Denna tråd är egentligen ett resultat och fortsättning på en annan tråd "Åtgärdsförslag på uppriktning av takstolar" och
då den egentligen hamnar i ett eget kapitel av byggnation så får den bli en ny tråd som jag hoppas att ge inspiration och kunskap på vad man kan göra med en tillbyggnad som kommer främst att verka som lagerhållning, men också inledningsvis som snickeri till övriga egna projekt som förekommer här hemma.
Då kör vi....
På fastigheten som vi inskaffade så finns ett redan utfört gjutningsarbete i anslutning till det som nu är verkstadslokal för mitt eget förvärvande. Det är en sockel som är gjuten i två sektioner och med en funktion som säkerligen kommer att ändra betydelse mot vad som tidigare ägare hade tänkt sig.

Självfallet skulle linslusen vara med och syna arbetet med grunden som senare ska bli betongplattan.

IMG_2090.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här visas en del av muren som är utförd med två rektanglar och inuti vid detta tillfälle en via padda en hårdgjord fyllningsmassa.

IMG_2091.jpeg
Skapa konto

Här kan man också skåda muren som är lika rak som en dikesfull orm, Men den är tacksamt godkänd som grund för tillkommande betongplatta likväl, av de som kommer senare att gjuta plattan.

Byggnadställning är samtidigt under uppförande runt tillbyggnaden med ett avstånd som passar färdig vägg. Vi var där inne i ett ganska behagligt väderläge, men det skulle bli annat självfallet framöver.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Det kom lite snö i Januari, men ingen fara på taket för det. Lade på två lager med 100 mm cellplast som samtidigt försköts så att inga skarvar låg på samma ställe. Ovanpå det så lades 50 mm hård cellplast för att bära upp betongen. En gjutform runt om som förankrades med förstärkningar i den befintliga betongväggen, och obligatoriska armeringsjärn borrades ner också den i betongen minst 150 mm. djup. Dessa böjdes sedan ner i vinkel och ca 40-50 mm över isoleringen. Dessa sitter med avstånd av ca 150 mm. Och för underlättande av snöröjning lades en press över allt.

IMG_2293.jpeg
Skapa konto

Och med tanke på att detta utförs vintertid så kände jag det säkrast att göra ett väderskydd inför betongläggningen med lite uppstolpningar och provisoriska takstolar. Presenningen kommer senare dagen efter.
Den befintliga fasadpanelen har tagits av i underkant för att inte vara i kontakt med betongen. Planerad färdig golvhöjd är beräknad till färdig dito i befintlig byggnad.

IMG_2295.jpeg
Skapa konto

Fram till detta har det varit självarbete, men nu låter jag säkrast betonggubbarna ta över. De stod för utläggning av armering samt najning av dito. Lite för bökigt att hålla på med dessa nät själv så delvis därför lät jag dem stå för det arbetet. De satte även dit tröskeljärnet där det kommer att bli en port framöver.

IMG_2302.jpeg
Skapa konto

Dagen därpå så kom de tillbaka med betong och det var på vippen att betongbilen kom förbi det befintliga huset med tanke på att den skulle tömma tunnan och för det var takfoten vägen. Men det gick bra och med lite extra skyffling med spadar längst bort där slangen inte räckte till. Det var lite PUH! med det och jag blev tvungen att hjälpa till. Så nu är jag färdigutbildad betonganläggare också.
Där det tittar fram lite extra vindpapp på fasaden är det tänkt att en öppning ska bli framöver för att få tillgång emellan byggnaderna.

IMG_2303.jpeg
Skapa konto

Och efter en lite längre fika på ett par timmar eller tre så började de med glättig av ytan. Betongen skulle stabilisera sig och härda lite smått för att få till det bästa resultatet. Och jag får lov att säga att det är det närmaste flytspackel jag kan se. Så full kredit till dessa gubbar över lag. Bara att rekommendera dessa och företaget som var väldigt tillmötesgående över hela linjen. Nu var det bara att dra för pressarna och på med värmare fullt ut, då det var enbart ett par grader och skulle så förbli. Det var förvisso frostmedel i betongen, men för säkerhets skull så kunde jag inte chansa med att inte tillföra värme. Trots att elpriserna var som dom var.

IMG_2303.jpeg
Skapa konto

Ett par veckor senare var det aktuellt med att få lecablocken på plats, och dagen innan så ökade jag på värmen för att få det mysigt och skönt😉

IMG_2333.jpeg
Skapa konto

Tillkapning av dito för att få ett bättre flyt i arbetsgången med murningen. Och satfläskars vad skönt det är med att vara "inomhus" och hålla på. Men ändå så har jag för mig att det var inte alltför kallt ute i alla fall.

IMG_2334.jpeg
Skapa konto

Sju timmar senare var blocken på plats inklusive putsning av den stående ytan på insidan.

