30 853 läst ·
71 svar
31k läst
71 svar
Byggaren har byggt för låg takhöjd
Där får man också minnas att tolerans ofta kan accepteras på ett håll men inte ett annat. Det funkar inte med en öppning för dörrhål som är mindre än karmen. Likaså om man ritar in 8 meter köksinredning funkar det inte om det saknas 1mm till sista skåpet.Cheesen skrev:
En byggsnickare har oftast tolerans på 0,5-1%... 5cm på fem meter är inom tolerans i branchen.... Har slitit mitt gråa hår så till den grad att jag slutade som inredningssnickare då måtten aldrig stämde med ritningen... Det har hänt mer än en gång att min trappa som är inom tiondels mm är två cm för kort eller lång, då byggsnickaren har en helt annan tolerans.
När det gäller höjden på en våning så bör man väl tänka sig att OM man inte klarar av att bygga mer exakt än 5cm så får man se till att hamna på 242,5 +/- 2,5 cm i så fall.
Det är säkert helt logiskt i vissa resonansbubblor att skriva ca 4934,5 och tänka +/-49.
Men de flesta tolkar överdrivet specifika siffror som att man har för avsikt att hålla den precisionen.
Annars kanske en vanlig person kanske skrivit ca 49dm om "de inte va så noga".
Men de flesta tolkar överdrivet specifika siffror som att man har för avsikt att hålla den precisionen.
Annars kanske en vanlig person kanske skrivit ca 49dm om "de inte va så noga".
Jag tycker att det är ett ”konstigt” sätt att ange en totalhöjd där man sedan skall ”ha in” två våningshöjder. I min värld borde man angivit sitt ”krav” på bottenvåningenshöjd samt övervåningenshöjd. Som det är nu kan snickarna klara totalhöjden men ändå missa att få till våningshöjdsmåtten eftersom de måtten inte ser ut att vara redovisade på ritningen.
Blundade du för bilden?Tomtom79 skrev:
Möbler som har fullhöjd, såsom garderober, köksinredning mm är i regel gjorda med 240cm som tillgänglig höjd. Ligger man under det går det inte att köpa exempelvis en PAX garderob på 236cm utan får köpa storleken som är 200cm och ha 36cm dammsamlare ovanpå. Eller som köket där det då finns 200, 220 eller 240cm högskåp att välja mellan. Har man då siktat på det vettiga 250cm så får man in ett 240 högskåp med sockel, annars får man köra 220 skåp och ha 1-2 dm dammsamlare ovanpå (eller en rejäl täckskiva).
Det finns ju en anledning till varför man siktar på att hålla en viss standard-höjd.
I detta fallet, 233 istället för 238cm gör att ex PAX-garderober inte går in, vilket väl förekommer i säkerligen 50% av svenska hem![]()
Har du läst trådstarten?
Det är snedtak på övervåningen.
Där det är full takhöjd sitter det gavelfönster.
Det är övervåningen som är påverkad.
Jag betvivlar att ts kommer ställa garderober eller hänga väggskåp framför fönstren.
Den negativa effekten lär därför inte bli överdrivet stor.
Det är nog inte helt ovanligt att man inreder en ovanvåning med mer än ett rum. Vi har tre där uppe med garderober längs innerväggarna. Och vi har inte samma fönster på både norr och söder gavel. Vi har snedtak också vilket begränsar ännu mer. Därför blir ju de möjliga väggarna med full höjd ännu värdefullare.K Kardan79 skrev:Blundade du för bilden?
Har du läst trådstarten?
Det är snedtak på övervåningen.
Där det är full takhöjd sitter det gavelfönster.
Det är övervåningen som är påverkad.
Jag betvivlar att ts kommer ställa garderober eller hänga väggskåp framför fönstren.
Den negativa effekten lär därför inte bli överdrivet stor.
Du kanske har andra erfarenheter som får dig att tro att enbart ytterväggar med fönster kan ha möbler mot sig. Eller fö4 den delen tro att man inte kan ha innerväggar även på en ovanvåning...
Om garderob inte går in pga snedtak så kan man faktiskt ta av den i bakkant så den går dit..
sätta i en bit där man sågade bort och lista runt på utsidan beroende på hur övriga lister ser ut i huset
Det är inte raketforskning
Bara för att inte standardgarderob går in utan modifiering betyder ju faktiskt inte att det är omöjligt...
