De uterum som jag har omkring mig har alla "riktiga" tak. Visserligen har jag en bekant som valde kanalplast, men han flyttade innan jag fick nöjet att testa uterummet sommartid.
Med det sagt så har mitt hus en vidbyggd uteplats med tak. Korrugerad vit plast. Ljust men inte varmt. Största effekten vintertid är att det finns en snöfri yta att ställa cyklar och skyfflar på. Det var förberett för att kunna montera IR-värme i taket men det är ju inte ekonomiskt försvarbart att ha det.
Så vill du ha värme resterande del av året så är det bra att ha tjocka isolerade kanalplastskivor som hjälper till med det samt att se till att det är tätt... Om man bygger för klent och ångrar sig får man kanske bygga om. Bygger man för stabilt och ångrar sig så låter man det vara oftast.
Så "vilket är bäst?" beror på vad din målbild är?
Med det sagt så har mitt hus en vidbyggd uteplats med tak. Korrugerad vit plast. Ljust men inte varmt. Största effekten vintertid är att det finns en snöfri yta att ställa cyklar och skyfflar på. Det var förberett för att kunna montera IR-värme i taket men det är ju inte ekonomiskt försvarbart att ha det.
Så vill du ha värme resterande del av året så är det bra att ha tjocka isolerade kanalplastskivor som hjälper till med det samt att se till att det är tätt... Om man bygger för klent och ångrar sig får man kanske bygga om. Bygger man för stabilt och ångrar sig så låter man det vara oftast.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Vi hade uterum i vårt förra hem, mot söder. Det var användbart även dagtid på sommaren, eftersom det var ett riktigt tak (plåt) samt takutsprång. Ett glas- eller plasttak hade gjort solinstrålningen och därmed värmen hemsk.
Men det kan vara annorlunda i ett annat väderstreck.
Men det kan vara annorlunda i ett annat väderstreck.
Det är antingen kanalplast eller glas som jag funderar på. Glas framförallt då man ser himmelen vilket kan vara trevligt.VidarH skrev:
De uterum som jag har omkring mig har alla "riktiga" tak. Visserligen har jag en bekant som valde kanalplast, men han flyttade innan jag fick nöjet att testa uterummet sommartid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt kan bli varmt…men har förstått att kanske Markis kan anpassas. Den kommer ju inte att täcka hela taket men delen under taksprång samt stupränna behöver ju inte täckas o på resten finns det ingen höjdbegränsning.
Mitt läge är snarast västligt så från 14 kan det bli varmt. Men vinter, vår och höst vill jag nog ha glastaket…så om jag inte kan använda rummet ett par veckor på sommaren är det ”ok”….M MikeOz skrev:
Kolla på vilka möjligheter till yttre solskydd som finns. Takmarkis. Vertikalmarkiser är ofta mycket vindtåliga. Det finns halvgenomsynliga.
Se till att ha öppningsbara fönster på olika väggar för tvärdrag.
Sitta i solen under ett glastak utan solskydd blir snabbt både plågsamt varmt och för ljust. Tänk på att solskydd på insidan ger ändå mycket värme på sommaren som du behöver hantera.
Visa solskyddstyger släpper igenom värmestrålning, så välj något som även bromsar det.
Isolerad platta för att kunna montera isolerade dörrpartier. Det kan vara trevligt att öppna upp en vägg en varm dag.
Med luftvärmepump så kan du använda ett isolerat uterum även på vintern och hålla 12 grader när det inte används. Braskamin för att maxa höst- och vintermyset.
Uteplats intill med samma nivå som golvet.
Fördel med glastak:
Ofta snyggt
Något tystare vid regn och hagel jämfört med kanalplast
Nackdelar med glastak:
Blir både för varmt och för ljust under solen.
Sämre isolering.
Högst pris.
Kräver exakta mått från ritningar till färdigt bygge. Ingen möjlighet att justera mått eller vinklar i efterhand. Härdat glas och metallprofiler kommer bara i de mått och vinklar du beställer.
Kanalplast
+ ljus
+ ett tjockt isolerat kanalplasttak är svalare på sommaren och varmare på vintern än glas.
+ möjlighet att passa till under bygget
- inte alltid det snyggaste
- ljudnivå under ösregn
- livslängd?
Ta marginal på snölast då dessa tak är känsliga vid snöröjning.
Vanligt tak:
+ bäst isolering, både värme och ljud
+ oftast lägst pris
+ alla former möjliga men ett komplicerat tak kostar alltid mer
+ enda taktyp som medger skorsten
+ med takfönster kan du både få ljus och ventilation. Takfönster kan vara enklare att skärma av eller vinkla bort från solen.
- Mörkast, blir för mörkt om det byggs mot husets vägg och det finns fönster till rummet innanför.
En kombination av vanligt tak och annat ger största möjligheten till bra lösningar.
Se till att ha öppningsbara fönster på olika väggar för tvärdrag.
Sitta i solen under ett glastak utan solskydd blir snabbt både plågsamt varmt och för ljust. Tänk på att solskydd på insidan ger ändå mycket värme på sommaren som du behöver hantera.
Visa solskyddstyger släpper igenom värmestrålning, så välj något som även bromsar det.
Isolerad platta för att kunna montera isolerade dörrpartier. Det kan vara trevligt att öppna upp en vägg en varm dag.
Med luftvärmepump så kan du använda ett isolerat uterum även på vintern och hålla 12 grader när det inte används. Braskamin för att maxa höst- och vintermyset.
Uteplats intill med samma nivå som golvet.
Fördel med glastak:
Ofta snyggt
Något tystare vid regn och hagel jämfört med kanalplast
Nackdelar med glastak:
Blir både för varmt och för ljust under solen.
Sämre isolering.
Högst pris.
Kräver exakta mått från ritningar till färdigt bygge. Ingen möjlighet att justera mått eller vinklar i efterhand. Härdat glas och metallprofiler kommer bara i de mått och vinklar du beställer.
Kanalplast
+ ljus
+ ett tjockt isolerat kanalplasttak är svalare på sommaren och varmare på vintern än glas.
+ möjlighet att passa till under bygget
- inte alltid det snyggaste
- ljudnivå under ösregn
- livslängd?
Ta marginal på snölast då dessa tak är känsliga vid snöröjning.
Vanligt tak:
+ bäst isolering, både värme och ljud
+ oftast lägst pris
+ alla former möjliga men ett komplicerat tak kostar alltid mer
+ enda taktyp som medger skorsten
+ med takfönster kan du både få ljus och ventilation. Takfönster kan vara enklare att skärma av eller vinkla bort från solen.
- Mörkast, blir för mörkt om det byggs mot husets vägg och det finns fönster till rummet innanför.
En kombination av vanligt tak och annat ger största möjligheten till bra lösningar.
Klicka här för att svara