Hur skulle ni designa ett farstutake? Vill helst inte förlänga den befintliga "kupan"
Jag kan tänka mig att ta bort det halvmåne formade fönstret, det är bara ett fönster på vinden.
Det som oroar mig mest är om det blir lite mycket "kaka på kaka"...

Skulle det se helt galet ut med ett valmat tak ovanför dörren?
Blir det snyggare att bygga ett sadeltak under "kupan?
Taket skall täcka en yta som motsvarar den lilla "trappen/altanen"

Röd trävilla med vit dekor, kupolformigt tigerfönster ovanför entrédörr, tegeltak och träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett valmat tak:

Valmat farstutak över en trädörr med svensk flagga, omgivet av pelare och räcken, mot en beige husfasad.
Skapa konto

Ett sadeltak:

Röd stuga med vit farstubro och dörr i blått och rött, sadeltak, dekorerad frontespis och svensk flagga.
Skapa konto

Personligen tror jag att det enkla sadeltaket är det som skulle smälta in bäst och se mest enhetligt ut.

Båda dessa taklösningar kommer ju att gå upp i halvmånefönstret.

Varför vill du inte förlänga sadeltaksdelen (frontespisen) du redan har?

Om det inte är en möjlighet, är kanske ett enkelt tak endast över ytterdörren ett alternativ?

Jag håller på och bygger ett tak över min nya entré med takpanneplåt. Jag har inga ritningar, utan går på ”känn”. :D

• Hus under konstruktion med omonterad takpanneplåt och byggnadsställning runt ny entré.
    Skapa konto
  • Pågående byggnation av ett träkonstruktionstak över en entré vid ett hus med synlig isolering och trappa.
    Skapa konto
Om du vill göra det enkelt och billigt så:
Vitmålat hus med trapetsplåt på farstukvistens tak i samma färg som husets takpannor.
Skapa konto

Trapetsplåt i samma färg som husets takpannor.
Byggt med liten lutning, så farstukvistens tak syns knappt.

• Gilla
Macjson
  • Laddar…
Hur valde du att bygga? Vi har Hjältevadshus och ska också bygga något slags tak.

Vit skåpbil framför rödvit villa, julgranfot i förgrunden, grusgång, klart väder.
Skapa konto

Bästa bilden jag hittade just nu . Ska försöka ta em bättre när det slutat snöa

Har exakt samma frågeställning idag, men min frotnespis upplever jag mer oproportionerlig. Överväger i dagsläget valmat tak. Har du fler bilder på din lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.