IMG_2336.jpeg
Skapa konto

Och efter ytterligare två dagar så kom då armeringen tillsammans med bruket där det ska vara. Det bidde visst en säck över. Får väl gå till nästa bygge😉

IMG_2344.jpeg
Skapa konto

Ytterligare ett par dagar senare så blev det sylläggning. Dessa låg på tjärpapp för att isolera mot fuktdrivning mot träet, och förankrades med rostfria expanderbultar som gick igenom Lecan ner i betongen.

IMG_2349.jpeg
Skapa konto

Men visst skulle man kunna kräva av sågverken att de tillhandahåller virke som är kapat i 90º. Måste ju vara svårare för dem att ställa in kapen i typ 92º ändå😂. Det är faktiskt skrattretande att det gått så långt med att låta oseriösa aktörer får hållas på detta vis. Och jag kunde inte låta bli att påpeka detta för den lokala bygghandlaren. Och han skakade bara på huvudet, -och det var inte riktat mot mig. Fan beklämmande att det gått så långt att man inte ens levererar virke i 90º.

IMG_2348.jpeg
Skapa konto

Mitten på februari och solsken. Och borta är pressarna och övrigt av det provisoriska väderskyddet. Nu var det bara öppet uppåt som gällde en tid framöver. Uppstolpning av reglar som hade mera att önska vad gäller rakhet och propellerform. Med stora besvär bitvis med riktning mot hammarband så kom de ändå på plats.

IMG_2356.jpeg
Skapa konto

Kom bara att tänka och jämföra med denna snickare när det gäller hantering av virke 😂.

Isoleringen till väggarna har kommit och bara att få de på plats invändigt medans tid och tillgänglighet är god.
Teglet har börjat avlägsnas kring takfot på befintliga byggnaden och det restes en liten snutt ställning för det lagringsändamålet. Det ska ju på plats igen framöver. Här syns för övrigt närheten till takfoten som det nämndes om tidigare i samband med betongblandaren.

IMG_2364.jpeg
Skapa konto

Takstolarna är på sitt rätta ställe. Och som tur var så granskade jag ritningen som jag fick innan beställning. Och det visade sig att de hade tagit fram egna idéer på lösning trots att jag visat på egen text med tillhörande skiss att det måste vara med en möjlighet att ha en transportväg under nocken och att ett fönster kommer att placeras där. Det är väl själva fan att det inte går att tillgodose sig instruktioner som ändå är glasklara i både text och ritning. Men men! Efter att ha kontaktat handlaren så gjordes ändringar i konstruktionen och med obligatorisk försening så kom de likväl.

IMG_2370.jpeg
Skapa konto

Nu var det bara en sak till.... De förbannade ärkeklåparna till tillverkare av takstolar hade frångått på ytterligare ställen vad gäller ritning. Hur i svartsvedda djävlar kan man undgå att få till rätt höjd på takstol. Ritningen var helt enligt beräkning, men i samband med en annan rättelse och vad gäller höjd på isolering så har de missat vid tillverkningen att det skulle kompenseras på höjden på överarmen!
Då var det bara att sala på i efterhand nu när takstolarna ändå var på plats och det fanns ingen tid att göra på annat vis. Och 50 mm. finns inte färdigt på bygghandeln utan det var bara att ta fram rubanken och hyvla ner. Nejdå det fixades med klyvens hjälp. Materialet för fadäsen stod självfallet handlaren för. Men som om det räckte med det! Inte för böveln hade de sågat tassarna enligt beskrivning heller! Hur djävla svårt ska det vara? Allt detta är ju också beroende av att det ska i slutändan passa med den befintliga byggnaden Och gör man inte som det är uträknat från början så blir resultatet därefter. Och jag har alltför mycket erfarenhet av detta i samband med nyproduktion. Satans fläskskallar! Inte undra på att det blir dyrare och dyrare för slutkonsument. Nog med klagande nu, men med risk för att det kommer mera😉
Jajustja! Det salades på en kil för att få ett avslut på teglet framöver så att framkanten inte skulle doppa. Väggreglarna började komma på plats de också innan taket skulle läggas, och det för att underlätta åtkomsten.

IMG_2374.jpeg
Skapa konto

Första Mars är här. Självfallet så fanns inte räckvidden på mina armar för att dra dit salningen på 50 mm hela vägen på överarmarna så det får komma samtidigt som råsponten kommer på plats. Men alltmera tegel fick bli tvunget att flyttas på då det skulle bli takstolar på den befintliga byggnaden också. Kan bara nämna att jag ser seriöst på säkerhet oavsett det gäller andra eller mig själv. Det sitter ett provisoriskt räcke för att fästa livlina, i samband med att jag inte kan bygga ställning mera åt sidan då det blockerar transportled för ankommande gods. Hmm. Kanske knappt lite säkrare än han i videon tidigare. Men bara marginellt😂

