Lolle
Lolle: Nej det beror ju på vad för skada vi pratar om. Blir mobilen förstörd så är ersättningen 100 % första året men är den tex 2 år o nån månad kan ersättningen vara 40-55 % minus självrisk Eller skada i ett badrum som är 20 år gammalt. Då kan försäkringen kanske ersätta 20 % av kostnaden minus självrisk. Kostar då renoveringen 100 000 o självrisken är 6000 så får kunden 14
5 svar · 1,4k läst
Anna_H
Anna_H: Är grannen en voyeur eller? Fråga om han har tubkikare eller teleobjektiv också ;-)
13 svar · 1,5k läst
Thomas59
Thomas59: Nej något 100%-igt svar är nog svårt att ge och utgången är sällan given inför tinget men säg att man skulle företäda dig i en tvist, ja då skulle man nog som ditt ombud kunna hävda att att betongfirman givit ett villkorat anbud (vägen körbar som krav) plus en acceptfrist (fram till kl 14 + marginal för att du skulle hinna kolla) alt att du i första samtalet givit en oren accept
16 svar · 3,6k läst
JPA666
JPA666: Glöm bara inte att informera de nya ägarna om att er granne inte är vid sina sinnes fulla bruk... Så ni inte åker på något "Dolt fel" anklagan.... :D:D Givetvis ironiskt,men skulle detta inte kunna klassas som dolt fel ifall de nya ägarna också får stora problem med era grannar och de upptäcker denna tråden och ni inte har informerat dem...
21 svar · 3,4k läst
cederbusch
cederbusch: Tycker det här är en sjuk regel. Har pratat med kommunen som säger att de har förstått att man har lite brådis om pannan ger sig mitt i smällkalla vintern, så de har anställt fler handläggare. Så nu tar det BARA 3 veckor att få ett ok på att man får installera. Men sen ska ju sotarn dit också och det protokollet ska skickas in tillsammans med anmälan igen och sen när det malt
2 svar · 1,9k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Jodå....en sådan text som man kan tolka så kan man nog hitta ursäkter om man vill fast som jag skrev tidigare så är ju 3 år i överkant. I regel på de jobben jag varit på så är det skrivet av besiktningsman 1 månad och det är inte tolkningsbart, men sen är det ju ombesiktning och är inte arbetet gjort så blir det ett nytt datum men man får som entrepenör själv stå för
10 svar · 2,2k läst
Globetrot
Globetrot: meddela att du vill ha ABS09.
2 svar · 770 läst
Thomas Lundquist
Thomas Lundquist: [citat] Härligt.d^_^b Det gäller att peta ordentligt på bristerna vilket du gjort bra. Då insåg han tillslut att det är bättre att lägga ner energin och göra ett bättre jobb hos nästa kund istället för att fastna i tjafs hos dig. En eloge även till snickaren som kunde bita i det sura och lösa det smidigt.
11 svar · 5,6k läst
H
hempularen: Tråden är stängd, vilket det var (väldigt) hög tid att göra.
278 svar · 36,9k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: Ring och fråga skatteverket, du kan vara anonym och dom är jättebra på att förklara hur man kan/får göra...
14 svar · 3,1k läst
B
Bagarn: I det fall jag känner till, närmaste granner, så blev det som jag beskrev.Jag var själv inte berörd i detta fall. Nu är väl iofs bägge dessa rättshaverister så en 50/50 fördelning var i högsta grad rättvis. Kolla först med Lantmäteriet du.
15 svar · 5,2k läst
Lolle
Lolle: [citat] En av få fall tillsammans med övriga vållandeskador såsom trafikförsäkringsersättning och skadeståndsersättning i ansvarsskyddet där ersättning betalas till motpart. Alltså betalas den tilldömde ersättningen ut till köparen (hela ersättningen inkl självrisk). Sen faktureras självrisken gentemot försäkringsbolagets avtalspart alltså säljaren..... --- I am here:
36 svar · 5,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Din idé om att ta kontakt med konsumentvägledaren är ett bra första steg att ta.
13 svar · 1,9k läst
I
injonil: Om du inte litar på att badrummet är ok så sälj det inte som ett badrum korrekt utfört enligt gällande byggnormer utan ange att badrummet är hemsnickrat och kan innehålla byggfel. Då får du mindre betalt för huset och det är väl också det som är det enda rätta, eller? Ta betalt för ett prima badrum som sedan visar sig vara värdelöst, ja då får du problem. Konstigt?
