på ca. 40kvm som står på plintar på en grusbädd. Funderar på att bygga ut huset och då med platta på mark och väggar av lättklinker. Kanske kommer vi i framtiden byta ut det befintliga huset och då bygga med platta på mark. Tänker jag helt fel eller skulle det här kunna gå att lösa? Förstår att det kan bli lite fel i skarven mellan de olika delarna då de rör sig olika.
Ser inga som helst problem med din tanke.D divander skrev:
Platta på mark rör sig inte om den görs på ett fackmannamässigt sätt, & bygga ihop platta på mark med ett mindre hus på plint är inga "konstigheter" alls normalt.
Ett råd är att väga av fritidshuset på plintar noga innan & ev justera det i våg före höjdsättning för "nya huset".
Det kommer bli en liten årstid-rörelse mellan nya lättklinkerväggarna & träväggarna i fritidshuset, men inte mer än att en "list", mjukfog, eller plank tar upp den lilla rörelsen. (Fritidshusets väggar är dem som kommer röra sig något)
Klicka här för att svara