IMG_2377.jpeg
Skapa konto

Ytterligare ett resultat av den obefintliga yrkeshedern som alltfler besitter. Närmaste takstolsmötet! Varför? Bara Varför denna glipa, och det på EN takstol! Okay det påverkar inte, men VARFÖR?
Och här är då den egna salningen på plats på den yttersta takstolen.
Här ser ni resultatet av en prioritering jag själv gjort. Taklutningarna är detsamma som på befintligt tak, men takfallet på nya taket är längre än det nämnda. Därav att nockarna är i olika höjd. Jag vill inte se att tak har olika lutningar då det i mina ögon är en styggelse och ser enbart ut som ett resultat av dålig projektering. Och då grunden var redan utlagd av tidigare ägare så får väl han då ha sina funderingar när han kommer förbi, på VARFÖR? 😂😉

IMG_2378.jpeg
Skapa konto

Nä nu ger jag mig för i kväll. Vi höres och sines.
.
.
.
.
Nu har jag korrekturläst lite.

• Gilla
Tule54 och 14 till
  • Laddar…
Kväller igen och en liten uppdatering.
Råsponten åker på och valet föll på 20*120 i längder om 4,8 m. Jag tycker att det är bekvämast att hållas med löpande länder dels för att det är lättare hantering och det blir mindre spill i förhållande till råspontsluckor. Och dessa ska då också passa exakt till takstolsavstånden och i detta fall så skiljer det på de två innersta. Sedan å andra sidan på lösa spont så skiljer det tyvärr i bredder även om det är samma leverantör. Ingen större sak, men lite värre är när sponten inte passar till hundra procent utan det kan skilja någon mm. vilket ställer till det i samband med hopslagningen. Tipset för att underlätta i sådant fall är att inte spika ner helt och hållet i den tidigare lagda sponten utan det sker när ett flertal har lagts på plats.

IMG_2381.jpeg
Skapa konto

Och slå för guds skull inte på sponten utan använd en kortare offerspont att slå på.

IMG_2379.jpeg
Skapa konto

Taksidan i stort sett på plats och insektsnätet är fastklämt där det gör sin hjälp.
Och pannlöftet i takfoten passade utmärkt med 3 st. spont.
Och en liten inlagning blev det på den befintliga delen.
Blinkningen beror på batteritorsk i pannlampan, så inget fel på eran spelare😉

Ny papp i form av ränndalsremsa där den hör hemma och underlagsduk avsedd även den för tegeltak. Och självfallet ny papp även på den gamla delen. Liiite bökigt att hållas med själv med tanke på taklutning, men det är bra friktion i denna papp så det gick bra. Det är också en underlagsremsa lagd i takfoten för att fotplåten ska ligga på den framöver.

IMG_2390.jpeg
Skapa konto

Den andra taksidan är på väg att bli klädd med råspont och spillet blir minimalt då varje spont utnyttjas maximalt.

IMG_2391.jpeg
Skapa konto

Trekantslist och nockbräda på plats. En del strö ligger även dem, och fasade i nederändan för att möta den uppkilade takfoten. Fräsning för rännkroken är utförd, och undersida spont är förstärkt med till lager av 23 mm. spont för att få krokskruven att dra tillräckligt. Utan förstärkning så är tjockleken enbart 14-15 mm. och det är självfallet på tok för lite.

IMG_2417.jpeg
Skapa konto

En vecka senare och taket är tätt och Isoleringen på väggarna börjar komma på sin plats. Det är två lager 45mm på vardera sida om 145mm så totalt 235 mm. Och vindduken klär in bygget. Så det blir gött för gubben det,

IMG_2428.jpeg
Skapa konto

En vecka kvar av mars och ränndalskonstruktionen börjar ta form på baksidan. Framsidan är färdig allaredan, men då inga bilder togs då så kommer de här.
Det blir en upplyft ränndal som är det som jag tilltalas av mest i konstruktion och färdigt resultat. Jag har lagt ut kapade bitar av 25*50 läkt och dessa spikas fast med cc 600. (Här ligger de löst än så länge) de kommer att få ett mellanrum i dalen då det då finns möjlighet för eventuellt kondens att rinna obehindrat förbi.

IMG_2450.jpeg
Skapa konto

Sedan lades 23 mm. spont ovanpå läkten som underlag för rännan. Och för att få ihop ett bra möte så är man ju tvungen att även på takdelen nedanför lägga ett upplyft underlag. Självfallet kommer ett lager med Haloten att läggas på sponten. Här ser man också att det är galvade rännor som har tennlödits ihop i skarven och gaveln.

IMG_2451.jpeg
Skapa konto

Tyvärr så har jag ingen bild på nästa steg utan får förlita mig på variant av pant.
Så ser konstruktionen ut och med fördel så kan falsen slås ner för att få en än lägre anläggning mot plåt.

Vinkelränna.jpg
Skapa konto

Och här ligger vinkelrännan på plats.