3 svar · 948 läst
timmelstad
timmelstad: Med andra ord, fortsätt ta vite för fördröjningen och översvämningen via försäkringen.
3 svar · 994 läst
K
kindvall: Nej, det verkar krävas mycket för att en förening skall kunna neka medlemskap. Jag har varit med om att det har nekats en gång, vid en budgivning vi förlorade. Enligt mäklaren berodde det på att kreditupplysningen inte alls stämde med de uppgifter som lämnats, mellan raderna förstod jag att det handlade om att inkomsterna inte var helt vita, dvs dök inte upp i en kreditupplysning. Det
8 svar · 1,9k läst
S
sebbe83: Zixten:Det skulle va om jag grävde en stenkista och leder vattnet dit,finns inte någon annan stans att göra av vattnet,behöver gräva och lägga ner dränering längs med vägen också antar jag.ska kolla med grävarn vad det kan kosta men antar att det inte är grattis... tack för tipsen so far
4 svar · 1,9k läst
Lolle
Lolle: Stopp nu ett ögonblick Det Länsförsäkringar gjorde är INTE en fördjupande undersökning. Den görs i formen av skadebesiktning. Den har inte någon juridisk bärighet även om ni har tolkat den som en lösning för att utreda vidare. Länsförsäkringar utredde endast om det förelåg en pågående skada. Sedan tas aldrig något ansvar för dessa skador i försäkringsbolagets
19 svar · 8,0k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Ja, det ingår i undersökningsplikten och nej, mäklarna kollar inte regelmässigt bygglov. Inte heller besiktningsmännen om inte en komplett jordabalksbesiktning beställts. Den vanligast förekommande typen av besiktningen är normalt enbart inriktad på byggtekniska frågor och täcker bara en del av underökningsplikten enligt Jordabalken. Tyvärr är det få köpare som känner
23 svar · 6,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om träden står precis där ert servitut löper kan ni utan vidare ta ner björkarna om ni vill. Men som alltid, är det bäst att prata med grannen först.
2 svar · 2,1k läst
O
Odjuret: Rent generellt kan det nog vara svårt att få igenom dolda fel i ett hus som är från 1850 Eftersom man brukar resonera vad man kan räkna med. I ett hus från 1850 så kan man nog räkna med att mycket behöver åtgärdas. I det här fallet så har säljaren redan gått med på prisreduktion. Och det är trevligt! Vad ska prisreduktionen bli? Jag skulle föreslå kostnaden för att
8 svar · 1,9k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Jag kan inte låta bli att ta åt mig. Ibland hjälper tjat!
128 svar · 26,2k läst
·
F
Forbo: Precis...helt fel, men det är enkelt åtgärdat själv. Lite beroende på hur det ser ut så är det bara att skruva loss kåpan på köksfläkten, koppla bort den felaktiga ventilationslangen...sätt dit ett kolfilter (Kolla i bruksanvisningen för fläkten hur, var och vilket filter du ska ha). Sätt tillbaks kåpan. Sen sätter du en vanlig tallriksventil i hålet i väggen/taket där
17 svar · 8,5k läst
JPA666
JPA666: Forsätt i pågående tråd...
4 svar · 1,9k läst
S
skidaren: Trots allt så borde man ju kunna kontakta entreprenören och fråga hur han ställer sig till besiktningsanmärkningen. Har han lämnat någon form av dokument efter sig så borde det ju innebära att det är gjort fackmannamässigt. Har förstått att det enligt konsumenttjänstlagen ska finnas en 10-årig reklamationsrätt. Har inte själv sett dokumentet så jag vet inte riktigt vad som står
5 svar · 2,5k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] d^_^b
11 svar · 2,6k läst
Göran.W
Göran.W: Man kan lungt säga att skatte pengarna kunnat användas till vettigare saker i exemplen i länken.
27 svar · 5,4k läst
H
hempularen: Efterssom det problem TS har är att saker ramlar ned från trädet på den parkerade bilen, så tänkte jag inte på det hypotetiska problemet med framkomloghet för en lastbil som kan vara 5m hög.
7 svar · 2,5k läst
F
FruCC: [citat] Tack för svar :)
19 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.