Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var huset putsat från början? Känns som att det ska vara det med tanke på utformningen men att man senare har spikat på en träfasad av enklare stående typ.
Rätt säker på att det är träfasad som orginal, men håller med om att det hade passat bättre i puts.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Hani67 skrev:
Kan bli riktgt snyggt hade dragit fram taket över hela entren. Sök vanligt bygglov och hoppa tanken med komplement byggnad. Processen kan ta lite längre tid men det är de värt. Lycka till.
Ja bygglov tänkte vi nu oavsett, det var mer att vi i den processen blev varse att vi inte kan göra en bygglovsfri komplementbyggnad om vi vill i framtiden eftersom man bedömer att det finns något att bevara.
Violina Violina skrev:
Hur tänker ni göra med fönstrena som är där på hörnan? Känna som att dessa hamnar "i taket"?
Initiala tanken var att balkonggolvet skulle vara under fönstrets underkant, knepig höjd på fönstrena då trapphuset går där med en platå i hörnet.

Jag är arkitekt på bevarandesidan och tycker att huset är i allra högsta grad värt att värna, vårda och möjligen i nån detalj utveckla. Att ha bilen under tak precis vid huset är ju praktiskt och ni har valt material och utförande med omsorg. Men omdaningen blir ändå väldigt påträngande. Och behöver ni verkligen större balkong? Ni har ju balkong och en stor tomt. Fundera på att göra som grannen, ha bilförvaringen separat längre in på tomten. Några meter frisk luft en fördel, några meter i regn en nackdel.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M måns hagberg skrev:
Jag är arkitekt på bevarandesidan och tycker att huset är i allra högsta grad värt att värna, vårda och möjligen i nån detalj utveckla. Att ha bilen under tak precis vid huset är ju praktiskt och ni har valt material och utförande med omsorg. Men omdaningen blir ändå väldigt påträngande. Och behöver ni verkligen större balkong? Ni har ju balkong och en stor tomt. Fundera på att göra som grannen, ha bilförvaringen separat längre in på tomten. Några meter frisk luft en fördel, några meter i regn en nackdel.
Det är egentligen inte balkongens vara eller icke-vara, eller att få den carportlösning jag visade här godkänd som är huvudsyfte med min trådstart. Så att skrota balkongen är egentligen inte problemet, eller att hitta helt annan lösning på carport om det behövs.

Mitt syfte med tråden är mer om möjlighet att påverka bedömningen av att det är värt att bevara husets nuvarande utseende eftersom det begränsar våra möjligheter till att göra eventuella andra ändringar på huset i framtiden, eller åtminstone försvårar processen att göra andra förändringar.

För en person som mig som helt saknar kunskap inom bevarandevärden så tycker jag huset saknar den typ av unika detaljer och utsmyckningar som så mycket annan bebyggelse i Hälsingland (där huset står) har. Som ju är mer lätta att identifiera för någon som mig. Men när fler personer uttrycker att det finns värden i husets utformning så ger det ju mig inspel om att det sannolikt är korrekt bedömt av dom med kunskapen och att det kanske inte vore framgångsrikt att försöka driva frågan.

Men jag håller såklart med både dig och Claes i att carporten i sig är väldigt påträngande på huset om man bedömer att det ska bevaras.

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Claes Sörmland
M måns hagberg skrev:
Jag är arkitekt på bevarandesidan och tycker att huset är i allra högsta grad värt att värna, vårda och möjligen i nån detalj utveckla.
Kan du bjuda på några argument/reflektioner vad du ser är värt att värna? Vilka delar av huset som är original och vilka som är ombyggnationer? Vilket år är detta ifrån? Är det ett kataloghus eller unikt ritat för platsen?

(För mitt öga ser den tunga altan/balkonglösningen inte original ut. Och den enkla brädfasaden känns fel för huset. Men jag är ju bara en glad amatör.)

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Jag förstår inte heller det, en ganska tråkig rektangel utan särskild utsmyckning. Det jag fått till mig var att det är tidstypiskt och att ena grannvillan ser ut på liknande sätt, även om den har valmat tak istället för sadeltak.
Hej!

Läs på på boverket vad som gäller för att något ska vara bevarandevärt.
Är fastigheten eller området medtaget i komnunens bevarandeprogram?

För att något ska vara kulturhistoriskt värdefullt måste det finnas en lokal, regional och nationell jämförelse.

Men i de flesra kommuner så verkar de gå på sitt eget eller konsulters tycken.

Men detta duger alltså inte, det fungerar inte så.

Allt man gör ska ju dock ske med varsamhet men du beskriver ju att de anser att fastigheten har bevarandevärda egenskaper.

Redigerat:
  • Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Vi planerar att bygga till en carport på vår villa där vi under bygglovsprocessen stött på patrull då vi ville använda delar av carportens tak som balkong.

Byggnämnden har inte avslagit vår ansökan, men talat om att dom bedömer att förändringen ändrar byggnadens karaktär och arkitektoniska uttryck, rätt tydligt att dom inte kommer godkänna om vi inte ändrar planerna mao.