IMG_2446.jpeg
Skapa konto

Det blir en dag i morgon också!

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Det befintliga taket har ju tidigare konstaterats att det finns mer att önska i frågan om seriositet och kunnande. Detta upptäckte jag inför att jag skulle förbereda för montering av hängränna som tidigare saknades. Så här ska det inte vara kan jag tycka lite milt sagt...

Och på undersidan finns inget som helst stöd för sponten. Totalt livsfarligt rent ut sagt. Vad händer när man eventuellt byter tegel och kanske läkt? Det är gungfly på gaveln!
Jag kan nämna att kommande år kommer jag förhoppningsvis se till att gavlarna får ett riktigt utförande, för så här tänker inte jag ha det åt kommande generationer.
.
IMG_2435.jpeg
Skapa konto

Men i väntan på teglet så fanns det lite annat att göra....Pilla naveln exempelvis, eller ta itu med fasadarbete. Eller rättare sagt tillverka en portkarm. Dessvärre så är bildmaterials ytterst knapphändigt. Det jag kan stå till tjänst med är detta överstycke på karmen som är tillverkad i senvuxen kärnfuru. Det finns som tur är ett sågverk/bygghandel som ett par åldersstigna bröder driver inom ca fem mil. Och där finns fortfarande möjlighet att få råsågat virke, dock inte snickeritorrt, men detta som jag har införskaffat har legat och torkat i nästan ett år. Hyvlat upp det i passande dimension kan jag göra själv som tur är. I detta läge så ligger den färdiga tjockleken på 50 mm och limknektarna fick arbeta dom också. I detta fall så sågade jag radien ur en planka och det som blev över hamnade på översidan.

IMG_2457.jpeg
Skapa konto

Urtråkigt att jag inte tagit flera bilder på denna konstruktion, men jag har ingen lust att riva något heller för att få fram bilder😉
Det finns ett par bilder på fönstren men mest på färdigt resultat.
Tur att man kan göra ett verktyg för att få fram rätt radie på överstycket.

IMG_2463.jpeg
Skapa konto

Och vidare för att kunna fräsa ur för bågen lade jag på en plyfa med x antal mm. i tillägg för att få rätt radie.

IMG_2465.jpeg
Skapa konto

I karmens nederdel så frästes det en fasning för att vattnet som hamnar på rutan inte fastnar.

IMG_2466.jpeg
Skapa konto

Här kommer panelen på plats över porten och självfallet har "plåtslagarn" varit där före.

IMG_2461.jpeg
Skapa konto

Och dessutom hade också "målaren" gjort sitt med att måla undersidan på den fasade panelen innan "snickarn" satte dit den.

IMG_2460.jpeg
Skapa konto

Färdigt med panel och inplåtning runt fönster. Blecket vilar på en profilfräst regel för säkerhets skull. Lock kommer framöver.

IMG_2468.jpeg
Skapa konto

Och självfallet ska arbetet godkännas av auktoriserad kavalitetsansvarig överhet av guds nåde.

IMG_2489.jpeg
Skapa konto

Ytterligare en karm på väg att få sin plats. Men först efter kapning i nederkant.

IMG_2491.jpeg
Skapa konto

Och på plats ser det ut så här.

IMG_2508.jpeg
Skapa konto

Takteglet! Ja det blev en historia det också. Beställde ett gammalt tegel från en i sammanhanget känd leverantör. Och det viktiga i detta fall var att jag ville ha ett tegel gjort före oljekrisen på sjuttiotalet då det blev alltför dyrt att bränna i de temperaturer som var gällande innan. (Det går att höra på klangen att d et är hårdare bränt) Och valet föll på Vittinge och de hade ett lager från -62. Så det blev en beställning av detta samt nockpannor men då av en annan årgång. Fick ett telefonsamtal från säljaren innan leveransen skulle utgå och han sade att det var en annan årgång, men i huvudsak att det var före -73 och att allt var av samma kvalité. Jag godtog det då de redan lagt det på lastbil för leverans. De var hjälpsamma och samarbetade med Närkefrakt så att jag skulle få en möjlighet till lastbil med kran för upplyft. Allt kom dagen efter och det visade sig när teglet var nästan färdigutlagt att pannorna var full med mögel. Jag kollar på undersidan och det visade sig dessutom att det inte var av den årgången som vi kom överens om. Det var som jag kunde se efter att ha tagit axplock att det var MINST sex årgångar och dessutom tegel från annat fabrikat!! Den djäveln som jag pratade med i telefon ringde jag upp och sade som det var, och han blev lite ställd över min upprördhet när det uppdagades vad som hade skett med vår överenskommelse. Det fanns som tur var mail som bekräftade mina önskemål förutom beställningsbekräftelsen. Han sade att möglet skulle försvinna när det lades på plats och solen skulle bränna bort det. -Men hanteringen av dessa pannor då?

