Hej,

Vi har funderingar på att göra ett taklyft på ett Älvsbyhus från 1985. Tror att modellen heter Tyr.
Är det någon som har erfarenhet av att bygga på en våning på ett enplans Älvsbyhus? Vårt hus har ju inga bärande innerväggar, så fasar lite för att det kommer att bli dyrt och omfattande att få huset att bära lasten av nya övervåningen.

Vi har tagit lite offerter och lutar nu åt Åtvidabergs takvåningar, så erfarenheter av dem tas också gärna emot.
Deras 'göra-själv-lista' ser ju tyvärr rätt så diger ut.

Hälsningar
N

Vi kikade på det där för ett gäng år sedan och hade samma funderingar om bärigheten eftersom vi endast har en 56mm stomme i hela huset. Nu minns jag inte om det var Åtvidaberg eller Borka som sa att det inte var några bekymmer för de skulle gjuta nya bärande pelare på utsidan av huset/halvt infällt i huset och lägga metallbalkar på dem som då skulle bära hela övervåningen. Eftersom vi ändå funderade på att tilläggsisolera så hade vi kunnat gömma pelarna i den nya delen av väggen men det går även att lösa det på andra sätt. Även en snickare vi pratade med för att ev bygga i lösvirke föreslog samma lösning för vår del och den lösningen var i sammanhanget inte särskilt dyr. Om det är den bästa lösningen för er vet jag så klart inte men det finns i alla fall alternativ till att behöva förstärka hela det befintliga huset. Men prata med ett gäng olika vad de rekommenderar för lösning för er och varför samt pris så får ni lite mer kött på benen till vad ni ska välja.
Tyvärr kan jag inte säga något om kvalitet/hur bra lösningen blev då vi aldrig gick vidare med det pga bygglovsregler.

Vad jag förstod på både Borka och Åtvidaberg så vill de endast göra det de måste för att få dit övervåningen och inte ta ett helhetsansvar för allt utan då får man vända sig till en annan firma om man vill ha en totalentreprenad och inte göra/samordna saker själv. Fördelen med det är att du kan anlita en byggare som du har förtroende för och inte bli påtvingad någon av Åtvidabergs/Borkas samarbetsparter.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Lösningen som diskuterats med Åtvidaberg har varit två invändiga pelare. Borde vara hyfsat lätt att få dit i och med torpargrund kan jag tänka. Är så rackarns svårt att räkna på vad saker och ting kommer att kosta bara. Får nog gör som du säger och ta kontakt med några andra byggare så kanske vi får en bättre prisuppfattning.

Är det möjligt att det är nästan samma kostnad att riva älvsbyhuset från -85 och sätta dit ett nytt kataloghus istället?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Tja, det har jag faktiskt inte ens övervägt, men troligtvis inte. Ett nytt älvsbyhus i den storlek jag vill ha kostar minst 2.4 miljoner. Jag räknar på att mitt bygge hamnar straxt norr om 3 miljoner. Fast om vi river och bygger nytt så vill vi gärna ha någonstans att bo under tiden, och dessutom kostar det att riva huset också + markarbeten.

N NoClues skrev:
Tja, det har jag faktiskt inte ens övervägt, men troligtvis inte. Ett nytt älvsbyhus i den storlek jag vill ha kostar minst 2.4 miljoner. Jag räknar på att mitt bygge hamnar straxt norr om 3 miljoner. Fast om vi river och bygger nytt så vill vi gärna ha någonstans att bo under tiden, och dessutom kostar det att riva huset också + markarbeten.
Låter alltså som en oändligt mycket bättre deal att bygga ett nytt hus, i mina öron. Ungefär samma kostnad som att lägga en övervåning på ett 40 år gammalt hus från den värsta papier machehustillverkaren i sverige. Ditt gamla älvsbyhus är ju fortfarande 40 år gammalt och kommer antagligen behöva renoveringar inom överskådlig framtid.

Jag vet inte hur din tomt ser ut, men skulle det vara möjligt att bygga ett nytt hus bredvid det gamla? I så fall kan du hyra ut det gamla när det nya är klart, eller ha det som gästboende, eller vad du nu vill. Och bo i det gamla själv under byggtiden av det nya.

Finns många olika sätt att göra med 3 miljoner i ditt läge, där att utöka ett gammalt älvsbyhus med 1 våning antagligen är ett sv de sämre alternativen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Eller sälja det gamla huset och kunna lägga den summan plus 3 miljoner på ett nytt hus.
Börjar man dra i gammalt så har det en tendens att alltid bli dyrare än förväntat.
Sen driftskostnader, försäkringar är betydligt billigare samt ingen fastighets skatt i 15 år gör ju att årskostnaden på ett nytt hus kontra ett gammalt Älvsby hus som är tillbyggt nog kommer att tippa över till ett nytt hus fördel.