Så att 4.5 cm takhöjd skulle göra nån astronomiskt skillnad , nej inte i verkligheten
Och eftersom ritningen säger ungefär och 4.5 cm är mindre än 1 % så är det inte mycket att orda om nu.. ritningen säger att det är ett ca mått och jag tror knappast man kommer ha nån framgång om att ungefär eller ca skulle vara mindre än 1% avikelse.. och argumenet om möbler och garderober är inte så stort som några vill få det till... välj en som passar eller anpassa den .. ingen kommer knappt märka om det sågas av en kil från 4.5 till 0 i bakre övre hörnen, det syns knappt om man gör det med lite snyggt och inte med yxa och slägga
sätta i en bit där man sågade bort och lista runt på utsidan beroende på hur övriga lister ser ut i huset
Det är inte raketforskning
Bara för att inte standardgarderob går in utan modifiering betyder ju faktiskt inte att det är omöjligt...
Så att 4.5 cm takhöjd skulle göra nån astronomiskt skillnad , nej inte i verkligheten
Och eftersom ritningen säger ungefär och 4.5 cm är mindre än 1 % så är det inte mycket att orda om nu.. ritningen säger att det är ett ca mått och jag tror knappast man kommer ha nån framgång om att ungefär eller ca skulle vara mindre än 1% avikelse.. och argumenet om möbler och garderober är inte så stort som några vill få det till... välj en som passar eller anpassa den .. ingen kommer knappt märka om det sågas av en kil från 4.5 till 0 i bakre övre hörnen, det syns knappt om man gör det med lite snyggt och inte med yxa och slägga
Enligt TS inlägg ska det bli fler rum.Tomtom79 skrev:
Det är nog inte helt ovanligt att man inreder en ovanvåning med mer än ett rum. Vi har tre där uppe med garderober längs innerväggarna. Och vi har inte samma fönster på både norr och söder gavel. Vi har snedtak också vilket begränsar ännu mer. Därför blir ju de möjliga väggarna med full höjd ännu värdefullare.
Du kanske har andra erfarenheter som får dig att tro att enbart ytterväggar med fönster kan ha möbler mot sig. Eller fö4 den delen tro att man inte kan ha innerväggar även på en ovanvåning...
Dock inget kök.
Det blir några få meter vägg där det det finns utrymme för garderober eller andra högskåp.
På den ytan går det alldeles utmärkt att ställa höga PAX-garderober. Vi har samma takhöjd i vår "lillstuga", och där står det sådana garderober.
Jag har svårt att se det stora problemet.
Om det nu blir 233cm högt och höga PAX garderober är 236cm höga och du både tror att de får plats och har svårt att se problemet så är det tyvärr inget jag kan göra åt det. Du får försöka med papper, penna och kanske ett måttband om du vill förstå problemet. Kanske kan fråga en vän eller en andreklassare i din närhet om hjälp?K Kardan79 skrev:
Att ett ungefärligt mått angivet med fyra signifikanta siffror skulle få lov att skilja med flera steg i tredje siffran är befängtP polaris78 skrev:
Få grejer när man bygger hus har precisionkrav har krav som är under 1% av måttet särskillt saker som är i trä , eftersom trä är ett mjukt levande material som både sviktar och börjar sig med tyngd och ännu mer om fukthalten skulle förändras...A ajn82 skrev:
och när måttet är angivet med en symbol före som betyder ungefär / ca så är det garanterat mer än 1 % av måttet i spelrum
Av nån anledning så har den som gjort ritningarna lagt det så och troligen har ts fått godkänna ritningen redan innan bygget påbörjats så oavsett vad ts förstått vad tecknet betyder och innebär kvittar . ritningen gäller och där är det ett ungefär mått
Att måttet troligen är beräknat till ett värde i ett ritningsprogram så kan det till och med innehålla deicmaler men ändå vara ett ungefär mått för att nåt annat mått är viktigare vet såklart inte helheten i det här fallet men skulle kunna vara en max nockhöjd utvändigt som är det viktiga måttet eller nåt annat som styr och är överordnat det här måttet.. eller så enkelt att gamla huset under är snett och lutar och det kan ju även tänkas ligga olika golv i olika rum som ger olika mått kanske plattan under är sned. finns många tänkbara faktorer..
Men den som har ritat har garanterat av en eller annan orsak valt att det måttet är ett ungefär mått
Som du säger, dessa mått är rimligtvis exempel på dubbelmåttsättning och anges bara upplysningsvis därför att de är relevanta i vissa sammanhang, men är inte de mått man bygger efter utan är summan/totalen/resultatet av andra primära mått och dimensioner i ritningsunderlaget.P polaris78 skrev:
Även om det kanske är inom toleranserna är det samtidigt lite intressant varför det ändå diffar så pass mycket.
Klicka här för att svara