IMG_2480.jpeg
Skapa konto

Inte tusan vill jag hålla på med mögligt tegel! Samtalet slutade med att jag ville att ägaren skulle ringa upp och det så snart som möjligt. Teglet var som sagt redan uppe till 95 % och alternativet att ta ner det igen fanns inte på kartan nu. Allt kom i pallkragar och avlastningen tog fem timmar. Ägaren ringde upp på morgonen dagen efter, och hade då även pratat med den djävla säljaren och ursäktade att det blivit fel på leveransen. Jag gjorde klart för honom att jag har betalat en obligatorisk förskottsfaktura på 15%, och kunde stå för fraktkostnaderna. Allt annat utöver ansåg jag att de skulle avskriva från beställningen alternativt att de skulle få komma och hämta upp teglet från taket med egen kraft och kostnad för mig. Annars skulle det bli rättsliga åtgärder när det faktiskt rör sig om rent bedrägeri. Jag kan bara nämna att utan vidare så godtog han det. Teglet är nu utlagt och att det kommer från olika årgångar och ursprungsställen är något som jag tycker att tillför en del positivt ändå med tanke på att dagens Vittingetegel är att betrakta knappt som fyllningsmaterial. Helt övertygad om att detta tak kommer att hålla långt utöver tak som är lagda med nytt tegel oavsett tillverkare.

IMG_2481.jpeg
Skapa konto

Här ovan ser man tydligare fördelen med upplyft vinkelränna. Teglet kommer mycket närmare plåten utan att för dens skull ligga an. Och alla skurna pannor har en läkt under högvågen som lyfter upp pannan. Inget djäfla lim här inte. Klart att det går åt mera tid med denna metod, men resultatet håller sig i minst hundra år.

Och med tanke på att nockarna befinner sig i olika höjd så blev det en liten variant av takkupa. Det kommer färg på galven framöver, men det får mogna fram lite, kanhända azurblå spegel med gyllne strålar.

IMG_2483.jpeg
Skapa konto

Hoppsan! Blev klockan så mycket igen! Bara att lägga ut och invänta nästa inlägg🤪

• Gilla
Marcus l och 9 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint blir det. Tegeltaket är pricken över i här.

Tänk om fler kunde förstå vikten av att använda material som åldras med värdighet när de bygger!

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
S sin skrev:
Fantastiskt fint blir det. Tegeltaket är pricken över i här.

Tänk om fler kunde förstå vikten av att använda material som åldras med värdighet när de bygger!
Ja det är ganska tragiskt att se hur okunskap utnyttjas av aktörer som enbart ser en förtjänst att byta tak. Gamla tegeltak har många år kvar trots eventuell påväxt. I detta fall så är teglet minst 60 år gammalt och inte det minsta förstört av den lavan som finns på. Och kostnaden kanske rent av går jämt upp med att lägga nytt. -Vid inköp och hantering dvs. Sedan är det bara plus med tiden.

Noramasen Noramasen skrev:
Ja det är ganska tragiskt att se hur okunskap utnyttjas av aktörer som enbart ser en förtjänst att byta tak. Gamla tegeltak har många år kvar trots eventuell påväxt. I detta fall så är teglet minst 60 år gammalt och inte det minsta förstört av den lavan som finns på. Och kostnaden kanske rent av går jämt upp med att lägga nytt. -Vid inköp och hantering dvs. Sedan är det bara plus med tiden.
På kontinenten så kostar begagnat tegel mycket mer än nytt.

Men det finns en generell fixering på nytt i Sverige och material som är snabba att installera och lätta att byta ut. Vi får hoppas att det ändras med tiden, jag tycker det sakta börjar växa fram ett intresse och medvetenhet.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
S sin skrev:
lätta att byta ut.
Frågan är om de verkligen är så lätta att byta ut. Ofta så tycker jag att det smått omöjligt att göra det själv åtminstone. Samt att det då hänvisas till att byta ut hela enheter då reservdelar ej finns att tillgå. Tänker exempelvis på alla fönstertillverkare. Gaaaahhh!

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Frågan är om de verkligen är så lätta att byta ut. Ofta så tycker jag att det smått omöjligt att göra det själv åtminstone. Samt att det då hänvisas till att byta ut hela enheter då reservdelar ej finns att tillgå. Tänker exempelvis på alla fönstertillverkare. Gaaaahhh!
Nä precis, det är det jag menar. Det ska inte lagas och underhållas utan rivas ut och ersättas med nytt.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Första maj helgades åt mitt eget projekt, och då med lite målningsarbete. Klart godkänt och bekvämt med förmålad panel med slamfärg. Bara att kladda vidare, och med en plåt som skydd så gick det galant.

IMG_2511.jpeg
Skapa konto

Och det positiva med plåten är att den är böjbar.

IMG_2513.jpeg
Skapa konto

Vidare så funderades det hur och om jag skulle utnyttja utrymmet ovanför porten och fönstret. en plåt kan vara till hjälp för att friställa synen med någon form av något slag.

