Sitter tankarna på ett uterum, storlek ca 6x4 meter. Jag tycker dock priserna drar iväg när man väljer vår-höst paket. Jag bygger det mesta själv, så hur svårt kan det vara? Tänker jag.

Några skjutdörrspartier och kanalplast. Sen är det väl lite limteäbalkar och fasadbrädor?

Hur har ni tänkt/gjort?

T
Jag skulle räkna på materialet för lösvirke, matchande det som ingår i paketen, för att se vad det skulle bli.

Det är lätt att tänka att det inte blir så dyrt, men de som säljer paket har ju ofta bra inköpspris jämfört med den som sällanköper.

Annars har du rätt i att det inte är raketkirurgi att bygga.

T Testarn skrev:
Jag skulle räkna på materialet för lösvirke, matchande det som ingår i paketen, för att se vad det skulle bli.

Det är lätt att tänka att det inte blir så dyrt, men de som säljer paket har ju ofta bra inköpspris jämfört med den som sällanköper.

Annars har du rätt i att det inte är raketkirurgi att bygga.
Det är ju det då. Jag får ju ingen volymrabatt direkt. Jag ska sätta ihop en snabb kalkyl så får jag se om det är värt att gå vidare.

När jag byggde, så kom kag fram till att stommen var mer prisvärd än dörrar och fönster, så jag köpte dem från olika leverantörer.

Du köpte en färdigkapad stomme från leverantör, typ Willab? Gick det att hitta skjutdörrspartier som passade direkt i den stommen sen? Eller fick du specialbeställa dem? Det kanske är standardmått på stommarna så de ska passa standardmått på dörrar?

Bart Bart skrev:
Du köpte en färdigkapad stomme från leverantör, typ Willab? Gick det att hitta skjutdörrspartier som passade direkt i den stommen sen? Eller fick du specialbeställa dem? Det kanske är standardmått på stommarna så de ska passa standardmått på dörrar?
Det är standardmått på höjden. Breddmåtten är i regel beställningsmått för skjut och vikdörrar.

Och ja, jag köpte stommen (och plåttaket) av Willab. Måste prata med en säljare för att få till det dock.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Jag köpte limträ balk och stolp samtidigt jag beställde fönster partier. Här är allt virke till det uterum jag byggde ifrån Willab, 4.5*4m
Screenshot_2026-05-20-16-09-50-69_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man bara ha skjutdörrar så är det inte mycket mer virke, med fönster som jag valde så blev det ca 70m panel som jag köpte på lokala xl bygg.
Köpte inte färdig kapat utan fullängd på limträbalkar och 2m stolp på framsidan och 2.6m bak.
I och med att det inte är så mycket virke så tror jag inte att jag hade kommit ner så mycket i pris ändå?
Tänk på frakten också, du betalar för fönster då kan du lika gärna ta med limträbalkar för samma kostnad, annars blir det mer frakt ifrån bygghandeln också.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Sitter tankarna på ett uterum, storlek ca 6x4 meter. Jag tycker dock priserna drar iväg när man väljer vår-höst paket. Jag bygger det mesta själv, så hur svårt kan det vara? Tänker jag.

Några skjutdörrspartier och kanalplast. Sen är det väl lite limteäbalkar och fasadbrädor?

Hur har ni tänkt/gjort?
Hej, jag har byggt 3 st inglasade uterum, vår/höst med kanalplast tak, jag har byggt av lösvirke (limträbalk). Glaspartier och kanalplast av Willab Garden och limträ av olika leverantörer. Jag har gjort en huvud ritning samt detalj ritning på samtliga trädetaljer, många timmars förarbete på vintern innan bygget, även om det inte är raketforskning så blir det lätt ändringar/fel kap om man ej har ritningar vilket kan medföra att nya limträbalk måste beställas, med risk för stopptid och ökad kostnad.
Billigare blir det om man inte räknar sin arbetstid (konstruktions tid) som kostnad men man kan bygga in lite egna finesser med belysning, infravärme mm.
Lycka till med nya uterummet, men jag avråder från lösvirkes byggande utan ritningar, jag har sett flera exempel på att det tar längre tid och kostar mer än man tänkt.

Bart Bart skrev:
Hej, billigast blir det om ni anpassar bygget av uterummet till standard glaspartier som finns hos t.e.x Willab Garden m.fl. det går att få till de mesta i mått väg om man har fantasi, mixa fasta partier med skjutdörrar, måttbeställa glas är relativt dyrt vilket bör undvikas om det är ekonomin som styr bygget.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.