• Gilla
swagmeikster21 och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
N NoClues skrev:
Ja att ha någonstans att bo under tiden måste du ordna oavsett... Det är ingen renovering i stil med att måla om ett rum och nya gardiner du talar om. Räkna med att alla möbler måste ut om du tänkt använda dom efter bygget.
Angående pris så har jag bara hört att man bör räkna med 35000/kvm. Man får mycket kataloghus för samma peng.

Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Ja att ha någonstans att bo under tiden måste du ordna oavsett... Det är ingen renovering i stil med att måla om ett rum och nya gardiner du talar om. Räkna med att alla möbler måste ut om du tänkt använda dom efter bygget.
Angående pris så har jag bara hört att man bör räkna med 35000/kvm. Man får mycket kataloghus för samma peng.
Vi lyfte 2022 på en våning samt förstärkningar (två i mitten och ett gäng på ytterväggarna på sketet Älvsbyhus från 74. Gick bra att bo på nedervåningen med två småbarn. Öppnade upp mellan våningarna först när det var dax att ta den i bruk.

Åtvidaberg var ruskigt dyra och ville att vi skulle ordna förstärkningar själva, vill jag minnas. Borka hade en sådan lösning och ett betydligt bättre pris.

• Gilla
NoClues
  • Laddar…
Lägg gärna upp en bild på hur det kan se ut. Jag har ännu inte sett ett taklyft som ser ok ut med resten av huset. Alltid konstiga proportioner.

V varpan1 skrev:
Låter alltså som en oändligt mycket bättre deal att bygga ett nytt hus, i mina öron. Ungefär samma kostnad som att lägga en övervåning på ett 40 år gammalt hus från den värsta papier machehustillverkaren i sverige. Ditt gamla älvsbyhus är ju fortfarande 40 år gammalt och kommer antagligen behöva renoveringar inom överskådlig framtid.

Jag vet inte hur din tomt ser ut, men skulle det vara möjligt att bygga ett nytt hus bredvid det gamla? I så fall kan du hyra ut det gamla när det nya är klart, eller ha det som gästboende, eller vad du nu vill. Och bo i det gamla själv under byggtiden av det nya.

Finns många olika sätt att göra med 3 miljoner i ditt läge, där att utöka ett gammalt älvsbyhus med 1 våning antagligen är ett sv de sämre alternativen.
Tack för input!

Nja, anledningen till att vi funderar på att bygga uppåt är för att tomten är för liten för att få en vettig planlösning genom att bygga ut i ett plan. Så två hus på tomten funkar tyvärr inte alls.

Alla hus behöver förstås lite omsorg, men vårt är hyfsat nyrenoverat så ser inga stora kostnadsposter för den saken skull. Marknadsmässigt tror jag dessutom är jag inte så säker på att ett nytt älvsbyhus skulle trumfa ett hus som inte ser ut som ett kataloghus i området där vi bor. Snarare tvärt om gissar jag. Fast nu ska vi inte bygga för att sälja, utan bygga för att bo.

Redigerat:
A Arp32 skrev:
Vi lyfte 2022 på en våning samt förstärkningar (två i mitten och ett gäng på ytterväggarna på sketet Älvsbyhus från 74. Gick bra att bo på nedervåningen med två småbarn. Öppnade upp mellan våningarna först när det var dax att ta den i bruk.

Åtvidaberg var ruskigt dyra och ville att vi skulle ordna förstärkningar själva, vill jag minnas. Borka hade en sådan lösning och ett betydligt bättre pris.
Toppen, bra info!
Ja, har haft ytlig kontakt med Borka, men fick kalla fötter av olika anledningar. Får ta upp den tråden igen om vi faktiskt bestämmer oss för att göra ett taklyft.

john68 john68 skrev:
Lägg gärna upp en bild på hur det kan se ut. Jag har ännu inte sett ett taklyft som ser ok ut med resten av huset. Alltid konstiga proportioner.
Finns ett gäng före-och-efter bilder här:
https://takvaningar.se/taklyft/

Det byggde lite extra då nya våningen hamnade en bit ovan undervåningens tak, fast tycker det var till fördel. Ordnade luckor så att man kan krypa och på så sätt kunde sätta in vattenburet i efterhand, skarva vidare ventilationen och dra el och nätverk.

A Arp32 skrev:
Finns ett gäng före-och-efter bilder här:
[länk]

Det byggde lite extra då nya våningen hamnade en bit ovan undervåningens tak, fast tycker det var till fördel. Ordnade luckor så att man kan krypa och på så sätt kunde sätta in vattenburet i efterhand, skarva vidare ventilationen och dra el och nätverk.
Fanns ju flera bra! De jag sett är mer som det första samt det svarta och de känns helt fel.

Jag hade denna diskussion med älsbyhus för några år sedan och dom rekommenderade inte denna lösning av flera andledningar men helt klart är att huset inte klara hålla en våning till sedan minns jag inte om det var något med grunden också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.