IMG_2512.jpeg
Skapa konto

Efter ett uppehåll med andra beställningar så kom jag vidare med att fortsätta med panelarbeten och fasadmåleri. Och ställningen den åkte ner och skönt att få det mera synbart vad man gjort.
Augusti bjöd på lite montering invändigt, och då i form av montering av trp både i väggar och tak. Anledning till plåt är att det frigör möjligheter som jag ser det, då det är ett underhållsfritt material och stora möjligheter att montera diverse hyllor, eller annat oberoende av var det finns regelverk.
Väggarna består av en sockellist som är ca 200 mm hög med konstruktion enligt nedan. (Ej skalenligt)

Namnlös 3.jpg
Skapa konto

Längden på plåten i taket var väl kanske lite bökigt då det är ca 3,7 meter upp, och plåtlängden 3,5 m. Jag skött in takplåten på väggregeln för att låta vila på den samtidigt som jag skruvade fast plåten. Okay inget att rekommendera att vara själv, men snålheten är tämligen gränslös ibland, och då på bekostnad av förståndet🤬🥵

IMG_2718.jpeg
Skapa konto

Andra sidan väggen så monterade jag en vinkelprofil som också är slutlig list på färdig vägg. Plasten som är på ställningen är ett skydd mot att få färgen på plåten att fortsatt vara vit efter montaget.

IMG_2721.jpeg
Skapa konto

Nästa moment när ovanstående var färdigt var att börja med portarna. Dessa gångjärn stötte jag på lite problem med och då främst i frågan om vagnsskruven. Dimensionen på dessa är HELT ofattbart vid m10 och mindre, att gängorna är i yttermåttet större än själva godstjockleken. Detta medför att det blir ett glapp mellan det borrade hålet och dimensionen på skruven!!! Och vidare medför i detta fall en osäkerhet på precisionen vid färdigt resultat. Jag använde mig av en borrjigg mot karmen för att säkerställa den exakthet jag ville ha gentemot portbladen. Och på den vänstra porten så medförde det att när skruven skulle dras åt från insidan med beslaget på utsidan som har "hullingar", så drogs det snett med tanke på att hullingarna är lata och dras åt det lättaste hållet. Med andra ord så var årsringarna så styrande att på det mittre järnet så hamnade det naturligtvis avvikande i sidled vilket medförde att det inte kommer att stämma och linjera med portbladets motsvarande del. Enda alternativet som jag såg då var att ta av 1,5 mm. på tappen för att det skulle kunna gå att öppna porten utan att det skulle bli spänningar i bladet. Att det är lite glapp tar jag hellre än att porten ska bråka med sig själv vid öppning och stängning. Självfallet hade jag placerat att denna portsida skulle vara den som öppnades först och oftast. Men nu var det bara att byta sida med vad det förde med sig i frågan om lås och bomlås. Det tråkiga dessutom var att jag redan hade en fällbom och ville inte kosta på mig en annan hängning. Så nu får jag leva med att bommen följer med vid öppnandet.

IMG_2732.jpeg
Skapa konto

Inne i oktober nu efter andra upptåg.
Portbladens tillkommande!
För att få till vridstyvhet så är allt limmat med polyuretanlim vad gäller i regelverk och plyfaskivor. Samt rostfri skruv för säkerhets skull. Än så länge är det hanterbart vad gäller storlek och vikt. Tjockleken på regelverket är 50 mm. då jag hade tänkt att använda mig av 50 mm markskiva för att erhålla ytterligare styvhet och låg vikt. Men då markskivan som är benämnd 50 mm. egentligen är 52 mm. så har jag skitigt en lök.🤢 Vad återstod då att göra? Ja inte ställer jag mig och klyver markskiva i alla fall. Så det blev glasull på 45 mm. i stället🥲 Plyfaskivan är invändigt 12 och utsida är 6mm.

IMG_2880.jpeg
Skapa konto

Men än så länge utan fyllning så gällde det att passa in gångjärnen och för säkerhets skull så skedde detta när porten är på plats och borrningen kan ske.

IMG_2884.jpeg
Skapa konto

Hålen är tagna på utsidas plyfa och för att inte vagnskruvarna inte skulle bygga på så blev det större hål som "döljer" skallarna.

IMG_2887.jpeg
Skapa konto

Och sedan var det bara att börja med beklädnaden av portarna, provisoriskt än så länge då det är bekvämare att göra det med liggande port . Panelen är förtjärad men kommer att få sig ett ytterligare lager när tiden faller på.

IMG_2888.jpeg
Skapa konto

Skruvad, förborrad och numrerad dubbelfasspont.

IMG_2890.jpeg
Skapa konto

Och innan montering så är isoleringen skuren.

IMG_2891.jpeg
Skapa konto

Porten på plats för panelning.

IMG_2892.jpeg
Skapa konto

Och då är det bara att plocka på då!