Denna bedömning av byggnämnden verkar som jag förstår det även diskvalificera oss från att göra tillbyggnader med bygglovsfrihet via dom nya bygglovsreglerna som börjat gälla, eftersom nämnden bedömer att det finns kulturhistoriska värden som ska bevaras.

Har någon haft framgång i att få en byggnämnds att ändra åsikt om bevarandevärden i en gammal kåk? och hur gick ni i sådana fall tillväga? Den är inte med på någon officiell lista över byggnader i kommunen som är av särskild vikt att bevara osv, vilket ett gäng andra villor på orten är.
Eller är jag körd här och får acceptera att vi behöver beakta bevarandevärden åtminstone så länge nuvarande personer jobbar på kommunens byggnämnd?

Bifogar en bild på villan och en AI genererad bild på hur vi ungefär hade tänkt oss även om den vägrade lägga till vägg på carporten. Inga tvivel om att vår ändrar byggnadens karaktär förstås. Men Byggnämnden verkade också i någon mån hinta om att dom är okej med tillbyggnaden om vi skrotar att expandera balkongen ovanpå så det blir bara tak ovanpå.
Om din tomtgräns går vid häcken till vänster på bilden ska du nog inte bråka. Detta eftersom kommunen nog kan neka bygglov då carporten ligger för nära tomtgränsen. Jag är dock inte helt säker men det kanske finns en risk.

K Kennethihbg skrev:
Om din tomtgräns går vid häcken till vänster på bilden ska du nog inte bråka. Detta eftersom kommunen nog kan neka bygglov då carporten ligger för nära tomtgränsen. Jag är dock inte helt säker men det kanske finns en risk.
Det är förstås möjligt men något av en separat fråga. Vi har åtminstone pratat med och fått ok från grannarna som bor där innan vi startade bygglovsärendet.

Jäkligt snygg tillbyggnad 👍
Jag hade godkänt den direkt om jag suttit i byggnadsnämnden.
Jag skulle inte godkänt grannens släpvagnsgarage 😉

P
Dennan4 Dennan4 skrev:
Byggnämnden har inte avslagit vår ansökan, men talat om att dom bedömer att förändringen ändrar byggnadens karaktär och arkitektoniska uttryck, rätt tydligt att dom inte kommer godkänna om vi inte ändrar planerna mao.
Vilket lagrum hänvisar byggnadsnämnden till när det gäller karaktär och arkitektoniska utryck…?

Den lagen borde ändras eftersom sådana subjektiva regler inte borde få förekomma i lagar.
Dennan4 Dennan4 skrev:
Bifogar en bild på villan och en AI genererad bild på hur vi ungefär hade tänkt oss även om den vägrade lägga till vägg på carporten. Inga tvivel om att vår ändrar byggnadens karaktär förstås. Men Byggnämnden verkade också i någon mån hinta om att dom är okej med tillbyggnaden om vi skrotar att expandera balkongen ovanpå så det blir bara tak ovanpå.
Fasaden blir klart fulare utan en förlängd balkong. Rent objektivt, alltså. 😎

• Gilla
Dennan4
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen har ni 30 kvm bygglovsfri utbyggnad samt bygglovsfri fasadändring att bygga den där balkongen med utan att involvera kommunen.
Kan det få ett lyckligt slut med tanke på vad Dennan4 skrev i första inlägget?
Dennan4 Dennan4 skrev:
Denna bedömning av byggnämnden verkar som jag förstår det även diskvalificera oss från att göra tillbyggnader med bygglovsfrihet via dom nya bygglovsreglerna som börjat gälla, eftersom nämnden bedömer att det finns kulturhistoriska värden som ska bevaras.

P
Purre Purre skrev:
Sen om ni nu ska ha carporten likt bilden hade jag förlängt den lite till eller haft en annan väg ner till bilarna så man slipper gå utanför taket. Riktigt trevligt vid dåligt väder att kunna gå torr hela vägen in, få med matkassarna osv i lugn och ro.
Man kanske kan ha carporten på övervåningen? 😉

P
M måns hagberg skrev:
Och behöver ni verkligen större balkong? Ni har ju balkong och en stor tomt.
Vad TS behöver är väl upp till TS att avgöra?
M måns hagberg skrev:
Fundera på att göra som grannen, ha bilförvaringen separat längre in på tomten.
Det är jättedåligt att inte ha sin bilförvaring (helst garage) i anslutning till (helst ihopbyggd med) boningshuset, av skäl som du redan har påpekat.
M måns hagberg skrev:
Några meter frisk luft en fördel, några meter i regn en nackdel.
Vad är fördelen med "några meter frisk luft"? TS har ju redan en stor tomt som är full med frisk luft.

P
K Kennethihbg skrev:
Grannens carport ligger precis intill tomtgränsen och den carporten torde vara mer störande för TS än vad en ny carport där TS har planerat den skulle vara för grannen.

P
Violina Violina skrev:
Hur tänker ni göra med fönstrena som är där på hörnan? Känna som att dessa hamnar "i taket"?
Det går väl att dra balkongen hela vägen runt hörnet och längs gaveln?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.