IMG_2893.jpeg
Skapa konto

Insidan säkrad.

IMG_2900.jpeg
Skapa konto

Nu säger jag till mig själv att nu är det kväller. Och det ögonaböj!

• Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Hoppsan! En vecka har gått sedan förra inlägget. Tiden går fort när man har kul...
Ja ja. Inne i November nu med projektet och takbjälklaget har fått sin dos av isolering med 285 mm. Och även en landgång har kommit på plats med tillhörande stege.

IMG_3135.jpeg
Skapa konto

Och med tanke på att det är nivåskillnad mellan befintlig byggnad och tillbygge så blev det till att komplettera på befintliga delens kallvind med en isolerad låda. Denna har en färdig totaltjocklek på isoleringen lika med nya byggnadens väggar.

IMG_2910.jpeg
Skapa konto

Och nu en färdig låda inklädd med plyfa. Och påpassligt nog så blev det dessutom avställningshyllor för att samla allt som inte får plats någon annan stans😉

IMG_2911.jpeg
Skapa konto

Nästa del i projektet var att hitta på en form av sockel till belysningen som är ovanför fönstren på gaveln. Hade lite spillbitar av furugolvet som skulle komma till användning. Gjorde ett litet radieverktyg för kantfräsen att göra en cirkel.

IMG_2965.jpeg
Skapa konto

Gick smidigt och utifrån denna platta så fanns det möjlighet att fräsa ur lite ytterligare och då två stycken plattor.

IMG_2966.jpeg
Skapa konto

Och med lite kladd med färg (Gysinges engelsröda) samt håltagningar för fästpunkter samt el så var det bara att invänta elektrikerns montering av belysning.

IMG_2976.jpeg
Skapa konto

Och när han var på intågande så var det väl bäst att åstadkomma ytterligare en lampsockel att ha ovanför porten. Denna är utförd i samma kladdfärg som tidigare socklar.

IMG_2977.jpeg
Skapa konto

Och resultatet av elektrikerns arbete är att beskåda. Tänkte ett tag på att ha plejd som ett hjälpmedel att få olika funktioner på belysningen , men det slutade med att enbart ha ett skymningsrelä då det är enkelt att antingen skita i det när det havererar eller sätta dit ett nytt. Är skeptisk till alla dessa moderna finesser som har en fundamental förmåga att snabbt bli utdaterad och inte längre har en uppbackning mot det som var aktuellt tidigare. Utveckling! Nä inveckling skulle jag vilja säga.

IMG_3006.jpeg
Skapa konto

Enkelt ska det vara och av materiel som håller med tid. Därav uttag och strömbrytare som är i hållbar bakelit. (Ska bara måla in kablarna i lämplig färg. Men det blir projekt längre fram i tiden... ) Sitter flera sådana på fastigheten och inga problem med dessa, men de som sattes vid den befintliga delen är så spröda nu att det är bara att byta ut snarast.

IMG_3009.jpeg
Skapa konto

Vi är inne i Januari nu och då är det bara att krypa in i verkstan för lite tillverkning av stuprörsdetaljer som inte finns att köpa. I detta fall svep med konor. Och för en gångs skull så är det köpedetaljer för övrigt jag slagit till med gällande vattenavrinning, då jag fick reda på att det finns att köpa. Och dessa är av såååå mycket bättre kvalité än av motsvarande lackerade dito. Och att tillverka själv kändes inte därför aktuellt och ekonomiskt försvarbart.

IMG_3025.jpeg
Skapa konto

Nästa steg med projektet var att få in lite belysning och här gör sig ledramperna sig riktigt bra. Fyra st ger ett riktigt bra resultat med knappt någon skugga . Ja justja! Det kom in lite värme också.

IMG_3131.jpeg
Skapa konto

IMG_3132.jpeg
Skapa konto

Början på mars månad och lämpligt att starta upp lite fönstertillverkning. Och för det så krävs ju virke i olika dimensioner och egenskaper. Här ett litet axplock av högen. Och att göra fönster själv har tagit mycket mera tid än jag faktiskt räknat med. Och det rejält! Men tid är ju enbart något som det är onätt av....

IMG_3167.jpeg
Skapa konto

Och egentligen väldigt dåligt med förklarande bilder, men här är en provsättning på gång innan limning för att se hur jag kommer att gå vidare.

IMG_3255.jpeg
Skapa konto

Och en liten detaljbild på putsning av spröjs med en kontraprofil med slippapper.

IMG_3267.jpeg
Skapa konto

Och då jag dessvärre saknar tid och verktyg för att utföra tappningar av ramen så blev det pluggning, och för det behövdes en jigg för att säkerställa ett bra slutresultat.

IMG_3271.jpeg
Skapa konto

Lika så för spröjsen.

IMG_3272.jpeg
Skapa konto

Vi hade sedan tidigare införskaffat gamla fönsterbågar för att komma åt handblåst glas. Och det blev lite urplockade ur de ruttna bågarna, och tur att det gick smidigt med att få ur dessa. Det var kitt som totalt torkat ur och enda besväret var att få ur stiften utan att skada glaset.

IMG_3283.jpeg
Skapa konto

Och bara så underbart att få skära i detta tunna glas. En enda ruta av 62 fick gå ner i glashinken på grund av att jag ett ögonblick slarvade med skärningen. Och lite stödlinjer kan vara bra att ha för att få rätt mått på glasen.

IMG_3286.jpeg
Skapa konto

Och en liten samling med rutor blir det.

IMG_3287.jpeg
Skapa konto

Själva monteringen av ytterbågarna gick till så att jag med rampamuffar i bågarna kunde i karmen göra hål för att sätta skruv. Och därmed så sitter de på plats. Jag kan tillägga att hålen i karmen är större än skruven, då jag inte vill att eventuella rörelser i väggen ska spräcka bågarna, utan dessa "flyter" i karmen. All skruv är självfallet i rostfritt utförande för att inte rostning ska kunna påverka framtida demontering.
Hoppsan! Jag har visst kommit till en gräns av infogade filer denna omgång så då får jag väl göra kväller igen. Men jag återkommer vilken månad som helst😉.

• Gilla
  • Älska
tjockelamock och 4 till
  • Laddar…
Jamen dåså! Bara att fortsätta där det slutade igår.
Och för att få till ett bra resultat, så med hjälp av tejp och lite distanser så underlättade arbetet med att få exakt position. Tyvärr så var jag tvungen att demontera sidobeslagen för att komma åt att borra. Trodde jag ja, tills det inte alls var tvunget. Och det med ett par mm. tillgodo. Men men gjort är oåterkalleligt ogjort. Bara att ta lärdom till nästa tillbyggnad...

IMG_3298.jpeg
Skapa konto

När det bekräftats att bågarna är passande så är det bara att montera glasen. Och har man bra verktyg så går det enkelt att skara dessa. Till och med att ta bort fläskiga tre mm..

IMG_3300.jpeg
Skapa konto

Och fastsättningen utförs med stift och hammare. efter att ha grundat bågen, samt ett tunt lager med linoljekitt i falsen innan monteringen. Jag har ingen specifik hammare för ändamålet, men en liten variant som dessvärre var lite för hård så jag lyckades att repa första glaset, men då denna båge skulle komma högst upp på gavelns vind så lät jag det få bero. Och för att undvika fortsatt fadäser så tog jag och kontaktade plåtslagaren ifall han inte kunde avvara en liten bit. Och då han inte hade något att sätta emot med tanke på ändamålet så gick det alldeles utmärkt. Ett litet släpskydd helt enkelt.

IMG_3301.jpeg
Skapa konto

Och från insidan så känns det lite överdöd med spröjsade fönster och munblåst glas kan man tycka och anse. Men det är förbannat härligt att titta ut genom dessa glas och se hur det lever allteftersom man rör på sig. Och det på grund av att ytorna har en vågighet som får allt att se levande ut.

IMG_3332.jpeg
Skapa konto

Och då fönstret över porten har en liten annan måttsättning som dessvärre blev lite fel så blev det till att hitta en annan lösning än inskruvningsmuttern (rampamuff) så gjorde jag tre st spännarmar som ser till att bågen trycks mot karmen. En upptill och två nertill.

IMG_3333.jpeg
Skapa konto

Kan ju nämna att den gula färgen är järnoxidgul. Egentligen så hade vi tänkt guldockra, men tyckte att den var alltför dyster och mörk så det fick bli denna som lyser upp lite mera. Märkligt egentligen hur olika färgnamn kan skifta så emellan olika tillverkare. Men tur att man inte är bunden utan man kan prova sig fram för att se verkliga resultatet.
Och här är det!

IMG_3328.jpeg
Skapa konto

Och med lite porrig skymningsbelysning så får det ändå anses ganska lyckat.

IMG_3335.jpeg
Skapa konto

Och med lite 16%ig grön umbra på karmarna så blir bågarna och slutligen porten att ramas in på ett förtjänstfullt sätt. Saknas gör ett lock som ska täcka glipan mellan portarna.

IMG_3344.jpeg
Skapa konto

Men självfallet så är det inte slut med detta projekt, även om det till det yttre är klart byggnadsmässigt förutom lite putsad sockel. Det återstår bara markarbete samt en lösning med fasaden kring utrymmet nedanför belysningen på gaveln. Invändigt har det påbörjats med en öppning mot befintliga delen.
Och här är vi nu i nutid. Eller åtminstone för någon vecka sedan. Uppföljning kommer löpande när det finns något att berätta.

IMG_3343.jpeg
Skapa konto

Med vänlig hälsning, Noramasen

• Gilla
  • Älska
JDY och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.